تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815204687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا امریکا به تهران در عراق و حل معضلات آن نیاز دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



چرا امریکا به تهران در عراق و حل معضلات آن نیاز دارد؟
روز نو : خلیل زاد در این باره می نویسد:"اکنون زمانی جدی برای گفت و گو با ایران درباره عراق فرارسیده است. هرج و مرج در بغداد جریان دارد که منجر به اشغال موقت مجلس توسط پیروان مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی شد. این موضوع جنگ علیه داعش را تضعیف می کند و به تضعیف اقتصاد عراق و تسریع فروپاشی کشور می انجامد. بدون همکاری میان امریکا، ایران و ایت الله سیستانی روحانی شیعه عراقی این بحران می تواند کل سیستم سیاسی عراق را با خطر  فروپاشی مواجه سازد. این موضوع می تواند درهای عراق را برای داعش و خشونت های ضد امریکایی بیش از پیش باز کند و سازمان های تروریستی را در دست بالا قرار دهد. برای جلوگیری از این رویداد واشنگتن باید با ایران کمک کند. ایران نیز در این میان منافع زیادی دارد چرا که می خواهد احزاب سیاسی شیعه وابسته به ایران قدرت خود را حفظ کنند. این گروه ها حمایت کمی در میان سنی ها دارند و حمایت کردها را نیز از دست داده اند. برای بیش از نه ماه است که جوانان عراقی تظاهرات مختلفی را در اعتراض به سوء مدیریت اقتصادی دولت برگزار کرده اند. آنان اعتراض می کنند که امنیت در عراق وجود ندارد و معترضان می گویند درآمدهای نفتی کجا رفته اند وخواستار اصلاحات هستند". 







به گزارش خرداد، خلیل زاد در ادامه اشاره می کند که در این میان رقابت زیادی میان احزاب و طرفین شیعه به وجود آمده است و در این باره می نویسد:"ایت الله سیستانی روحانی شیعه عراقی همواره به عبادی نخست وزیر عراق یادآور شده که باید اصلاحات و خواست جوانان را عملی کرده و با فساد مبارزه کند. برداشتن حمایت او از عبادی منجر شده تا مقتدی صدر میدان بیش تری برای عمل داشته باشد. او به همراه المالکی و عمار الحکیم دیگر سیاستمداران  شیعه از مجلبس اعلا می خواهد جایگاه خود را تثبیت کند و خواست جنبش اصلاحات را از سکولارها به نفع خود تغییر دهد و خود زمام امور را در دست گیرد. عبادی نیز زمانی که اعلام کرد خواستار تشکیل یک کابینه تکنوکرات بدون وابستگی حزبی است دست به قمار بزرگی زد. بسیاری از رهبران حزب او نیز این پیشنهاد را رد کردند. حکیم و مالکی این اقدام را فرصتی برای خلاص شدن از شر عابدی دیدند در حالی که سنی و کردها هراس داشتند که یک دولت تکنوکرات آنان را از روند تصمیم گیری ها حذف کند. اکنون واشنگتن و تهران هر دو خواستار باقی ماندن عبادی در قدرت هستند. صدر ماندن او را رد کرده است. اگر بحران حل نشود صدر می تواند دولت موقتی را اعلام کند که عواقب شدیدی خواهد داشت. این موضوع سبب تضعیف نیروهای امنیتی عراق برای مبارزه با داعش می شود و تسریع کننده انگیزه اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال خواهد بود". 


خلیل زاد در ادامه می افزاید:"سناریو محتمل دیگر می تواند در اختیارگیری کنترل اوضاع در بن بست سیاسی مذکور توسط ارتش باشد و بن بست سیاسی و خشونت ادامه یابد. ایجاد یک دولت نظامی عواقب نامشخصی برای عراق خواهد داشت. این موضوع تا حد زیادی بستگی به نحوه رفتار و واکنش شیبه نظامیان و آیت الله سیستانی دارد. اگر گروه های شیعه نظامی با در دست گیری قدرت توسط ارتش مخالفت کنند دولت نظامی نیازمند جنگ در دو جبهه یکی با شبه نظامیان و دیگری با داعش خواهد بود. معلوم نیست با وضعیت ضعیف وفاداری در ارتش به دولت در درگیری ها بتواند موفق شود. در حالی که بسیاری از افسران به مالکی نخست وزیر پیشین نزدیک هستند بسیاری از آنان با صدر همدلی نشان می دهند. اگرچه کودتایی نظامی می تواند مسیر تشکیل یک دولت انتقالی را هموار کند. این سناریو بسیار بعید است. یک دولت نظامی نمی تواند حمایت آیت الله سیستانی و شبه نظامیان ر ا به طور مساوی حفظ کند. به احتمال زیاد دخالت نظامیان در سیاست داخلی منجر به ایجاد اخلال در جنگ علیه داعش و منبعی برای افزایش تحرکات جدایی طلب کردها خواهد شد. بهترین نتیجه مصالحه همراه با مذاکره خواهد بود. در این روند حمایت صدر می تواند منجر با تشکیل دولتی ائتلافی شود. دولت ائتلافی می تواند در جدول زمانی مناسب راه را برای اصلاحات هموار کند. در این میان آیت الله سیستانی ، امریکا و احتمالا ایران از این روند حمایت خواهند کرد. اما واقعیت آن است که این موضوع چمدان در راستای منافع ایران نیست. دولتی که کنترل آن در دست صدر است به شدت متحدان ایران را در عراق تقویت می کند در حالی که اگر قدرت در دست نظامیان باشد این موضوع سبب افزایش جنگ داخلی میان گروه های شیعه می شود. در صورت معامله موقعیت صدر تقویت می شود. عبادی نیز احتمالا می تواند به عنوان نخست وزیر در قدرت باقی بماند و حس اصلاحات نیز تداوم یابد و مانع از جدایی کردتسان عراق از آن کشور شود. دو عامل برای تحقق این سناریو ضروری است. نخست تایید آیت الله سیستانی و دوم آن که گفت و گو و تعاملی میان امریکا و ایران صورت گیرد. همکاری دو کشور می تواند تلاش ترکیه و عربستان سعودی برای تشدید بحران در عراق را تاضعیف کند. باید دید که آیا آیت الله سیستانی، امریکا و ایران می توانند با یکدیگر هماهنگی و تعامل داشته باشند یا خیر. این یک ازمون کلیدی است". 




تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن