تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802211818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظر اصولگرایان در مورد احمدی‌نژاد/دولتی‌ها ریاست لاریجانی را ترجیح می‌دهند/ یک دوره‌ای بودن دولت روحانی را بعید نمی‌دانم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: نظر اصولگرایان در مورد احمدی‌نژاد/دولتی‌ها ریاست لاریجانی را ترجیح می‌دهند/ یک دوره‌ای بودن دولت روحانی را بعید نمی‌دانم
نبی حبیبی می گوید در هیچ محفل اصولگرایی بحث جدی درباره احمدی‌نژاد مطرح نشده، شاید به صورت خبر، یک سری مطالبی گفته شود.

به گزارش نامه نیوز، محمدنبی حبیبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران به تشریح وضعیت فعلی فضای سیاسی کشور پرداخته است که در ادامه بخش هایی از این گفت و گو می آید:

لیست اصولگرایان در تهران ناموفق ظاهر شد و هیچ کدام از 30 نفر آن موفق به حضور در مجلس دهم نشدند. چقدر احتمال می‌دادید که چنین نتیجه‌ای حاصل شود؟

احتمال حاصل‌شدن این نتیجه را نمی‌دادم و اصلا پیش‌بینی نمی‌کردم که هیچ کدام از 30 نفر افراد نامبرده شده در لیست اصولگرایان، نتوانند وارد مجلس شوند و به تبع پیش‌بینی هم نمی‌کردم که تمام 30 نفر لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون وارد مجلس شوند اما در عین حال یک حادثه بی‌نظیر هم اتفاق نیافتاده است. در انتخابات مجلس چهارم شورای اسلامی همین اتفاقی که درمجلس دهم رخ داد، اتفاق افتاد. در آن زمان، حتی رئیس مجلس سوم نیز رأی نیاورد و فهرست جامعه روحانیت مبارز که به یک معنایی می‌توان با فهرست اصولگرایان فعلی مقایسه کرد، یک دست وارد مجلس شدند. برخی از چپ‌گرایان آن زمان که امروز به آنها اصلاح‌طلب گفته می‌شود، برخورد خوبی با این موضوع داشتند. من یادم هست که روزنامه "سلام" بعد از انتخابات سرمقاله‌ای نوشت و گفت که ما رای ملت را میزان می‌دانیم؛ بنابراین محصول انتخابات را با صراحت تایید می‌کنیم. همین کار را اصولگرایان فعلی انجام دادند؛ یعنی ما به جای آنکه به دیگران اتهام بزنیم و در انتخابات تشکیک کنیم، عکس‌العمل منفی نشان ندادیم و معتقدم هستم که این باید جزء اخلاق انتخاباتی باشد.

یکی از اتفاقات ویژه سال 94 موضوع برجام بود. یکسری از اصولگرایان مثل طیف لاریجانی در خصوص تصویب برجام در مجلس با دولت همکاری کردند و یکسری دیگر از اصولگرایان اینگونه نبودند. موضوع برجام و اختلاف سلیقه‌ای که اصولگرایان پیرامون آن داشتند را به چه میزان در جبهه اصولگرایی و تهیه لیست نهایی شورای ائتلافی موثر می‌دانید؟
 
اختلاف سلیقه در میان اصولگرایان پیرامون برجام یک واقعیت بود، یعنی برخی از دوستان اصولگرا به هیچ‌وجه هم‌نظر با برخی دیگر از اصولگرایان نبودند اما ما در موتلفه اسلامی، برجام را نه یک فتح‌الفتوح می‌دانیم و نه یک فاجعه. ما آن صحبت رئیس‌جمهور که گفت ما در مذاکرات 3 گل زدیم و 2 گل خوردیم را در مجموع منطقی می‌دانیم. بنابراین کسی که 2 گل خورده نباید مدعی باشد که فتح‌الفتوح اتفاق افتاده است و اگر حرف رئیس جمهور این باشد که 3 گل زدیم، باز نمی‌شود گفت که یک فاجعه و خیانت اتفاق افتاده است. ما هیئت مذاکره کننده را در هیچ مقطعی متهم نکردیم بلکه مجموع عملکرد آنها را تائید کردیم. برخی از دوستان ما در جریان اصولگرایی نه درباره هیئت مذاکره‌کننده و نه درباره مواد توافق چنین نظری نداشتند. البته ما درباره موضوع عدم اعتماد به آمریکا، هیچ ‌وقت کوتاه نیامده‌ایم. عدم اعتماد به آمریکا در بین اصولگرایان یک باور مشترک است.

در میان اصولگرایان با وجود تفاوت برداشت‌ها نسبت به اصول اصولگرایی، کسی را سراغ ندارم که دولت آمریکا را به عنوان یک دولت مورد اعتماد تلقی کرده باشد. این مشترک مهمی در میان اصولگرایان است. من معتقد هستم که آمریکایی‌ها واقعا غیرقابل اعتمادند.

شخص آیت‌الله موحدی کرمانی در مذاکره با لاریجانی از وی به طور رسمی برای حضور در شورای ائتلاف دعوت کرد، بنابراین بحث تفاوت سلیقه میان اصولگرایان درباره برجام تاثیری روی سهم آنها در لیست نهایی شورای ائتلافی نداشته است.

در بدنه جریان اصولگرایی چطور؟ آیا آن‌ها هم مانند آیت‌الله موحدی کرمانی نظرشان نسبت به لاریجانی مثبت بود؟
 
در بدنه اصولگرایی تفاوت وجود دارد، یعنی برخی نظر لاریجانی در خصوص برجام را قبول ندارند و یک عده دیگر هم با درجات مختلف قبول دارند. یعنی این‌طور نیست که آن‌هایی که قبول دارند، صددرصد باشند اما در هر صورت ترکیب نفرات در شورای ائتلافی تحت تاثیر برجام نبود.

درباره موضوع ریاست مجلس آینده نیز صحبت کنیم. به نظر شما رئیس مجلس ایده‌آل اصلاح‌طلبان از میان گزینه‌های عارف و لاریجانی چه کسی خواهد بود؟ برخی معتقدند که لاریجانی نسبت به عارف، بهتر می‌تواند منافع اصلاح‌‍طلبان را تأمین کند.

 اولا باید این سوال را خود اصلاح‌طلبان جواب بدهند اما تا آنجایی که من اطلاع دارم، برخی از اصلاح‌طلبان و برخی از دولتی‌ها بین عارف و لاریجانی، لاریجانی را ترجیح می‌دهند و برخی هم عارف را. در حال حاضر، میان تمام اعتدالیون و اصلاح‌طلبان درباره اینکه بالاخره از میان عارف و لاریجانی، باید از چه کسی حمایت شود، یک‌دستی و وحدت کامل دیده نمی‌شود.

آن‌طور که از شنیده‌ها و دیده‌ها برمی‌آید، لاریجانی گزینه مطلوب اصولگرایان برای ریاست است. آیا امکان دارد که اصولگرایان گزینه‌ای دیگری را به جای لاریجانی جهت حمایت انتخاب کنند؟

اصلا چنین اتفاقی را پیش‌بینی نمی‌کنم. البته درجات علاقه‌مندی اصولگرایان نسبت به ریاست لاریجانی، یکی نیست اما با فرض اینکه فقط عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس نامزد شوند، اصولگریان با سلیقه های متفاوت هم از لاریجانی حمایت خواهند کرد.

آیا اصولگریان نسبت به حمایت از لاریجانی مجبور به تن‌دادن خواهند شد؟

 شرایط موجود در نزدیکی و یک‌دستی اصولگرایان برای حمایت از لاریجانی تأثیرگذار است. اگر مثلا مجلس با غلبه کامل اصولگریان تشکیل می‌شد، یک سری نظرات متفاوت پیرامون ریاست ایجاد می‌شد و روی اِعمال نظر خود، اصرار هم می‌کردند. اما در شرایط حاضر، اینکه بگوییم برخی از اصولگریان که منتقد شدید لاریجانی هستند، به دلیل آن روحیه انتقادی، به عارف رأی خواهند داد، من چنین چیزی را اصلا پیش‌بینی نمی‌کنم.

برخی معتقد هستند که دولت روحانی یک دوره‌ای است. این احتمال را چه قدر جدی می‌دانید؟

هیچ احتمالی را منتفی نمی‌دانم. سال 95 فرصت کمی برای دولت فعلی نیست که بتواند رأی مردم  را نسبت به خودش منفی یا مثبت کند. این مسئله بستگی به کارهای دولت نیز دارد چراکه مردم نشان داده‌اند که با هیچ کسی عقد اخوت نبسته‌اند و کار خوبی هم است. اصولگرایان در انتخابات دوره دوم شورای شهر تهران انتظار نداشتند که تمام 15 کرسی شورا از آن جریان اصولگرایی شود و در مقابل اصلاح‌طلبان نیز چنین انتظاری نداشتند ولی مردم این کار را کردند.

اصلاح‌طلبانی که در دوره اول شورای شهر تهران از 15 کرسی، 14 کرسی را از آن خود کرده بودند، پیش‌بینی نمی‌کردند که در دوره دوم، اصولگرایان صددرصد پیروز باشند بلکه پیش‌بینی می‌کردند که خودشان پیروز هستند. اصلاح‌طلبان قبل از برگزاری انتخابات دوره دوم شورای شهر تهران، معتقد بودند که حالا که ما پیروز انتخابات هستیم، بیاییم و میان خودمان یک وزن‌کشی کنیم. برای همین هم بیش از 3 لیست در جریان اصلاح‌طلبی داده شد که مشترکاتی نیز با هم داشتند. اصولگرایان این موضوع را از قبل، به ضرر اصلاح‌طلبان تلقی می‌کردند. اصلاح‌طلبان به حدی به پیروزی صد درصدی اعتقاد داشتند که در برخی جلسات خصوصی قبل از انتخابات مشغول تعیین شهردار بودند.

خود دولت در جلب اعتماد مردم برای دوره دوم فعالیت‌اش تاثیر دارد. ذهنیت برخی از دولتمردان فعلی درباره دولت‌های نهم و دهم صددرصد منفی است. من از دولتمردان فعلی در این دو سال و چند ماه ندیدم که یک نقطه مثبت از دولت قبلی را به زبان بیاورند. یک تحلیلی در ذهن برخی از دولتمردان یازدهم شکل گرفته که تحریم ها به علت ندانم‌کاری و بی‌تدبیری‌های دولت های نهم و دهم شکل گرفته است تا مردم عوارض ناشی از تحریم ها را به حساب دولت قبلی بگذارند.

برخی از دولتمردان فعلی خواستند اینگونه مردم را به نتیجه برسانند که نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از تحریم و تحریم‌ها نیز ناشی از بی تدبیری دولت های نهم و دهم بوده است. خیلی روی این موضوع کار کردند و مردم را به این نتیجه رساندند که با رفع تحریم مسائل اقتصادی حل می‌شود. اما برخی کارشناسان دولت فعلی مانند وزیر اقتصاد چندین ماه قبل این نظر را قبول نداشت. وی در مصاحبه‌ای گفت که آن‌هایی که فکر می‌کنند با لغو تحریم‌ها همه مشکلات اقتصادی ما رفع می‌شود، در توهم به سر می‌برند. این جمله درستی است.

من حدود یک سال و نیم پیش، از کارشناسان اقتصادی حزب موتلفه در جلسات مختلف، میزان سهم تحریم‌ها در نابسامانی‌های اقتصادی را پرسیدم که آن ها 20 تا 25 درصد تحریم‌ها را موثر دانستند. حالا که برخی دولت‌مردان همه نابسامانی‌های اقتصادی را گردن تحریم‌ها می‌اندازند، این سوال مطرح می‌شود که آیا با لغو تحریم‌ها، همه مشکلات اقتصادی ما برطرف خواهد شد؟ این نظر کارشناسانه‌ای نیست. ما برخی ایرادهایی در ساختارهای اقتصادی داریم. به نظر من، اقتصاد نفتی و دولتی با لغو تحریم‌ها رونق پیدا نخواهد کرد. اقتصاد مادامی که نفتی است، تحریم‌ها چه باشد و چه نباشد، نابسامانی اقتصادی خواهیم داشت. اگر کسی فکر کند که بدون رسیدگی به پایه‌ها و ساختارهای اقتصادی و با لغو تحریم‌ها، همه فضا پر از گُل و بلبل می‌شود، از قول وزیر اقتصاد می‌گویم که در توهم به سر می‌برد.

آیا اصولگرایان حاضر خواهند شد بار دیگر به احمدی‌نژاد بازگردند؟

اصلا راجع به احمدی‌نژاد هیچ بحثی در جلسات رسمی اصولگرایان صورت نگرفته است. بنده در هیچ محفل اصولگرایی، اینکه بحث جدی درباره احمدی‌نژاد مطرح باشد را ندیده‌ام. شاید به صورت خبر، یک سری مطالبی گفته شود اما اینکه اصولگرایان دور هم بنشینند و درباره موضوع احمدی‌نژاد تحلیل کنند، تاکنون چنین نبوده است.

برخی معتقدند که در جناح اصولگرایی، تنها احمدی‌نژاد پتانسیل رأی‌آوردن دارد و شاید اصولگرایان چاره‌ای جز بازگشت به وی را نداشته باشند.

خود احمدی‌نژاد و برخی از دوستان نزدیک‌اش، مخصوصا در دولت دهم، نَه یک مرتبه بلکه بارها از جریان اصولگرایی تبری کرد و گفت که ما خودمان رأی آوردیم و اصولگرایان نقشی نَه در دوره اول و نَه در دوره دوم نداشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا امکان دارد که برخی تشکل‌های اصولگرا مثل جبهه پایداری به احمدی‌نژاد بازگشت کنند؟

تا آنجایی که اطلاع دارم، در نهاد رسمی جبهه پایداری که شورای مرکزی آن‌هاست، تاکنون درباره این موضوع بحثی نشده است.






۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن