تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820464640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عبور از یک آستانه بی بازگشت برای سیاره زمین


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: عبور از یک آستانه بی بازگشت برای سیاره زمین
به زودی و طی چند روز آینده وضعیت آب و هوایی سیاره زمین از یک آستانه بی بازگشت عبور خواهد کرد. بر اساس داده ها و آمار به ثبت رسیده میزان دی اکسید کربن در جو کره زمین که طی سالهای گذشته به شدت در حال افزایش بوده است در نیم کره جنوبی از آستانه 400 پی پی ام عبور میکند. آستانه ای که به عقیده دانشمندان، یک نقطه بی بازگشت تلقی خواهد شد.
کد خبر: ۵۸۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ - 11 May 2016


به زودی و طی چند روز آینده وضعیت آب و هوایی سیاره زمین از یک آستانه بی بازگشت عبور خواهد کرد. بر اساس داده ها و آمار به ثبت رسیده میزان دی اکسید کربن در جو کره زمین که طی سالهای گذشته به شدت در حال افزایش بوده است در نیم کره جنوبی از آستانه 400 پی پی ام عبور میکند. آستانه ای که به عقیده دانشمندان، یک نقطه بی بازگشت تلقی خواهد شد.
به گزارش «تابناک» سایت رصد وضعیت آب و هوایی کرده زمین با نام Cape Grim که به شکل مشترک از سوی موسسه CSIRO و اداره بین المللی آب و هوایی مدیریت میشود پیش بینی کرده است که به زودی میزان دی اکسید کربن در جو کره زمین از رقم 400 پی پی ام (Parts in Million) عبور خواهد کرد.
عبور از یک آستانه بی بازگشت برای سیاره زمین

«پل فراسر» مدیر ارشد بخش آب و هوایی این سایت اعلام کرده است: چنانچه میزان دی اکسید کربن از 400 پی پی ام عبور کند، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود و این اتفاق طی 10 روز آینده رخ خواهد داد. این در حالی است که آخرین آمار به ثبت رسیده در تاریخ 6 ماه می (ماه میلادی جاری و 5 روز قبل) حاکی از رسیدن میزان دی اکسید کربن در جو کره زمین به رقم 399.9 پی پی ام بوده است:
عبور از یک آستانه بی بازگشت برای سیاره زمین

آمار Cape Grim از آن روی حائز اهمیت است که این سایت یکی از دقیق ترین سایت های رصد وضعیت جوی کره زمین در نیم کره جنوبی به حساب می آید و از 40 سال قبل داده های آماری مربوط به شرایط جوی را رصد و ثبت کرده است. از آنجایی که میزان زمین های مسکونی در نیم کره جنوبی نسبت به نیم کره شمالی کمتر است، احتمال نوسان میزان دی اکسید کربن در این منطقه نیز پایین تر است و سایت های نیم کره جنوبی میتوانند تغییرات آب و هوایی را با دقت بیشتر ثبت کنند. یکی از دلایل این موضوع آن است که در نیم کره شمالی تعداد درختان و پوشش گیاهی بیشتری وجود دارد که در بهار دی اکسید کربن را از جو گرفته و در پاییز آن را پس میدهند. در نتیجه در نیم کره شمالی احتمال نوسان میزان آلاینده دی اکسید کربن در جو بیشتر است. به همین جهت وقتی در سال 2013 میزان دی اکسید جو در دو سایت رصد آب و هوایی آلاسکا و هاوایی – هر دو در نیم کره شمالی – از رقم 400 پی پی ام عبور کرد، در بهار سال آینده در نهایت به پایین تر از این میزان رسید. «دیوید اتریج» محقق ارشد CSIRO میگوید: حدود نوسانی دی اکسید کربن در جو قبل از آن که بشر شروع به استفاده از سوخت های فسیلی و از بین بردن پوشش گیاهی کند پیرامون 280 پی پی ام بوده است و تقریبا از سال 1800 میلادی میزان گازهای گل خانه ای در جو کره زمین بی وقفه ادامه داشته است. نمودار زیر میزان افزایش دی اکسید کربن به عنوان خطرناک ترین آلاینده جوی در خصوص گرمای کره زمین را طی 2 هزار سال قبل نشان میدهد.
عبور از یک آستانه بی بازگشت برای سیاره زمین

در حالی که رقم 400 پی پی ام در نوع خود و در مقایسه با 399 یا 401 پی پی ام چندان حائز اهمیت جلوه نمیکند؛ اما در واقع یک رقم سمبولیک به حساب می آید. 400 پی پی ام به عنوان آستانه غیر قابل بازگشت برای دی اکسید کربن در جو به حساب می آید. دکتر اتریج میگوید که هرچند به لحاظ علمی هنوز این امکان وجود دارد که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای منجر به کندی سرعت گرمایش کره زمین شود، اما عملا سالها طول خواهد تا با کاهش این گازها میزان دی اکسید کربن به زیر 400 پی پی ام برسد. سال گذشته رقم میانگین ثبت شده برای دی اکسید کربن در جو توسط سایت رصد Cape Grim برابر با 396.7 پی پی ام بوده است که اکنون حاکی از رشد 3 پی پی ام به شکل سالیانه می باشد و موضوع زمانی جدی تر است که بدانید این سایت رقم دی اکسید کربن را در پاکیزه ترین نقطه و شرایط آب و هوایی تخمین و اندازه گیری میکند.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن