تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819661686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عبارت های طعن آمیز نسبت به زنان در کتب شیعی دیده نمی شود


واضح آرشیو وب فارسی:19دی آنلاین: قم - استاد حوزه علمیه خواهران گفت: عبارت های طعن آمیز نسبت به زنان در کتاب های مفسران شیعه دیده نمی شود این در حالی است که در کتب اهل سنت بکار برده می شود.به گزارش خبرنگار مهر ، فریبا علاسوند قبل از ظهر چهارشنبه در جشنواره «بانو امین» که با حضور آیت الله اعرافی در جامعه الزهرا قم برگزار شد، با بیان اینکه عبارت پردازی های اهل دانش درباره زن و خانواده در علوم مختلف قابل بررسی و تبیین است، افزود: وضعیت فرهنگی و اجتماعی بر روی مفسر می تواند تأثیرگذار باشد تا بتواند آنگونه که برداشت می شود را ارائه دهد. وی عنوان کرد: عبارت طعن آمیز به زنان در کتاب های مفسران شیعه دیده نمی شود این در حالی است که در کتب اهل سنت بکار برده می شود. مدرس حوزه علمیه خواهران ادامه داد: مسئله دیگری که در کتب تفسیری اهل سنت بیشتر دیده می شود دخل و تصرف راویان حدیث در متن حدیث و وارد کردن واژه ها در آنچه شنیده شده است. وی بیان کرد: نکته مهم در تفاوت میان تفاسیر شیعه و سنی این است که در تفاسیر اهل سنت از احوال صحابه و رفتار آنان با همسرانشان قصه هایی نقل شده است. علاسوند گفت: این ادبیات پرسابقه در صد سال اخیر از سوی روشنفکران اهل سنت مورد دقت، نقل و بازآفرینی قرار گرفته و کسانی مانند شیخ محمد عبده، شیخ رضا و سید قطب، احمد مصطفی مراغی، امین الخولی، بنت الشاطی و ابوزید قرائت های کاملا متفاوتی از آیات مربوط به زن و خانواده ارائه کرده اند. این پژوهشگر مسائل خانواده بیان کرد: در تفاسیر صد سال اخیر، ادبیات غیرجانبادارانه تری نسبت به مردان وجود داشته و حتی در برخی کتب در این دوره، جانبداری از زنان یا تبیین اهداف کلی دین درباره خانواده و ازدواج بیشتر به چشم می خورد. وی عنوان کرد: پس از المنار، تفسیر مراغی جزو اولین کتب تفسیری است که در آن ادبیات متفاوت و عبارت پرداز جدیدی درباره خانواده از جمله ادبیاتی بر محور ضرورت اجرای عدالت و معاشرت معروف و بیان روح و اهداف کلی ازدواج دیده می شود. علاسوند اظهار کرد: استنتاج روح آیات و مقصد نانوشته آن ها و پرهیز از قشری گری و جمود بر ظاهر آیات خود مشربی است که در تفاسیر متأخر به عنوان یک اسلوب در فهم قرآن کریم دنبال شده است، در این روش گزاره هایی پیش روی مفسر آمدند که اگر چه گاهی حیثیت تعلیلی یا تقییدی برای احکام قرانی داشتند اما از دید مفسران گذشته مغفول مانده و در کشف مفاد قرآنی در جایگاه اصی خود قرار داشتند. وی عنوان کرد: علامه طباطبایی نیز به تأکید بر ارکان سعادت زوجیت، اهداف ازدواج، تأکید برحکمت نهفته بر دستورات فقهی و اخلاقی قرآن، خودداری از اضرار، فهم اسلام به عنوان یک نظام با خرده نظام های مرتبط و منسجم و پرهیز از جز نگری درباره فقه پرداخته است. وی با بیان اینکه راجع به پاره ای از آیات دو گونه تفسیر در کتب وجود دارد، افزود: برخی از مفسران آیه را از سیاق خود جدا نکرده و همواره در چارچوب آن، مفردات آیه را تفسیر کرده اند.


چهارشنبه ، ۱۵اردیبهشت۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: 19دی آنلاین]
[مشاهده در: www.19dey.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن