تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820341445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خرازي: غربي‌ها نمي‌توانند پديده‌هاي منطقه را به درستي تحليل و تبيين كنند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: خرازي: غربي‌ها نمي‌توانند پديده‌هاي منطقه را به درستي تحليل و تبيين كنند
«كمال خرازي» رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با بيان اينكه ما در تحليل مسايل سياسي جمهوري اسلامي و منطقه نمي‌توانيم به نظريات غربي بسنده كنيم، تصريح كرد: اگر اين‌گونه بود خود غربي‌ها بايد بهتر مي‌توانستند حوادث منطقه را تحليل كنند در حالي كه نمي‌توانند پديده‌هاي منطقه را به درستي تبيين كنند.
به گزارش نامه‌نیوز، «كمال خرازي» روز شنبه در نشستي كه با حضور جمعي از دانشجويان و فارغ التحصيلان تحصيلات تكميلي علوم سياسي و روابط بين الملل برگزارشد با اشاره به متوني كه دانشجويان علوم سياسي مطالعه مي كنند، اظهار داشت: براي تحليل پديده هاي سياسي علاوه بر اينها نيازمند عوامل ديگري هم هستيم.

وي افزود: ايرادي كه علوم انساني با آن مواجه هستند اين است كه اين علوم برخاسته از محيط غرب است و دانشمندان غربي واضع اين ادبيات هستند و متاسفانه جوامع اسلامي تلاش ناچيزي كردند تا نظريات قابل اعتنادي در حوزه علوم انساني بيافرينند و عمدتا استفاده كننده نظرياتي بوده اند كه با ارزشها و تفكرات آنها متطبق نيست.

او ادامه داد: رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با اشاره به اينكه اغلب نظريات ارايه شده در غرب توسعه پيدا كرده و ما صرفا بازگو كننده اين نظريات هستيم، گفت: اين مساله ايرادي ندارد اما بايد با كسب اين ابزار به سمت ابداع نظريات بومي حركت كنيم.

وي با اشاره به اينكه ما در تحليل مسايل سياسي جمهوري اسلامي و منطقه نمي توانيم به نظريات غربي بسنده كنيم، افزود: اگر اينگونه بود خود غربي ها بايد بهتر مي توانستند حوادث منطقه را تحليل كنند در حاليكه نمي توانند پديده هاي منطقه را به درستي تبيين كنند.

خرازي ادامه داد: از سوي ديگر نبايد فراموش كرد صرف يادگيري اين نظريات و ادبيات سياسي كافي نيست و حتي اگر ما نظريات بومي هم داشته باشيم، آنچه مي تواند درست تحليل كند و قدرت پيش بيني داشته باشد، استعداد و هوشمندي خاصي است كه در ميان افراد متفاوت است و لذا مشاهده مي شود چهره هاي سياسي موفق الزاما علوم سياسي نخوانده اند ولي هوشمندي سياسي را داشته اند.

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي اضافه كرد: اگر اين هوشمندي با ادبيات سياسي جمع شود مي تواند كارساز باشد.

او ادامه داد: بنابراين نبايد صرفا به نظريات غربي كه مربوط به سرزمين و منطقه ما نيست بسنده كرد بلكه بايد نظريات جديدي ارايه كرد و به سمت انباشت نظريات بومي حركت كرد.

وي در ادامه با بيان اينكه ما به افرادي نياز داريم كه ديد بومي داشته باشند، اظهار داشت: مساله ديگر آينده پژوهي است و بايد مبناي آن نظريات بومي باشد و بر اساس آن سناريوهاي محتمل را ارايه كرد.

خرازي در بخش ديگر از سخنان خود ضمن مقايسه سياست خارجي با پديده جنگ، گفت: همانطور كه در جنگ احتياج به نيروي انساني جسور و توانمند هست در سياست خارجي و روابط بين الملل هم همينطور مي باشد و همانطور كه در جنگ نياز به طراحي عمليات هست و صحنه رقابت جدي است در روابط بين الملل نيز چنين است و نياز به آينده نگراي داريد.

وي افزود: ما بايد خودمان را آماده كنيم و اين با چند كتاب و يادگيري نظريات كفايت نمي كند بلكه همانطور كه در جنگ جسورانه مي جنگيدند ما هم احتياج به نيروهاي قابل و جسور داريم تا درست پيش بيني كنند، دشمن را خوب بشناسند و طراحي كنند كه چگونه بر دشمن پيروز شوند.

رئيس شوراي روابط راهبردي در عين حال گفت: اين صحنه و انقلاب اسلامي فرايندي ادامه دار است و مصاف ما هم ادامه خواهد داشت، بنابراين بايد بلند مدت انديشيد و بايد ديد چگونه مي توان ديدگاه خود را براي پيروزي بيشتر مشخص كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، همچنين در اين نشست «محمد باقر خرمشاد» معاون رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ضمن تبيين اهداف راه اندازي شوراهاي راهبردي در كشورهاي مختلف و نقش اتاق هاي فكر در تبيين سياست خارجي كشورها، اظهار داشت: شوراي راهبردي روابط خارجي در سال 84 با حكم مقام معظم رهبري ايجاد شد و انتظاري كه ايشان داشتند نشان دادن افق هاي نو در روابط خارجي بود.

وي با اشاره به درگيري مسئولين سياست خارجي اظهار داشت: وظيفه چنين نهادهايي درجه بندي اولويتها است و اينكه پاسخ هاي لازم را به مسايل پيش روي سياست خارجي داشته باشند.

همچنين در اين نشست تعدادي از دانشجويان و فارغ التحصيلان نيز به بيان ديدگاه هاي خود پرداختند.


منبع: ایرنا


۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن