تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805477815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چاقوي جراحي هوشمند محل تومورهاي درون مغز را تعيين مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چاقوي جراحي هوشمند محل تومورهاي درون مغز را تعيين مي‌كند
برداشتن يك تومور مغزي كاري ظريف است كه اگر به درستي انجام نپذيرد مي‌تواند عواقب فاجعه‌باري همچون آسيب مغزي، اختلال حركتي يا عدم توانايي كنترل عملكرد يك عضو حياتي را به همراه داشته باشد.
نویسنده : مترجم: مينا رضاسلطاني 


برداشتن يك تومور مغزي كاري ظريف است كه اگر به درستي انجام نپذيرد مي‌تواند عواقب فاجعه‌باري همچون آسيب مغزي، اختلال حركتي يا عدم توانايي كنترل عملكرد يك عضو حياتي را به همراه داشته باشد. به منظور انجام دقيق‌تر اين كار، ديويد اوليوا اوريبه مكزيكي در بروكسل بلژيك يك «چاقوي جراحي هوشمند» طراحي كرده است كه تعيين مي‌كند آيا يك ناحيه (از مغز) سالم است يا سرطاني؟
اين وسيله براي استفاده در اتاق عمل و براي زماني طراحي شده است كه يك تومور مغزي تشخيص داده شده و تنها راه‌حل برداشتن آن است. اين ابزار اندازه يك چاقوي كوچك جراحي است، اما نوك آن كروي است و قطري كمتر از يك ميليمتر دارد.  نمونه اوليه در تومورهاي مصنوعي و بافت مغزي خوك مورد آزمايش قرار گرفت كه نتايج بسيار خوبي به دست آمد و امكان ورود به مرحله آزمايشات انساني را نشان داد. اين ابزار داراي سنسورهاي يكپارچه‌اي است كه از طريق پاك كردن سطح و با نمايش بصري يا از راه شنيداري در مورد وضعيت بافت به جراح مغز و اعصاب هشدار مي‌دهد تا از حواس پرتي وي اجتناب شود. نتايج در كمتر از نيم ثانيه به دست مي‌آيند و در زمان حياتي در طول عمل جراحي صرفه‌جويي مي‌كند.  محققان معتقدند «اگر‌چه تكنيك‌هاي تصويربرداري همچون MRI و سونوگرافي جايگاه تومور را دقيقاً قبل از عمل جراحي تعيين مي‌كنند، در هنگام باز كردن جمجمه و در طول عمل جراحي عوامل بسياري وجود دارند كه مي‌توانند به از دست دادن اين موقعيت منجر شوند، بنابراين عمل برداشتن (حذف تومور) به تجربه و همچنين حواس بينايي و لامسه جراح بستگي دارد.» در طول عمل جراحي، دكترها تنها دو راه براي تشخيص لبه‌هاي تومور دارد؛ از طريق مشاهده ميكروسكوپي يا ابزارهاي دستكاري بافت كه حساسيت مغز با آنها از بين مي‌رود، از اين رو داشتن يك ابزار دقيق كه نسبت به لمس حساس‌تر از جراح باشد امر مهمي است.  ديويد اوليوا، مدير بخش استعداد شبكه خارج از كشور بلژيك توضيح داد كه اين وسيله براي تعيين مكان تومورها در مراحل اوليه طراحي شده است، زماني كه از طريق MRI قابل مشاهده هستند اما به دليل ويژگي‌هاي فيزيكي آنها كه شبيه بافت‌هاي سالم است، در اتاق عمل تشخيص آنها دشوار است.
طراحي اين وسيله شش سال به طول انجاميده است كه اجزاي مكانيكي و حسي در دانشگاه‌ هانوفر آلمان و بيمارستان‌هاي تخصصي جراحي مغز و اعصاب ساخته شده‌اند و پردازش ديجيتال در دانشگاه آزاد بروكسل در بلژيك انجام شده است.
 
تكنولوژي براي ابزارهاي پزشكي
اوليوا به طور مفصل بيان كرد كه تكنولوژي حسي در اين ابزار مي‌تواند كوچك شده و براي شناسايي تومورها در ساير نقاط بدن همچون معده يا روده مورد استفاده قرار گيرد، جايي كه معرفي وسيله‌اي كوچك به نام آندوسكوپ براي ارزيابي بافت و برداشتن ناحيه بدخيم ضرورت دارد.  به علاوه، اين امكان وجود دارد كه وسيله را به برنامه‌اي كاربردي در روبات‌هاي كمك جراحي تعميم داد، زيرا تكنولوژي حسي كيفيت توانمندسازي اين دستگاه‌هاي كار از راه دور را دارد.
منبع: ساينس ديلي

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن