واضح آرشیو وب فارسی:سایبربان: کودکان در بازی ماینکرافت و در قالب یک بازی ویدئویی یاد می گیرند چگونه با مشکلات مقابله کرده و راه حل آن را پیدا کنند.به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ بازی ویدئویی ماینکرافت در سال 2011 توسط شرکت بازی سازی مستقل موجانگ (Mojang) منتشر شد. این بازی در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین و پرفروش ترین بازی های جهان باز است که به بازیکن اجازه ی اکتشاف محیط و تعامل با جهان بزرگی از بلوک ها – با ویژگی های متفاوت - را می دهد. در حال حاضر، ماینکرافت پایه گذار یکی از خلاقانه ترین بازی های دیجیتالی موجود محسوب می شود. بر اساس گزارش های منتشر شده، در حال حاضر روزی 10 هزار نسخه از این بازی به فروش می رسد. ماینکرافت هم اکنون برای پلتفرم های مختلفی مانند کنسول ها، رایانه ها و تلفن های هوشمند در دسترس است و توانسته بیش از 100 میلیون نسخه به فروش برساند. بازی ماینکرافت از گرافیک بسیار ساده و پیکسلی بهره می برد؛ اما به علت خلاقیت و وسعت آزادی عمل درون بازی، موفق شد تا نسل جوان را به سوی خود جذب کند. در این بازی، کاربران وظیفه دارند تا با ساخت وسایل مختلف و اکتشاف در محیط برای بقای خود و مقابله با خطرات تلاش کنند؛ زیرا در صورت مرگ تمام پیشرفت آن ها از بین خواهد رفت. ماینکرافت به کاربران اجازه می دهد تا با میلیون ها بلوک با ویژگی های مختلف تعامل داشته و آن ها را استخراج کنند. مواد استخراج شده از این بلوک ها را می توان برای ساخت وسایل دفاعی مقابله با دشمنان یا ساخت هر ساختمان یا وسیله ی دلخواه به با هر ظاهری استفاده کرد. این ویژگی آزادی عمل گسترده ای را برای بازیکن ها ایجاد می کند. عده ای از کاربران خلاق این بازی، موفق به بازسازی فضاپیمای فیلم پیشتازان فضا، بخش عظیمی از ارباب حلقه ها و بسیاری موارد مشابه شده اند؛ اما برای کودکان، ماینکرافت یک زمین بازی است که به آن ها «تفکر محاسباتی» 1 (computational thinking) را آموزش می دهد. این موضوع می تواند یکی از دلایلی باشد که مایکروسافت، نسخه ی «Minecraft: Education Edition» آن را نیز معرفی کرد. این بازی بسیار گسترده است و در حالت عادی از بیش از 60 میلیون بلوک تشکیل شده است. یکی از این بلاک های اصلی «سنگ قرمز» (RedStone) نام دارد که اجازه ی ایجاد عملکردهای منطقی و تولید بازی خود در محیط ماینکرافت را به بازیکن می دهد. بعضی از کاربران نیز از این سنگ برای تولید عملکردهای رایانه ای استفاده کرده اند؛ زیرا عملکرد این سنگ بسیار به مدارهای الکترونیکی شباهت دارد. به کمک این ماده می توان عملکردهای از پیش تعیین شده ای ایجاد کرد که تنها با استفاده از سنگ قرمز فعال می شوند. همچنین می توان با اتصال این سنگ ها به یکدیگر، مدارهایی با سیم کشی بسیار پیچیده تر ایجاد کرد که همیشه با موفقیت یا مطابق خواسته ی کاربر، عمل نمی کنند. کودکان در این بازی و در یک محیط گرافیکی سرگرم کننده یاد می گیرند که چطور خطایابی کرده مشکل را پیدا کنند و با انجام آزمایش های مختلف به راه حل نهایی دست یابند. به عنوان مثال یکی از کاربران سعی داشت تا با استفاده از سنگ قرمز یک در تولید کند که در زمان فعال شدن باز شود؛ وی در این کار شکست خورد؛ اما با بررسی مشکل به وجود آمده موفق شد بدون گرفتن کمک این اشکال ایجاد شده را برطرف کند. یکی دیگر از کارهای انجام شده در این بازی ساخته شدن یک تلفن هوشمند توسط شرکت ورایزن (Verizon) است. این تلفن هوشمند لمسی بوده و امکان برقراری تماس صوتی و تصویری و وبگردی را در دنیای واقعی فراهم می کند. همچنین یکی از کاربران خلاق موفق شده بود تا مفسری برای زبان برنامه نویسی بیسیک در این بازی ایجاد کند. شرکت مایکروسافت در قالب طرحی به نام «hour of code»، با استفاده از ماینکرافت اصول اولیه برنامه نویسی را به کودکان آموزش می دهد. این آموزش یک ساعت به طول خواهد انجامید و در طی آن 14 معمای مختلف به کاربر نشان داده می شود. حداقل سن مجاز شرکت کنندگان 4 سال بوده و تمرکز این برنامه بر روی مردم و دانش آموزان آمریکایی است؛ اما می توان از سراسر دنیا نیز در این برنامه شرکت کرد. در تعدادی از مدارس؛ با استفاده از ماینکرافت و طرح hour of code، برنامه نویسی آموزش داده می شود. همچنین مدتی قبل اعلام شد دولت انگلیس با اجرای برنامه ای به نام کریپینکس (Crypinx) می خواهد از طریق ماینکرافت، نیروهای امنیت سایبر خود را آموزش داده و استخدام کند. این برنامه توسط خدمات ابری «Skyscape Cloud» پشتیبانی شده و بر اساس بازی های بین المللی توسعه داده شده است. استفاده کنندگان از این خدمات گروه سنی 12 تا 25 سال هستند. یکی از این بازی ها ماینکرافت است. بازیکن باید در محیط بازی جستجو کرده و معماهای سایبری کارگذاری شده را پیدا کند. این معماهای سایبری باید در زمان تعیین شده حل شوند. با توجه به توضیحات مطرح شده در بالا به نظر می رسد، کودکان در این محیط دیجیتالی و در قالب یک بازی ویدئویی یاد می گیرند چگونه با مشکلات مقابله کرده و راه حل آن ها را پیدا کنند. همچنین در این بازی کودکان منطق برنامه نویسی را یادگرفته و سریع تر از سیستم آموزشی سنتی پیشرفت می کنند. __________________________ 1- تفکر محاسباتی فرایندی است که راه حلی برای مشکلات بسیار سخت (Open-ended) ایجاد می کند. این مشکلات بر اساس متغیرهای مختلف، نتیجه ی متفاوتی را به وجود آورده و نیاز به استفاده از تجزیه وتحلیل، مدل سازی و الگوریتم های موجود در تفکر محاسباتی دارند.
سه شنبه ، ۳۱فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایبربان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]