تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820599066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتشار اسناد 11سپتامبر سعودي منتظر موافقت اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتشار اسناد 11سپتامبر سعودي منتظر موافقت اوباما
در آستانه سفر رئيس‌جمهور امريكا به عربستان، كاخ سفيد و مقامات اطلاعاتي امريكا در تلاشند اسناد 28 صفحه‌اي را از حالت محرمانه خارج كنند، اسنادي كه گفته مي‌شود مي‌تواند از حمايت عربستان سعودي از هواپيماربايان حملات تروريستي 11 سپتامبر پرده بردارد.
نویسنده : روح‌الله صالحي 


با گذشت 15سال از حملات تروريستي 11سپتامبر قرار است اسنادي منتشر شود كه نشان مي‌دهد، عربستان در اين حملات نقش داشته است. هرچند مقامات وقت امريكا بارها اعلام كرده‌اند كه اسنادي دال بر دست داشتن سعودي‌ها در حادثه 11 سپتامبر 2001، وجود ندارد اما مقامات امريكا مي‌گويند اسنادي وجود دارد كه همدستي سعودي‌ها در اين حملات را افشا مي‌كند.  باب گراهام، سناتور سابق امريكا كه طرفدار جدي از طبقه‌بندي خارج شدن اين اسناد است، يك‌شنبه شب در گفت‌وگو با برنامه 60 دقيقه «سي بي اس» گفت: «اين اطلاعات محرمانه شبكه‌اي از افراد را كه از هواپيماربايان حملات 11 سپتامبر حمايت كرده‌اند، مشخص مي‌كند. اين هواپيماربايان به‌وسيله عربستان سعودي و مؤسسات خيريه و افراد ثروتمند اين كشور حمايت مي‌شدند.» گراهام تأكيد كرد: «باور اينكه 19 نفر كه بيشتر آنها انگليسي صحبت نمي‌كنند و پيش از اين در امريكا نبوده‌اند و حتي تحصيلات دبيرستاني هم ندارند، توانسته باشند بدون حمايت از داخل امريكا اين حمله پيچيده را انجام دهند، غيرمنطقي است.» گراهام در اين برنامه گفت كه خانواده‌هاي قربانيان، سالگرد 11 سپتامبر را بدون انتشار كامل همدستاني كه منجر به اين حادثه شدند نمي‌خواهند و معتقدند بايد نام كساني كه در اين حادثه نقش داشتند، افشا شود.  در ژوئيه 2015، آژانس اطلاعات مركزي امريكا (سيا) گزارشي 495 صفحه‌اي از حادثه 11 سپتامبر 2001 منتشر كرد كه 28 صفحه از آن‌كه حاوي پرونده‌هاي بسيار محرمانه درباره ارتباط رياض با حملات 11 سپتامبر بود، مخدوش شده بود و به همين منظور دو ماه بعد برخي سناتورها از جمله گراهام اعلام كردند كه اين اسناد مخدوش شده نشان مي‌دهد عربستان در حادثه 11 سپتامبر دست داشته است و از همان زمان نمايندگان كنگره به دنبال اين بودند تا با فشار به دولت باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا اين اسناد را از حالت طبقه‌بندي شده خارج كنند تا همدستان واقعي حملات 11 سپتامبر برملا شوند. اقدام نمايندگان كنگره و كاخ سفيد براي برملا كردن نقش عربستان در اين حادثه در شرايطي است كه باراك اوباما قرار است در روزهاي آينده براي ديدار با مقامات سعودي به عربستان سفر كند.
 
