تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821032595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«سد سبيل‌الله» كفار سعودي مقابل زوار ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «سد سبيل‌الله» كفار سعودي مقابل زوار ايراني
سعودي‌ها انگار برنامه گسترده‌اي براي حج 95 دارند. حج 95 ممكن است به اندازه حج سال گذشته پر‌حادثه و پر‌التهاب نباشد اما سعودي‌ها از مدت‌ها پيش برنامه‌هاي‌شان را براي كار‌شكني و سد سبيل زوار ايراني اجرايي كرده‌اند.
نویسنده : زهرا چيذري 


سعودي‌ها انگار برنامه گسترده‌اي براي حج 95 دارند. حج 95 ممكن است به اندازه حج سال گذشته پر‌حادثه و پر‌التهاب نباشد اما سعودي‌ها از مدت‌ها پيش برنامه‌هاي‌شان را براي كار‌شكني و سد سبيل زوار ايراني اجرايي كرده‌اند. تأخير چند ماهه براي صدور رواديد، ‌برگزاري جلسه براي توافق، ‌پاسخگو نبودن نسبت به موضوعاتي نظير فاجعه منا، ‌صدور ويزاي حج براي زوار ايراني از كشور ثالث و عدم تضمين تأمين امنيت زائران و حفظ عزت و كرامت حجاج ايراني نشان مي‌دهد سعودي‌ها در تلاشند تا براي خوشايند اربابان غربي خود آيين عبادي حج را با رويكرد سياسي دنبال و با تحميل شرايط غير قابل اجرا سد سبيل كرده و راه را بر انجام اين واجب شرعي ببندند.

چند روزي از بازگشت هيئت مذاكره‌كننده ايراني با طرف سعودي بر سر امنيت و صدور ويزا براي حجاج ايراني مي‌گذرد و در حالي كه بنا بود عربستان پاسخ صريح خود را در اين باره اعلام كند اما طرف سعودي در برخوردي سياسي همچنان از موضع‌گيري صريح شانه خالي كرده و به كارشكني‌هاي خود ادامه مي‌دهد. رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به سفر اخير هيئت ايراني به عربستان سعودي براي مذاكرات حج تمتع ۹۵ مي‌گويد: ما در اين سفر و مذاكرات تأكيد داشتيم كه رواديد زائران ايراني بايد در داخل ايران صادر شود و حتي تأكيد كرديم كه سفارت سوئيس به عنوان حافظ منافع آن كشور مي‌تواند در اين موضوع ياري‌رساني كند، البته پيش از سفر با آقاي ظريف، عراقچي و عبداللهيان جلساتي داشتيم و آنها نيز قول همكار درباره صدور رواديد در كشور را اعلام كردند.

خدمات كنسولي و صدور رواديد دو موضوع اساسي است كه به گفته رئيس سازمان حج، سعودي‌ها در اين مورد هنوز جواب نهايي را صادر نكردند. وي ابراز اميدواري كرد تا پايان هفته جواب نهايي داده شود و اين موضوع به سرانجام برسد.
  
بهره‌برداري سياسي از آيين عبادي حج
هر‌چند در چهل سال گذشته بارها حوادث تلخي در موسم حج موجب مرگ و آسيب ديدن حجاج شده است اما حوادث سال گذشته حج تمتع فاجعه‌آميز‌ترين حوادث در چهل سال اخير بوده است. در كنار حادثه منا و سقوط جرثقيل در مسجد‌الحرام اما حادثه تعرض مأموران فرودگاه جده به دو نوجوان ايراني در فروردين‌ماه سال 94 و تعويق مجازات اين افراد را مي‌توان آغازي بر كارشكني‌هاي عربستان براي حضور زائران ايراني در سرزمين وحي دانست. حوادثي كه منجر به توقف عمره از سوي ايران و در نهايت منجر به قطع روابط سياسي ايران و عربستان شد. با اين وجود حج آيين عبادي دين اسلام است و دولت سعودي كه خود را خادم‌الحرمين مي‌داند، موظف است زمينه به جا آوردن اين آيين عبادي را براي تمام مسلمانان دنيا فراهم آورد و حق ندارد حج را سياسي كند. اما در عمل رويكرد دولت سعودي در يك سال اخير در رابطه با مسئله حج رويكردي كاملاً سياسي بوده است.

اين را مي‌توان در كارشكني‌هاي آنان براي جلسات حج تمتع امسال و تأخيرها و بهانه‌تراشي‌‌هاي‌شان به روشني مشاهده كرد. از سوي ديگر دولت سعودي بارها ثابت كرده لياقت و توانايي برقراري امنيت حجاج را ندارد. در سال 1987 حدود 400 نفر كه بيشتر زائران شيعه ايراني بودند طي تظاهرات ضد غربي در مكه در درگيري با نيروهاي امنيتي عربستان كشته شدند. در 1989 در جريان انفجار يك بمب در نزديكي مسجد بزرگ يك زائر كشته و 16 نفر زخمي شدند. در1990 ازدحام و هجوم مردم در يك تونل در مكه منجر به مرگ هزار و 426 زائر شد كه بيشتر آنها از اندونزي و تركيه بودند. در سال 1994 هم ازدحام و فشار بر اثر هجوم مردم در نزديكي پل جمرات در منا، در شرق مكه، منجر به كشته شدن 270 نفر شد. سال 1997، 343 زائر در جريان يك آتش‌سوزي در يك اردوگاه در منا كشته و هزار و 500 نفر زخمي شدند. در 1998 هجوم و ازدحام جمعيت در نزديكي پل جمرات زماني كه مردم در حال عبور از يك زيرگذر بودند 119 نفر را كشت. سال 2001، هجوم و ازدحام جمعيت در نزديكي پل جمرات 35 نفر را كشت. سال 2003 نيز فشار و ازدحام در نزديكي پل جمرات 14 نفر را كشت. همچنين در سال 2004 در نزديكي پل جمرات در طول مراسم سنگ زدن به شيطان بر اثر ازدحام و فشار جمعيت 251 زائر كشته شدند. در سال 2006 نيز بر اثر هجوم مردم 345 نفر كشته و 600 نفر زخمي شدند. همچنين در اين سال 76 نفر بر اثر تخريب يك هتل كشته شدند.
  
همه كارشكني سعودي‌ها
رئيس سازمان حج و زيارت همچنان اميدوار است حج تمتع 95 همانند سال‌هاي گذشته اقامه شود. وي در عين حال تصريح مي‌كند: اين موضوع بستگي به طرف مقابل و پاسخ به پيشنهادات جمهوري اسلامي ايران دارد. به گفته وي همه ساله حدود نيمه اول ربيع‌الثاني بر اساس تقويم وزارت حج عربستان، نشست تفاهمنامه مرسومي كه براي حج هر سال بايد به امضا برسد، برگزار مي‌شود. امسال هم براي سال ۹۵ دعوتنامه رسمي وزير حج عربستان حدود اوايل ماه ربيع‌الاول ارسال شد و تاريخ جلسه را هفتم ربيع‌الثاني يعني دي‌ماه اعلام كردند. چهار روز قبل از قطع رابطه سياسي، وزير حج عربستان طي نامه‌اي مذاكرات را دو ماه به تأخير انداخت و ۱۹ اسفند را به عنوان تاريخ مذاكرات اعلام كرد.
اين در حالي است كه چنين تأخيري، برنامه زمان‌بندي ما را دچار اشكال مي‌‌كند. بنا شد ويزاي هيئت مذاكره‌كننده در دوبي صادر شود، اما به دليل عدم هماهنگي وزارت خارجه و وزارت حج عربستان، ويزا آماده نشد و بعد از ۳۵ روز تأخير در پاسخگويي اعلام كردند تاريخ قطعي مذاكرات ۶ فروردين در دفتر وزير حج عربستان است. بنا به تأكيد رئيس سازمان حج و زيارت فضاي مذاكرات امسال متأثر از سه موضوع بود؛ حوادث حج سال گذشته، موضوع فرودگاه جده، جرم غيرقابل گذشت و خلاف شئونات اسلامي كه دو پليس مجرم قصد داشتند مرتكب شوند، سقوط جرثقيل و فاجعه تلخ منا به صورت طبيعي در مذاكرات اثر داشت. موضوع دوم قطع رابطه سياسي بود، چراكه سنوات گذشته روابط سياسي داشتيم، اما امسال نمايندگان وزارت خارجه ما حضور نداشتند. موضوع سوم نيز تأخير سه ماهه‌اي بود كه ما بايد سه ماه پيش از اين قراردادها را مي‌نوشتيم و اثرات اين تأخير سه ماهه هم بر فضاي مذاكرات تأثير داشت. از جمله موارد جدي مورد اختلاف اين است كه شركت‌هاي هوايي ايران بايد براي ورود به عربستان مجوز بگيرند. به موضوع ويزا هم اشاره نشده است. يك تبصره هم آورده بودند كه به ايران و عربستان اجازه مي‌داد براي پروازها از شركت سوم كمك بگيرند. همه اين موارد باعث شد تا طرف ايراني فعلاً تفاهمنامه را امضا نكند و ماجرا تا زمان اعلام نظر نهايي طرف سعودي مسكوت باقي بماند.
  
سد سبيل سعودي
بديهي است با ادامه اين كارشكني‌ها و از دست رفتن زمان احتمال آن مي‌رود كه زائران ايراني از به‌جا آوردن واجب شرعي حج باز بمانند؛‌ امري كه مقصر اصلي آن دولت عربستان است و با تحميل شرايط غير قابل اجرا سد سبيل كرده و راه را بر انجام واجبي شرعي بسته است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن