تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799109074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت چشم مصنوعی با الهام از چشم خرچنگ و ماهی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ساخت چشم مصنوعی با الهام از چشم خرچنگ و ماهی
مهندسان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون با ترکیب بهترین ویژگی‌های خرچنگ و یک نوع ماهی آفریقایی، چشم مصنوعی را ساخته‌اند که قادر به دیدن حتی در تاریکی است. این چشم‌ مصنوعی الهام گرفته از ماهی، می‌تواند به ربات‌های جست‌وجوگر و امدادگر کمک کند و در هنگام جراحی در محیط کم‌نور همانند روز روشن به نظر برسد.
آفتاب : به نقل از ساینس‌دیلی، عکاسان مبتدی که تلاش به ثبت تصویر ماه در شب به کمک دوربین‌های تلفن همراهشان کرده‌اند، معمولا با محدودیت‌های تصویربرداری در نور کم آشنا هستند. مدت زمان زیاد به منظور قرار گرفتن لنز در مسیر نور در عکاسی‌های شبانه، باعث ایجاد لرزش‌های جزئی می‌شود که خود آنها موجب تار شدن بسیار زیاد عکس می‌شود.


از سوی دیگر، ربات‌های بمب‌گذار، جراحان لاپروسکوپی و تلسکوپ‌های جست‌وجوگر سایر سیارات همگی نیازمند برطرف کردن مشکل دیده شدن جزئیات بسیار کوچک در طول تاریکی تقریباً مطلق هستند.


این روزها بیش از پیش، اتکا به اطلاعات بصری است. هرگونه فناوری که موجب بهبود و یا بالابردن کیفیت دستگاه‌های ثبت تصویر می‌شود، از ظرفیت بالقوه بالایی برخوردار است.


بیشترین تلاش‌ها در جهت بهبود دید در شب در ناحیه شبکیه چشم‌های مصنوعی، نظیر تعویض مواد و یا سنسور الکتریکی دوربین‌های دیجیتال انجام گرفته است. بنابراین آنها قادر به پاسخ‌دهی بهتر و قویت‌ری به دسته نورهای وارد شده هستند.


گروه پروفسور جیانگ، استاد مهندسی برق و کامپیوتر و بیوپزشکی موسسه UW-Madison به جای کارکردن روی تقویت حساسیت قسمت‌های پشتی دستگاه‌های ثبت تصاویر، اقدام به افزایش شدت نورهای ورودی از قسمت‌های جلوی دستگاه کردند، همان‌جائی که قادر به تمرکز نور روی حسگرهاست. آنها نظریه خود را با الهام گرفتن از دو موجود آبزی شکل داده‌اند؛ موجوداتی که برای زنده ماندن در آب‌های تیره و تاریک دو روش مختلف را به کار بسته‌اند.


با نگاه کردن به ناحیه میان پوزه برجسته ماهی‌های دماغ فیلی و ماهی‌های ساکن در رودخانه به نام Cyrano de Bergerac، دو چشم کاملاً غیر طبیعی آشکار است. چشم‌هایی که شبکیه آنها به جای داشتن سطوح صاف و هموار همانند چشم اکثر موجودات زنده، متشکل از هزاران عضو فنجانی شکل کریستالی کوچک است. این رگ‌های بسیار کوچک و ریز، رنگ قرمز را تشدید و متمرکز می‌کنند و به ماهی کمک می‌کند تا شکارچیان را تشخیص دهند.


گروه جیانگ اقدام به شبیه‌سازی فنجان‌های کریستالی ماهی‌ها با استفاده از علوم مهندسی و ترکیب هزاران آینه سهمی شکل بسیار کوچک گرد. در ابتدا چیدمانی از پایه‌های جمع‌آوری کننده نور در یک سطح نیمکره‌ای به صورت یکنواخت آماده کردند. چیدمان برگرفته از ترکیب بسیار پیچیده عضوهای بر هم نهاده شده در چشم خرچنگ‌ها نورهای ورودی را در نقاط جداگانه به منظور افزایش شدت متمرکز می‌کند.


جیانگ می‌گوید که آنها پیشرفت چهار برابری در خصوص افزایش حساسیت داشته‌اند. بر اثر همین موضوع عکس‌هایی که به کمک این روش در تاریکی گرفته می‌شوند، عکس‌هایی است که دارای مفهوم هستند، بر خلاف عکس‌های قبلی که صرفاً یک عکس کاملاً تیره بودند که چیزی درونشان قابل دیدن نبود!


سیستم‌های فوق مستقل از فناوری تصویربرداری هستند و کلیه عکاس‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. با اینکه چشم‌های تشکیل شده از عضوهای بر هم نهاده شده، به نحوی کاملاً پیچیده و حساس هستند اما معمولاً تصاویر آنها به اندازه کافی واضح نیست. هنگامی که شدت نور افزایش می‌یابد، هزینه تبدیل آنها به نقاط قابل رویت بسیار بالا ست.


به منظور بازیابی وضوح از بین رفته، گروه جیانگ عکس‌های زیادی را گرفته است و پس از فرآوری آنها توسط یک الگوریتم خاص، آنها را تبدیل به تصاویر شفاف و واضح می‌کند.


به گزارش آنا، گفتنی است که ساخت چشم‌های مصنوعی تشکیل شده از عضوهای بر هم نهاده شده، همواره موضوع بسیار مشکلی بوده است چراکه انحنا و هم‌ترازی کلیه اجزای بسیار کوچک آن باید به طور کامل رعایت شود، حتی کوچک‌ترین ناهمترازی می‌تواند باعث از بین رفتن کل سیستم شود.




تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن