تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807203546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهر اسرائيلي بر جزاير اهدايي مصر به عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مهر اسرائيلي بر جزاير اهدايي مصر به عربستان
موافقت رياست جمهوري مصر با تحويل حاكميت دو جزيره راهبردي در دهانه خليج عقبه به عربستان سعودي، هديه بسيار ارزشمندي براي ملك سلمان محسوب مي‌شود؛ هديه‌اي كه مهر اسرائيلي روي آن حك شده و خشم مردم مصر را به همراه داشته است.
به گزارش «جوان»، تصميم عبدالفتاح براي واگذاري جزاير صنافير و تيران به عربستان سعودي با واكنش گسترده فعالان و مردم مصر مواجه شده است. نيويورك تايمز گزارش داد در شبكه‌هاي اجتماعي منتقدان السيسي او را «عواد» مي‌خوانند. عواد شخصيتي منفوري در يكي از شعرهاي قديمي مصر است كه سرزمين خودش را فروخته است. «نجاد البرعي» فعال حقوقي مصري در صفحه خود نوشت: «ديگران به عنوان هديه نشان يا شمشير طلا يا حتي دكتراي افتخاري مي‌دهند، اين نخستين بار است كه مي‌بينم جزاير و اراضي كشور هديه داده مي‌شود، مي‌دانيد كه نيروهاي بين‌المللي در اين جزاير مستقر هستند؟!»  حمدين صباحي نامزد سابق رياست جمهوري مصر و مؤسس جريان مردمي در صفحه فيس بوك خود نوشت: «بر اساس توافق مربوط به اول اكتبر سال 1906 كه بين دولت عثماني و مصر امضا شد، جزيره تيران و صنافير جزء جدايي ناپذير دولت مصر است و مصر حتي در زمان درگيري عربي و اسرائيلي و پس از آن اشغال فلسطين و امضاي توافقنامه‌ها همچنان بر اين دو جزيره حاكميت دارد و به موجب توافقنامه كمپ ديويد اين دو جزيره در مالكيت و حاكميت مصر قرار گرفت.»  اين جزاير خشك و خالي از سكنه هستند اما به دليل قرار گرفتن در دهانه خليج عقبه، جايي كه رژيم صهيونيستي و اردن سرمايه‌گذاري زيادي كرده اند، از اهميت راهبردي بنياديني برخوردار هستند. در سال 1950 عربستان سعودي كه نگران بود اسرائيلي‌ها اين جزاير را اشغال كنند، كنترل آن را به مصر واگذار كردند.  تحليلگران نيز موافق هستند كه اقدام كابينه مصر قابل درك نيست. سامر شهتا، استاد دانشگاه اكلاهما به نيويورك تايمز گفته است: « هر چقدر شرايط قانوني باشد اين اقدام في‌النفسه وحشتناك است. سلمان به مصر مي‌آيد و ميلياردها دلار از طريق كمك و سرمايه گذاري متعهد مي‌شود، در عوض از اين جزاير دست برداشته مي‌شود، اين امر براي خيلي از مصري‌ها اين باور را ايجاد خواهد كرد كه رئيس جمهور در حال فروختن خاك به ريال‌هاي سعودي است.» در جريان سفر سلمان به قاهره، مقامات عربستان و مصر دست كم 15 توافقنامه از جمله معامله نفتي به ارزش 22ميليارد دلار امضا كردند. عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان در واكنش به اعتراضات مصري‌ها گفت: «به نحوي درباره اين دو جزيره سخن گفته شده بود كه گويي آن را اشغال كرده‌ايم، در حالي كه اين جزاير در اصل سعودي بود و به كشور بازگشت. اجازه داده شد كه از آن استفاده شود، سپس پس گرفته شد و هيچ منازعه يا جدالي درباره آن به وقوع نپيوست.»   
 
دست‌هاي اسرائيلي
مشخص است به دليل اهميتي كه رژيم صهيونيستي براي خليج عقبه قائل است، حاكميت مصر بدون اجازه و رضايت تل‌آويو نمي‌توانست اين دو جزيره را به عربستان سعودي واگذار كند. روزنامه الاهرام روز دوشنبه نوشت كه تماس‌هايي «ميان مصر و اسرائيل اخيراً انجام شد كه در جريان آن، طرف مصري طرف اسرائيلي را در جريان تحولات به ويژه اقدام مصر و عربستان در زمينه امضاي توافقنامه تعيين مرزهاي دريايي در خليج عقبه و نتايج امضاي اين توافق در نقض توافق صلح امضا شده بين مصر و اسرائيل در سال ۱۹۷۹ قرار داد.» براساس اين گزارش، عربستان متعهد شده كه همانند مصر به توافق 1979 احترام بگذارد. در صورت موافقت طرف اسرائيلي با اين امر، توافق تعيين مرزهاي دريايي ميان مصر و عربستان به منزله اصلاح معاهده صلح مصر و رژيم صهيونيستي خواهد بود كه تغيير در آن لازمه تصويب كنست است. رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه اين رژيم مخالفتي با اعطاي جزاير صنافير و تيران به عربستان از سوي مصر نداشته و فقط بايد معاهده صلح در كنست تغيير كند. يورام ميتال تحليلگر مسائل مصر در دانشگاه بين‌گوريون به نشريه صهيونيستي «هاآرتص» گفت كه با توجه به وضعيت متغير منطقه و محكم شدن روابط مصر، اسرائيل و عربستان سعودي، اسرائيلي‌ها هيچ دليل واقعي براي مخالفت با طرح مذكور را نخواهند داشت.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن