تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818830691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوغات روحانی از ترکیه برای ایران چه بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سوغات روحانی از ترکیه برای ایران چه بود؟
ریيس جمهور بعد از شرکت در سيزدهمين نشست سران سازمان همكاري اسلامی، به دعوت اردوغان به آنکارا سفر کرد.
به گزارش حوزه دولت  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست سران کشورهای اسلامی در استانبول به پایان رسید اما رییس جمهور ایران به دعوت همتای ترکیه ای خود به آنکارا سفر کرد تا در درباره روابط دیپلماتیک بین دو کشور همسایه تصمیم‌گیری شود.

روحاني در بدو ورود به فرودگاه "اسَن بوغا" آنكارا از سوي "جودت ييلماز" وزير توسعه و عمران تركيه، سفير و مسئولان سفارت كشورمان در تركيه مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد مراسم استقبال رسمي از رييس جمهور اسلامی ايران روز شنبه در كاخ رياست جمهوری برگزار شود.



روحانی: توسعه روابط ایران و ترکیه به نفع جهان اسلام/اوغلو: ترکیه آماده همکاری با ایران در مبارزه با داعش است

اما عدم استقبال رسمی از روحانی سبب نشد تا وی دیدارها و برنامه‌های خود را به تعویق بیاندازد به همین دلیل در جمعه شب (27 فروردین‌ماه) با احمد اوغلو نخست وزیر ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

وی در دیدار با احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در آنکارا، سفر اخیر نخست وزیر ترکیه به ایران را موجب ایجاد تحرک میان مسئولان دو کشور در مسیر توسعه روابط و همکاری های مشترک دانست و گفت: امروز ارتباط قلبی و دوستانه ای بین دو ملت وجود دارد و این سرمایه ارزشمند دو دولت، برای تلاش در راستای تعمیق و تحکیم مناسبات همه جانبه خواهد بود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه امروز اراده دو دولت بیش از هر زمان دیگری بر توسعه روابط و همکاری های تهران-آنکارا استوار است، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه قادرند با همفکری و همکاری  به حل بسیاری از مشکلات و معضلات منطقه ای کمک کنند.

روحانی توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه را در گرو گسترش روابط و همکاری های بانکی میان دو کشور دانست و افزود: امروز با برطرف شدن تحریم ها علیه ملت ایران فرصتی برای توسعه همه جانبه مناسبات میان دو کشور فراهم شده که باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.

رییس جمهور تشویق بانک ها و بخش خصوصی دوکشور برای همکاری بیشتر با یکدیگر را ضروری خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه می توانند با گسترش همکاری های خود در زمینه های گوناگون تجاری، اقتصادی، فرهنگی ، گردشگری، حمل و نقل و سایر بخش های مورد علاقه دو طرف، هدف رسیدن حجم روابط دو کشور به 30 میلیارد دلار را محقق کنند.


سفر روحانی به آنکارا



احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهوری کشورمان، سفر خود به تهران و میزبانی شایسته از هیات عالی رتبه مقامات ترکیه را موجب ایجاد تحولی چشمگیر در فضای روابط دو کشور دانست و بر اراده جدی ترکیه برای توسعه همه جانبه روابط و همکاری ها با ایران تاکید کرد.

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه از همکاری بانک های دو کشور بدون هیچ محدویتی حمایت می کنیم، گفت: قاطعانه در مسیر گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی با ایران تلاش می کنیم و در این راستا دستوراتی برای همکاری فعالانه بورس های دو کشور نیز داده شده است.

داوود اوغلو تبدیل شدن قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به قرارداد تجارت آزاد و همکاری نامحدود تجار دو کشور با هم را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ظرفیت های گسترده موجود برای همکاری در بخش های مختلف باید متناسب با توسعه روابط و مناسبات دو کشور گسترش پیدا کند.

نخست وزیر ترکیه تروریسم را معضل و تهدیدی برای همه کشورهای منطقه وجهان دانست و گفت: امروز داعش تهدیدی مشترک برای همه کشورهای منطقه است و باید همه در کنار هم با آن مبارزه کنند که در این راستا ترکیه آماده هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.


استقبال رسمی رییس جمهور ترکیه از روحانی

روز شنبه (28 فروردین‌ماه) در مجموعه ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا مورد استقبال رسمی "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور این کشور قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، رؤسای جمهوری دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و سپس هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.


سفر روحانی به آنکارا




امضای هشت یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری میان تهران- آنکارا

در ادامه هشت یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری بین تهران و آنکارا برای توسعه بیش از پیش روابط و مناسبات دو جانبه، در حضور حسن روحانی و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و توسط مقامات عالیرتبه دو کشور امضا شد.
 
موافقتنامه همکاری در رابطه با تامین اجتماعی، یادداشت تفاهم ممنوعیت و جلوگیری از ورود، صدور و جابجایی و انتقال غیر مجاز اموال فرهنگی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش عالی، یادداشت تفاهم همکاری بین دانشگاه علوم قضایی جمهوری اسلامی ایران و آکادمی عدالت ترکیه، یادداشت تفاهم همکاری بین مرکز ملی اندازه شناسی ایران و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و شورای تحقیقات علمی و فنی موسسه اندازه شناسی ملی ترکیه، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه استاندارد سازی، ارزیابی تطبیق و سنجه شناسی و آموزش و بیانیه مشترک حسن نیت بین وزارت دادگستری ایران و ترکیه اسناد و موافقتنامه‌هایی بودند که برای شتاب بخشیدن به سطح روابط تهران و آنکارا به امضا مقامات و مسوولان دو کشور رسید.



سفر روحانی به آنکارا



روحانی: سازمان کنفرانس اسلامی تا احقاق حقوق ملت فلسطین تلاش خواهد کرد/ اردوغان: برحفظ تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی کشورهای منطقه اتفاق‌نظر داریم


بعد از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و ترکیه، دو رییس‌جمهور نشست خبری برگزار کردد.

حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ترکیه گفت: در مذاکرات امروز سه هدف مهم را جزو اولویت اصلی این سازمان قرار دادیم که مورد اتفاق نظر هر دو طرف قرار گرفت که یکی ارتقا و معرفی نقش زنان مسلمان در جامعه اسلامی و همچنین معرفی جایگاه بلند بانوان در حقوق اسلام و فرهنگ اسلامی است.

وی با تاکید بر این که برای سرمایه گذاری مشترک باید موانع پیش رو را بر طرف کنیم، گفت: در زمینه سرمایه گذاری‌های مشترک بین کشورمان و ترکیه به ویژه در زمینه انرژی قول دادیم که امنیت انرژی ترکیه را در زمینه‌های چون نفت، گاز، برق و محصولات پتروشیمی برطرف کنیم و در این زمینه‌های مذکور روابطمان  را توسعه دهیم.

رییس جمهور با اشاره به این که یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید مسئله گردشگری بود، اظهار داشت: در این گفتگوها به این نتیجه رسیده‌ایم که از لحاظ زیر ساخت‌ها می‌توانیم شرایطی را برای جذب گردشگر ثالث به ایران و ترکیه ایجاد کنیم که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی برای هر دو کشور مهم است.

روحانی با اشاره به اینکه در دیدار با مقامات ترکیه مسائل منطقه هم مورد تاکید قرار گرفت، اظهار داشت: منطقه با مشکلات زیادی روبه رو است و می‌بینیم مردم یمن و سوریه بی گناه کشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه در اصول اختلاف نظری ندارند، گفت: هر دو کشور معتقدیم که مرز کشورها باید ثبات و امنیت داشته باشد.

رییس‌جمهور اظهار داشت: ممکن است ایران و ترکیه در موارد جزئی با هم اختلاف داشته باشند ولی برای همکاری با این کشور به ویژه در مواردی چون مبارزه با تروریسم و نشان دادن چهره واقعی اسلام رحمانی آماده‌ایم و باید شرایط مناسبی را برای ترویج اسلام واقعی و مبارزه با اسلام هراسی ایجاد کنیم.

روحانی با بیان اینکه آرزوی هر دو کشور این است که بتوانیم روابط مان در همه زمینه‌ها توسعه دهیم، خاطر نشان کرد: منافع مشترک ما ایجاب می‌کند که روابط مان را به نقطه مطلوب برسانیم از جمله آن که روابط اقتصادی و تجاریمان به مرز 30 میلیون دلار برسانیم که به همت دو کشور شدنی است.



سفر روحانی به آنکارا



همچنین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در این نشست اظهار داشت: جناب آقای روحانی در چارچوب یک سفر رسمی در حال حاضر در ترکیه حضور دارند و بدین وسیله بار دیگر از میزبانی از آقای روحانی و هیأت محترم‌شان ابراز خرسندی می‌کنم.

رییس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: سومین نشست همکاریهای راهبردی دو کشور امروز در آنکارا برگزار شد، در این نشست چارچو‌ب‌های روابط دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادیم لذا محدودیت‌هایی در روابط‌مان وجود داشت که نسبت به رفع آنها تصمیماتی باید اتخاذ می‌شد که مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

اردوغان با بیان اینکه در این نشست نسبت به چگونگی اقدامات برای افزایش همکاری‌ها بین تهران و آنکارا صحبت کردیم، گفت: از طرف ترکیه وزیر تجارت و از طرف ایران وزیر ارتباطات نیز به عنوان نمایندگان دو کشور برای بررسی زمینه‌های همکاری و افزایش مبادلات تجاری انتخاب شدند که کارها را پیگیری کنند و ان‌شاءالله زمینه‌های همکار‌ی‌مان را با یکدیگر ارتقا خواهیم داد و ما پیگیر این موضوع هستیم.

رییس‌جمهور ترکیه تأکید کرد: بین ایران و ترکیه برخی از زمینه‌های موضوعات منطقه‌ای اختلاف نظرهایی دارند که این حقیقت هم است ولی همراه با آن نسبت به لزوم و ممانعت از خونریزی‌ها هر دو طرف با یکدیگر هم عقیده هستند که این منجر به خوشحالی هر دو طرف است.

اردوغان گفت: ما بر این باور هستیم که اتخاذ مواضع مذهب‌گرایی در منطقه به نفع هیچکس نخواهد بود و بر این باوریم که باید از این مواضع دوری کنیم و تأکید داریم که تنها راه ما اشتراک در اتحاد اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: هر دویمان می‌دانیم که در این زمینه مسئولیت‌های سنگینی بر دوشمان است  و ان‌شاءالله من بعد هم همکاری‌های خودمان را بر اساس همین ذهنیت ادامه خواهیم داد و من امیدوارم سفر جناب آقای روحانی به ترکیه سبب خیر و برکت واقع شود.

روحانی پس از حضور در نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه و سخنرانی درباره لزوم حل مشکلات ارتباطات بانکی تهران-آنکارا، پس از 4 روز به تهران بازگشت.




۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن