تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798495203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد وطن امروز به سخنان رئیس‌جمهور


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: انتقاد وطن امروز به سخنان رئیس‌جمهور
وطن امروز در گزارشی آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، رئیس‌جمهور محترم در مراسم گرامیداشت روز کارگر باز هم بر کامیابی برجام در پیشرفت کشور تاکید کرد. قوت این تاکید آن اندازه بود که حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر روحانی از این سند به‌عنوان «راهی برای حرکت ملت به سمت تعالی»(!) یاد کرد. بزرگنمایی برجام از جانب رئیس دولت یازدهم امری مسبوق به سابقه است؛ رویکردی که از همان آغاز مذاکرات هسته‌ای در پاییز 92 با گستردگی و عمق زیاد توسط حلقه مشاوران و اطرافیان وی و رسانه‌های حامی دولت نیز دنبال شد. در این رویکرد، «برجام» همان کلید تدبیر و حل‌المسائلی است که با به ثمر نشستن آن، کشتی تعالی و پیشرفت کشور از ساحل به گل نشسته تحریم بیرون خواهد آمد. بر این اساس، گشایش اقتصادی در حوزه داخلی و خارجی مهم‌ترین پیامد حل مساله هسته‌ای است که می‌تواند زمینه را برای تحول در سایر حوزه‌ها نیز فراهم کند؛ سیاستی که تا حد زیادی با شاخص‌های «الگوی پیشرفت برون‌زا» همخوانی داشته و دارد که البته دولتی‌ها خود چنین عنوانی را برنمی‌تابند.

نگاه خوش‌بینانه به شرایط پساتحریم و از آن بدتر وعده‌های طرف‌های غربی در حالی به خط فکری و عملی مسلط دولت تبدیل شده که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی بارها بر لزوم هوشیاری در این شرایط جدید تاکید داشته و دارند. این هوشیاری بنا به ذات خود و ماهیت و سابقه نامطلوب طرف مقابل باید با چاشنی «دشمن‌شناسی» همراه باشد. سال گذشته و پس از شروع اجرای برجام و در شرایطی که کاخ سفید و دولت‌های اروپایی چه با کنایه و چه با بیان روشن، رفع کامل تحریم‌ها را منوط به پذیرش برخی شروط فرابرجامی می‌دانستند، برخی در داخل همچنان بر فضای مثبت روند اجرای این سند تأکید داشتند. با این حال زمان زیادی لازم نبود تا این حقیقت آشکار شود که در موضوع مذاکرات سیاسی «دو صد گفته چون نیم کردار نیست» و نمی‌توان به آنچه پشت میز بیان می‌شود، اینچنین خوشبین بود بویژه آنکه بازیگر اصلی یک طرف این میز ایالات متحده آمریکا با سابقه‌ای طولانی از نقض پیمان‌ها و عهدشکنی‌های تلخ است که گاه بنیان ملت و حکومتی را به باد فنا داده است.

وعده رفع تدریجی و بی‌قید و شرط تحریم‌ها خیلی زود رنگ خزان گرفت و به‌تدریج صخره سخت واقعیت، سر برآورد.

اسفندماه سال گذشته بود که دکتر «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با وبگاه «العربی‌الجدید» عنوان کرد غربی‌ها در اجرای تعهدات برجام با تاخیر عمل می‌کنند: «تهران به آنچه باید، متعهد است اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسؤولیتش هم با خودش است در حالی که هیچ مانع مشخصی وجود ندارد».

چند روز بعد، این گفته صالحی با واکنش شدید رئیس‌جمهور در نشست خبری مواجه شد: «در زمینه مسائل اتمی آقای صالحی هر چه بگوید درست است [اما] ایشان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم در حال حاضر نیست، ایشان مسؤول سازمان انرژی اتمی است. به ‌نظر بنده مسیر درستی را طی می‌کنیم و ممکن است مشکلات جزئی داشته باشیم که باید رفع شود».

اما این تنها صالحی نبود که به خلف وعده طرف مقابل و کندی اجرای برجام اذعان داشت. 14 فروردین امسال دکتر «سیدعباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگوی ویژه خبری از بدعهدی‌های طرف مقابل و عدم همراهی کامل آمریکا خبر داد. 2 هفته بعد دکتر «ولی‌الله سیف» رئیس بانک مرکزی در مصاحبه با تلویزیون «بلومبرگ» به صراحت گفت: «تا به اینجا، ایران «تقریباً هیچ‌چیز» از اجرای توافق به دست نیاورده است».

حکم 2 هفته پیش دیوان عالی آمریکا مبنی بر پرداخت غرامت ۲میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران به بازماندگان حادثه تروریستی سال ۱۹۸۳ لبنان، نشانه دیگری از تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا بود که حتی واکنش تند وزیر امور خارجه و نامه‌نگاری او با دبیرکل سازمان ملل را نیز به همراه داشت. ظریف در گفت‌وگو با «نیویورکر» ضمن بیان اینکه «کل احترامم(!) به دستگاه عدالت آمریکا از بین رفت» و اینکه «دیوان عالی، دیوان عالی آمریکا است نه دیوان عالی دنیا» از این حکم به‌عنوان یک دزدی خیابانی یاد کرد.

اما رئیس‌جمهور روز یکشنبه 12 اردیبهشت با بیانی متفاوت از این اظهارنظرها، چنین گفت: «آنگاه که می‌گفتیم پای میز مذاکرات می‌توان مشکل را حل کرد، بدبین‌ها و بدگمان‌ها می‌گفتند امکانپذیر نیست. آن روز که با 6 قدرت جهانی توانستیم به توافق برسیم، باز هم بدبین‌ها و بدگمان‌ها گفتند درست است به توافق رسیدیم اما این قابل اجرا نیست. آن روز که به روز اجرای برجام رسیدیم باز هم بدبین‌ها و بدگمان‌ها گفتند آنچه به شما وعده داده‌اند، عمل نخواهند کرد و شما در این مذاکرات به موفقیت نرسیده‌اید».

 این گفته رئیس‌جمهور بویژه جمله آخر آن بدین معناست که وعده‌های طرف مقابل در برجام عملیاتی شده و مذاکرات هسته‌ای به سرمنزل مقصود رسیده است! گزاره‌ای که با آنچه در واقعیت رخ داده و حتی از جانب مدیران ارشد دولت بیان می‌شود در تضاد کامل است. اگر بر مدار فکری روحانی بیندیشیم گویا هیچ بدعهدی و خلف وعده‌ای صورت نگرفته و همه چیز طبق روال و در کمال آرامش در حال انجام است. این خوش‌بینی مفرط و بزرگنمایی در حالی صورت می‌گیرد که کندی اجرای برجام نه‌تنها برای آگاهان و نخبگان که حتی برای فعالان اقتصادی و عموم مردم نیز روشن شده است اما انگار رئیس‌جمهور همچنان بدعهدی ایام را در این روزگار پرشر و شور باور ندارد.

رئیس‌جمهور باید بداند آنچه جریان منتقد او تاکید می‌کنند نه از روی بدبینی و بدگمانی است بلکه ناشی از دشمن‌شناسی جریانی است که روزها، ماه‌ها و سال‌ها رفتار غرب و به‌طور ویژه ایالات متحده را رصد می‌کند و جز خباثت و دشمنی چیزی از آن ندیده است. همچنان که برای غربی‌ها سیاست، تعبیری «کارل اشمیتی»(1) دارد که مبتنی بر دوست و دشمن است، بد نیست ما هم نگاهمان به سیاست را تغییر دهیم و دوست و دشمن را از هم بازشناسیم؛ امری که البته قطعا از عهده دلدادگان به غرب ساخته نیست.


پی‌نوشت

1- «کارل اشمیت» متفکر مطرح آلمانی است که سیاست را در تمایز قائل شدن میان دوست و دشمن و نیروهای خودی و نیروهای غیرخودی بازمی‌شناسد.






۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن