واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: سریعالقلم: جليلي هم بود چارهاي جز توافق نداشت
آرمان در یادداشتی آورده است:
به گزارش نامهنیوز، عمل بر اساس واقعيت موجود اصلي است كه همواره از سوي بزرگان به مديران و مسئولان تاكيد ميشود چرا اقدام بر اساس واقعيات ديروز و تصممگيري بر اساس تصور آنچه در آينده رخ خواهد داد ثمري براي حال ندارد و ير همين اساس است كه دكتر محمود سريع القلم موضوع هستهاي را مثالي عنوان ميكند كه تيم مذاكره قبلي هم بر اساس همين حركت در مسير روز مجبور به انجام آنچه ميشد كه امروز ظريف و روحاني كردهاند. استاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: كسي كه در جايگاه رياستجمهوري قرار ميگيرد با واقعيتها روبهرو ميشود و از شعارها فاصله ميگيرد. محمود سريعالقلم با اشاره به جايگاه رياستجمهوري در ايران و نقش آن در حكومت گفت: اگر در خرداد ۹۲ سعيد جليلي رئيسجمهور ميشد شايد ديگر دو سال منتظر نميمانديم تا توافق هستهاي امضا شود. وي افزود: اين ادعا بر اين اساس است كه جليلي هم بايد با ۹۰ميليارد دلار معوقه بانكي روبهرو ميشد و دولتي را در دست ميگرفت كه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار ميليارد تومان به بخشهاي مختلف بدهكار است و۹۰ درصد بودجه كشور را صرف هزينههاي جاري ميكند. تمام اين مسائل سبب ميشد كه جليلي راهي جز همان راهي كه امروز روحاني پيموده است نداشته باشد. وي با اشاره به مدل توسعه كشورها گفت: اگر كشورهاي مهم در حال توسعه امروز را بررسي كنيد كشورهايي مثل برزيل، آرژانتين، مكزيك، شيلي، تركيه، چين، كره جنوبي و اندونزي به اين نكته رسیدند که بخشي از حكمراني را به بخش خصوصي دادند و آنها را فعال كردند و همزمان سنديكاهاي كارگري در اقتصاد كشور نقش ايفا كردند و توانستند روند رو به رشد به خود بگيرند. سريع القلم تصريح كرد: دولتهای اين كشورها همه به اين نتيجه رسيدند كه اگر ميخواهند كشورشان پيشرفت كند بايد سهمي از بازار در بعضي از كالاها در اقتصاد بينالملل را به دست بياورند. استاد دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به مشكلات اقتصادي كشور درباره راهحل آن اظهار داشت: اجماع ملي يك بحث جدي است كه شايد بهترين روش براي رسيدن به اين اجماع روشهاي بحث كردن و مناظرهاي باشد كه با فعال كردن رسانهها و وارد شدن دانشگاهها در مباحث ملي ميتوان به آن رسيد. نكته ديگر اينكه دولتها (از ابتداي انقلاب تا به امروز) بايد تجربههاي خودشان را با بخشهاي ديگر حاكميت شريك شوند و آنها را به اشتراك بگذارند. وي ادامه داد: اگر متون به جای مانده از مشروطه و مباحث آن دوره را مطالعه كنيد ميبينيد كه چالشهاي آن زمان بسيار نزديك به مباحث امروز است. به عنوان مثال اينكه آيا ما ميخواهيم با دنيا كار كنيم يا نه، چگونه بايد با دنيا كار كرد، اگر ما با دنيا تعامل كنيم چگونه بايد مسائل ديني و امنيتي خودمان را حفظ كنيم.
منبع: روزنامه آرمان
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]