تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821028641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرنوبیل، میخی بر تابوت اتحاد جماهیر شوروی/ 30 سال از فاجعه‌بارترین رخداد اتمی جهان می‌گذرد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: چرنوبیل، میخی بر تابوت اتحاد جماهیر شوروی/ 30 سال از فاجعه‌بارترین رخداد اتمی جهان می‌گذرد
اوکراین مراسم یادبود سی امین سالگرد فاجعه هسته ای چرنوبیل را برگزار کرد.
به گزارش نامه نیوز، رویترز می نویسد: فاجعه هسته ای چرنوبیل 30 سال پیش در حالی بخش های گسترده ای از شرق اروپا را آلوده کرد که کاستی‌های سیستم اسرار آمیز شوروی را نیز آشکار کرد.

در نخستین ساعات روز 26 آوریل سال 1986 آزمون نافرجام اتمی در نیروگاه هسته ای غرب اوکراین در منطقه چرنوبیل بحران هسته ای ایجاد کرد؛ در نتیجه آن ابرهای مرگبار آلوده به مواد هسته ای وارد هوا شدند و در اثر آن ده ها هزار نفر مجبور شدند خانه های خود را ترک کنند.

در این مراسم خانواده ها و بستگان کسانی که در نتیجه فاجعه بارترین رخداد هسته ای جهان جان خود را از دست داده بودند در کلیسایی در شهر کیف شرکت کردند.

یکی از کارگرانی که 30 سال پیش در این نیروگاه کار می کرد به رویترز می گوید:  ما نمیدانستیم که این فاجعه زندگی همه ما را تغییر خواهد داد و آن را به قبل از جنگ و پس از جنگ تقسیم خواهد کرد. این یک جنگ هسته ای بدون صدا برای ما بود.

عده ای دیگر از مردم اوکراین در مراسم یادبودی که در شهر اسلاویچ در 50 کیلومتری نیروگاه چرنوبیل برگزار شده بود شرکت کردند، شهری که برای اسکان دادن به کسانی ساخته شده بود که در اثر این فاجعه مجبور شده بودند خانه های خود را برای همیشه ترک کنند.

به گفته سازمان جهانی سلامت، بیش از نیم میلیون نفر شهروند عادی و نظامی به طور مستیم تحت تاثیر این فاجعه قرار گرفتند.

31 کارمند نیروگاه و آتش نشان در زمان وقوع انفجار کشته شدند.

طی سه دهه گذشته نیز هزاران نفر در اثر بیماری های مرتبط با تشعشعات هسته ای مثل سرطان کشته شدند.

از سوی دیگر اما این فاجعه و واکنش دولت شوروی سابق، کاستی ها سیستم وقت حاکم بر شوروری و فرهنگ پنهان کاری تثبیت شده در آن را نمایان کرد. به طور مثال، دستور تخلیه مناطق اطراف این نیروگاه 36 ساعت پس از وقوع فاجعه صادر شد.

میخائیل گورباچف رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی درباره فاجعه چرنوبیل گفت: فاجعه چرنوبیل یکی از میخ های اصلی بود که بر تابوت اتحاد جماهیر شوروی زده شد.

 شوروی در سال 1991 منحل شد.






۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن