واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بغداد با بیان اینکه امروزه امت عربیاسلامی دچار یک اشتباه شده است و ضرورت دارد که دیدگاهی جدید و نو ایجاد شود، با اشاره به نقش دانشگاهها برای برقراری ارتباط میان فرهنگها و کشورها، گفت: آن چه که سیاست رسمی آن را تخریب میکند، تعاملات دانشگاهی و مردمی آن را از نو میسازد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، احمد عبدالجبار در نشست گفتوگوی فرهنگی ایران و جهان عرب (فرصتها و چالشها) که امروز، سهشنبه 21 اردیبهشتماه سالن جلسات ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط میان ایران و جهان عرب و تقویت این مناسبات، اظهار کرد: در جهان همواره 2 دیدگاه تقابل و همکاری برای پیشبرد اهداف مطرح میشود. مکتب تقابل موجب ایجاد درگیریهایی در زمان نظام پیشین حاکم بر عراق شد که بر اساس باورهای غلط نهاده شده بود. وی افزود: در باورهای گذشته فرهنگ عربی، همواره همسایه مورد احترام و بر خود مقدم دانسته میشد؛ بنابراین با وجود این فرهنگ چرا نباید به دنبال همکاری و تعامل با ایران باشیم؟ این استاد دانشگاه بغداد عنوان کرد: ملتها همواره به آینده نگاه میکنند. نگاه به گذشته چیزی جز خشونت، نفرت و نژادپرستی بهدنبال ندارد و این امر چه در ایران و چه در جهان عرب صدق میکند. نظام پیشین عراق شعار "نفت عرب برای عرب" را مطرح کرد. بنا بر این شعار دیگر قومیتهای ساکن در عراق را نادیده گرفته میشدند که این یک باور غلط است. عبدالجبار ادامه داد: اگر تفکری برای حقوق شهروندان خود از سایر قومیتها و گرایشها، ارزش قائل نباشد، نمیتواند با همسایگان و کشورهای دیگر نیز تعامل داشته باشد. باید ارتباط بهصورتی باشد که ادامهدهنده سنت الهی و مصداق قرآنی "لتعارفوا" باشد. او عنوان کرد: باید بر اساس اسلام ارتباطات را دنبال کرد؛ اما کدام اسلام؟ اسلامی که سلمان فارسی را از خود میداند و به او لقب سلمان محمدی را میدهد یا اسلامی که خشونت و تنفر را گسترش میدهد؟ اسلامی که آیات رحمت را متذکر میشود نه آیات شمشیر. تفکر را یاد میدهد و نه تکفیر و اسلامی که بر اساس "اقراء" آغاز شد و نه جهالت. این پژوهشگر عراقی با اشاره به آیه "و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لا تفرّقوا"، گفت: در اسلام قومیت و نژاد نادیده گرفته میشود و مسلمان کسی است که مسلمانان از او در امان باشند. این امر میتواند عاملی برای تقویت ارتباطات بین جهان عرب و ایران باشد. عبدالجبار اظهار کرد: روابط بینالمللی بر پایه مصالح برقرار میشود اما بدون آنکه از اصول عدول شود. برخی از کشورهای عربی اصولی را که باید به آنها پایبند باشند در برابر اسراییل نادیده میگیرند اما در برابر ایران از آنها یاد میکنند. به همین دلیل امروزه امت عربیاسلامی ما دچار یک اشتباه شده است و ضرورت دارد که دیدگاهی جدید و نو ایجاد شود. وی با اشاره به نقش دانشگاهها برای برقراری ارتباط میان فرهنگها و کشورها، عنوان کرد: آن چه که سیاست رسمی آن را تخریب میکند، تعاملات دانشگاهی و مردمی آن را از نو میسازد، به همین دلیل باید بهدنبال تعامل دانشگاهی و مردمی بر اساس اشتراکات فرهنگی بین کشورهای عربی و ایران باشیم. همچنین در این مراسم، دکتر نصرالله امامی، عضو هیأتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اتفاقات جاری در منطقه، اظهار کرد: این تنازعات و اختلافات در جهان اسلام به دلیل ناآشنایی با گذشته است. پیوند زبان عربی و فارسی به بیش از هزار سال و چندین قرن پیش باز میگردد. وی افزود: در جهان هیچ دو زبانی وجود ندارد که به اندازه فارسی و عربی در زبان و ادبیات پیوند داشته باشد؛ ادبیات فارسی در سه قرن اول هجری زبان عربی را به وام گرفت تا خلاقیت ادبی خود را عرضه کند. استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در آن زمان ادبیات فارسی متوقف نشد، بلکه با لباس زبان عربی توانست زیباییهای خود را ارائه کند و در مقابل خدمت زبان عربی به فارسی جبران شده است؛ آیین صرف و نحو عربی و همچنین برخی لغتنامههای عربی توسط اندیشمندان ایرانی به رشته تحریر درآمده است، همچنین آثار کهن یونانی، هندی و رومی را به زبان عربی باز گرداندیم. او ادامه داد: دانشمندان ایران و عرب، زبان عربی را به زبان بینالمللی تبدیل کردند و در سایه جهانیشدن زبان عربی و افزایش تعامل آن تلاش کردهاند تا اسلام در جهان شناخته شود. ادبیات از جامعه جدا نیست و جزئی از فرهنگ است بنابراین فرهنگ ایرانی و عربی پیوندی بسیار قوی دارد که فرهنگ اسلامی را تشکیل میدهد و فرهنگ اسلامی عاملی برای وحدت است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]