واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدرس حوزه علمیه خواهران:
عبارتهای طعن آمیز نسبت به زنان در کتب شیعی دیده نمیشود
شناسهٔ خبر: 3616544 - چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
استانها > قم
قم - استاد حوزه علمیه خواهران گفت: عبارتهای طعن آمیز نسبت به زنان در کتابهای مفسران شیعه دیده نمیشود این در حالی است که در کتب اهل سنت بکار برده میشود. به گزارش خبرنگار مهر، فریبا علاسوند قبل از ظهر چهارشنبه در جشنواره «بانو امین» که با حضور آیت الله اعرافی در جامعه الزهرا قم برگزار شد، با بیان اینکه عبارت پردازیهای اهل دانش درباره زن و خانواده در علوم مختلف قابل بررسی و تبیین است، افزود: وضعیت فرهنگی و اجتماعی بر روی مفسر میتواند تأثیرگذار باشد تا بتواند آنگونه که برداشت میشود را ارائه دهد. وی عنوان کرد: عبارت طعن آمیز به زنان در کتابهای مفسران شیعه دیده نمیشود این در حالی است که در کتب اهل سنت بکار برده میشود. مدرس حوزه علمیه خواهران ادامه داد: مسئله دیگری که در کتب تفسیری اهل سنت بیشتر دیده میشود دخل و تصرف راویان حدیث در متن حدیث و وارد کردن واژهها در آنچه شنیده شده است. وی بیان کرد: نکته مهم در تفاوت میان تفاسیر شیعه و سنی این است که در تفاسیر اهل سنت از احوال صحابه و رفتار آنان با همسرانشان قصههایی نقل شده است. علاسوند گفت: این ادبیات پرسابقه در صد سال اخیر از سوی روشنفکران اهل سنت مورد دقت، نقل و بازآفرینی قرار گرفته و کسانی مانند شیخ محمد عبده، شیخ رضا و سید قطب، احمد مصطفی مراغی، امین الخولی، بنت الشاطی و ابوزید قرائتهای کاملا متفاوتی از آیات مربوط به زن و خانواده ارائه کردهاند. این پژوهشگر مسائل خانواده بیان کرد: در تفاسیر صد سال اخیر، ادبیات غیرجانبادارانه تری نسبت به مردان وجود داشته و حتی در برخی کتب در این دوره، جانبداری از زنان یا تبیین اهداف کلی دین درباره خانواده و ازدواج بیشتر به چشم میخورد. وی عنوان کرد: پس از المنار، تفسیر مراغی جزو اولین کتب تفسیری است که در آن ادبیات متفاوت و عبارتپرداز جدیدی درباره خانواده از جمله ادبیاتی بر محور ضرورت اجرای عدالت و معاشرت معروف و بیان روح و اهداف کلی ازدواج دیده میشود. علاسوند اظهار کرد: استنتاج روح آیات و مقصد نانوشته آنها و پرهیز از قشریگری و جمود بر ظاهر آیات خود مشربی است که در تفاسیر متأخر به عنوان یک اسلوب در فهم قرآن کریم دنبال شده است، در این روش گزارههایی پیش روی مفسر آمدند که اگر چه گاهی حیثیت تعلیلی یا تقییدی برای احکام قرانی داشتند اما از دید مفسران گذشته مغفول مانده و در کشف مفاد قرآنی در جایگاه اصی خود قرار داشتند. وی عنوان کرد: علامه طباطبایی نیز به تأکید بر ارکان سعادت زوجیت، اهداف ازدواج، تأکید برحکمت نهفته بر دستورات فقهی و اخلاقی قرآن، خودداری از اضرار، فهم اسلام به عنوان یک نظام با خرده نظامهای مرتبط و منسجم و پرهیز از جز نگری درباره فقه پرداخته است. وی با بیان اینکه راجع به پارهای از آیات دو گونه تفسیر در کتب وجود دارد، افزود: برخی از مفسران آیه را از سیاق خود جدا نکرده و همواره در چارچوب آن، مفردات آیه را تفسیر کردهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]