پيوند نزديك بوش با سعودي
باب گراهام در ادامه سخنان خود درباره اينكه چرا اين اسناد در دوره جورج بوش، رئيس‌جمهور سابق امريكا مخدوش شد، تأكيد كرد: «خانواده بوش پيوندهاي نزديكي با خاندان سعودي داشتند و انتشار آن صفحات عمومي شرم‌آور بود. اما اوباما آزادي بيشتري دارد تا بر اساس منافع امنيت ملي تصميم بگيرد، او ممكن است تمايل بيشتري داشته باشد تا به خاندان سعودي فشار بياورد.» اين اسناد 28 صفحه‌اي از گزارشي درباره حملات 11 سپتامبر در سال 2003 توسط دولت جورج بوش، در راستاي منافع امنيت ملي امريكا حذف شد. اسناد همدستي عربستان در حملات 11 سپتامبر درحالي است كه دولت وقت امريكا به بهانه مقابله با تروريسم بين‌المللي به افغانستان لشكر كشيد و سرمنشأ و حامي اصلي تروريسم جهاني يعني عربستان را ناديده گرفت.
  «اف‌بي‌آي» مانع افشاي اسناد
پورتر گاس، رئيس مشترك پرونده بازجويي درباره حملات 11 سپتامبر گفت كه «اف‌بي‌آي» در آن زمان مانع آشكارسازي اين اسناد شده است. گاس كه بعدها رياست‌ سيا را برعهده گرفت به برنامه 60 دقيقه سي بي اس، گفت كه دليلي نمي‌ديد كه آن موقع يا همين حالا اين اسناد مورد محافظت قرار گيرد. گاس گفته است كه به همراه گراهام با مدير اف‌بي‌آي ديدار كردند تا بتوانند او را متقاعد به آشكارسازي اين اسناد كنند كه موفق نشدند. همچنين كوين بَرت، از اعضاي برجسته تيم علمي تحقيقات 11 سپتامبر در ماه ژوئيه 2015، گفته بود كه انتشار 28 صفحه منتشر نشده از گزارش كميسيون 11 سپتامبر رسوايي بزرگي را برملا مي‌كند. همچنين تيم رومر، نماينده سابق كنگره كه عضوي از كميته مشترك بود، مي‌گويد كه انتشار اين اسناد نظر مردم را دگرگون خواهد كرد. او از انور الاولاكي امام جماعت مسجدي در سان دياگو كه چند سال بعد توسط پهپادهاي امريكا در يمن كشته شد، نام مي‌برد كه در 11 سپتامبر نقش داشت.  در ماه آگوست 2015، سين كارتر، وكيل خانواده قربانيان حادثه 11 سپتامبر به رسانه‌ها اعلام كرد كه شواهدي وجود دارد مبني بر اينكه افرادي در داخل حكومت عربستان، به هواپيماربايان كمك كرده‌اند. به گفته وي، اين افراد به هواپيمارباياني كه نمي‌توانسته‌اند انگليسي صحبت كنند، كمك كرده‌اند تا پس از ورود به امريكا، مكاني براي اسكان در سن‌ديگو بيابند. بر اساس گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا، 15 نفر از مجموع 19 هواپيماربا در قضيه 11 سپتامبر تابعيت سعودي داشته‌اند، با اين حال رياض مي‌گويد از اين حملات خبر نداشته و هيچ كمكي هم به اين افراد نكرده است.
 
فشار به دولت اوباما
هرچند تعداد محدودي از اعضاي دو حزب دموكرات و جمهوريخواه به اين اسناد محرمانه دسترسي دارند، ولي براساس گزارش شبكه سي‌بي‌اس، يك تلاشي از سوي والتر جونز، نماينده جمهوريخواه از ايالت كاروليناي شمالي و استفان لينچ دموكرات نماينده ايالت ماساچوست درحال انجام است و اصرار دارند اعضاي كنگره اين صفحات را بخوانند و يكبار ديگر تلاش مي‌كنند تا با تصويب يك لايحه براي فشار به دولت اوباما، اين اسناد را از حالت طبقه‌بندي شده خارج كنند. مقامات امريكايي همواره اعلام كرده‌اند كه اين حملات از سوي تروريست‌هاي القاعده انجام شده است ولي بسياري از كارشناسان درباره مسئول اصلي اين حادثه ترديد دارند. برخي ناظران بر اين باورند كه عناصر متقلب در دولت امريكا حملات 11 سپتامبر را سازماندهي كرده يا دست كم مشوق اجراي آن شدند تا بدين ترتيب سياست‌هاي خود را در خاورميانه پياده كنند.  علاوه بر دموكرات‌ها كه سعي دارند با افشاي اين اسناد رسوايي ديگري را براي عربستان در جهان رقم بزنند، نامزدهاي جمهوريخواه رياست جمهوري امريكا نيز به دست داشتن سعودي‌ها در حادثه 11 سپتامبر اذعان دارند. دونالد ترامپ، نامزد پيشتاز جمهوريخواهان ماه فوريه در سخناني در برنامه فاكس‌اند فرندز درباره حوادث 11 سپتامبر گفت: «چه كسي مركز تجارت جهاني را به هوا فرستاد؟ اين كار، كار عراقي‌ها نبود، كار سعودي‌ها بود، اسناد را باز كنيد، نگاهي به عربستان بيندازيد.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن