تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815470301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلارهاي سعودي براي اثرگذاري بر كابينه عراق فعال شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دلارهاي سعودي براي اثرگذاري بر كابينه عراق فعال شد
مجلس عراق فردا براي تصميم‌گيري درباره كابينه عراق تشكيل جلسه مي‌دهد...


مجلس عراق فردا براي تصميم‌گيري درباره كابينه عراق تشكيل جلسه مي‌دهد؛ جلسه‌اي كه شيخ‌نشين‌هاي عرب حاشيه خليج‌فارس براي اثر‌گذاري بر آن بسيج شده‌اند. بعد از دعوت تلفني پادشاه عربستان از نخست وزير عراق براي سفر به رياض، حالا برخي نمايندگان پارلمان مي‌گويند كه برخي كشورهاي عربي خليج‌فارس براي اثرگذاري بر تصميم جلسه عراق، دلارهاي نفتي خودشان را به كار انداخته‌اند.

عماد خفاجي، سخنگوي سليم جبوري سخنگوي رئيس پارلمان عراق ديروز اعلام كرد كه رئيس مجلس تصميم گرفته است روز سه‌شنبه جلسه فراگيري براي رأي‌گيري درباره كابينه جديد برگزار شود. پيش‌تر روز شنبه هم سليم الجبوري كه برخي نمايندگان عراق او را از پارلمان بيرون كرده‌اند، گفته بود كه بحران سياسي در عراق به زودي پايان خواهد يافت. منابع سعودي كه طي روز‌هاي اخير به توصيه كاخ سفيد براي اثرگذاري بر تحولات عراق فعال شده‌اند، مي‌گويند حيدر العبادي، نخست وزير عراق قصد دارد ليست سومي از اسامي وزراي پيشنهادي‌اش را به پارلمان بدهد.

روزنامه عربستاني عكاظ به نقل از يك منبع در پارلمان عراق نوشت كه العبادي تاكنون دو ليست براي تأييد به كابينه فرستاده كه يكي از آنها كاملاً تكنوكرات بود و از سوي نمايندگان رد شد و ليست دوم نيز كه در واقع توسط جريان‌هاي سياسي به العبادي تحميل شده هنوز به شكل رسمي مورد بررسي قرار نگرفته است. اين منابع مي‌گويند العبادي به فراكسيون‌هاي الدعوه و ائتلاف الوطنيه كه تحصن‌ها در داخل پارلمان را رهبري مي‌كنند، وعده داده در مقابل تضمين موافقت با فهرست كابينه جديد، به هر كدام يك وزارتخانه بدهد. به گفته يك منبع تعداد وزارتخانه‌ها در دولت جديد العبادي همان 22 وزارتخانه خواهد بود و اسامي سه وزير وابسته به كردها نيز در ليست جديد وجود دارد.  همزمان، مقتدي صدر رهبر جريان صدر ثاني كه روز شنبه عراقي‌ها را براي تظاهرات ميليوني در اعتراض به كندي روند اصلاحات دعوت كرده بود، برپايي اين تظاهرات ميليوني را به روز سه‌شنبه موكول كرد. صدر گفته كه برخي طرف‌هاي سياسي از يك سو به دنبال برگزار نشدن جلسات مجلس نمايندگان و از طرف ديگر به حد نصاب نرسيدن تعداد آرا در پارلمان هستند تا اصلاحات مورد نظر مردم محقق نشود. با اين حال، صدر ديروز اعلام كرد كه تظاهرات اعتراضي را روز سه‌شنبه برگزار خواهد كرد. هنوز مشخص نيست كه تصميم صدر براي تعويق تظاهرات تا روز سه‌شنبه با برگزار شدن جلسه پارلمان در همين روز ارتباط دارد يا نه ولي منابع عراقي از تشديد تلاش‌ها براي اثرگذاري بر تصميم پارلمان صحبت مي‌كنند. برخي نمايندگان تحصن‌كننده در پارلمان عراق در گفت‌وگو با فارس فاش كرده‌اند كه طي روز‌هاي اخير از سوي شيخ‌نشين‌هاي حاشيه خليج‌فارس تهديدها يا مشوق‌هاي مالي براي تحميل اراده خود بر فرآيند سياسي عراق دريافت كرده‌اند. «هيثم الجبوري» سخنگوي نمايندگان متحصن در پارلمان عراق تأكيد كرد: كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس در اقدامي مداخله‌جويانه در مسائل سياسي عراق، نمايندگان تحصن‌كننده در پارلمان را مورد تهديد جدي يا تحريك به دريافت رشوه كرده‌اند و به زودي براي افكار عمومي هر گونه انحرافي را كه عليه طرح ايجاد اصلاحات ايجاد شده يا خواهد شد، فاش خواهيم كرد. وي افزود: اين افتخار ماست كه تسليم ديكته‌هاي سفارتخانه‌ها و سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه كه مردم عراق را به كشتن مي‌دهند، نمي‌شويم.

پيش از اين، آسوشيتدپرس گزارش كرده بود كه اوباما در سفر اخير خود به رياض گفت‌و‌گويي شخصي با ملك سلمان در رياض داشته و اشتون كارتر وزير دفاع او نيز در نشست رياض از عرب‌هاي حوزه خليج‌فارس خواسته كه حمايت اقتصادي و اقتصادي بيشتري از عراق كنند و نقش بيشتري در مبارزه دولت عراق با داعش ايفا كنند.
  
درگيري بين حشدالشعبي و پيشمرگه‌ها
درگيري شديد پيشمرگ‌هاي كرد و نيروهاي داوطلب مردمي عراق موسوم به «حشد الشعبي» در شمال عراق در مناطق طوزخورماتو اتفاق افتاده كه به نوشته شبكه تلويزيوني اسكاي‌نيوز عربي 30 نفر از نيروهاي بسيج مردمي عراق كشته شده‌اند. آنگونه كه منابع كرد مي‌گويند: ابتدا تعدادي از ساكنان شهر طوزخورماتو با نيروهاي شيعي حشد الشعبي درگير شده‌اند و اين درگيري‌ها در ساعات اوليه بامداد ديروز  به درگيري با نيروهاي پيشمرگه‌ كرد انجاميده است. شبكه الميادين گزارش داده كه نيروهاي داوطلب مردمي مانع از ورود نيروهاي پيشمرگه به بخش‌هايي از طوزخورماتو شده‌اند و در مناطق تركمان‌نشين شهر مستقر هستند و كردها مناطق كردنشين را در اختيار دارند و نوعي جنگ خياباني درگرفته است. پيش‌تر نيز درگيري‌هايي در اين منطقه كه مرز بين مناطق تحت كنترل اقليم كردستان و دولت مركزي بغداد محسوب مي‌شود، روي داده بود و ناظران بيم آن دارند كار به درگيري‌هاي گسترده ميان اقليم كردستان و دولت مركزي بينجامد.





تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن