واضح آرشیو وب فارسی:اتاق نیوز: مرکز انقلاب اسلامی با انتشار جلد سوم کتاب ایدئولوژی اصلاحات به بررسی اصلاحات بر مبنای تحلیل ایدئولوژی سیاسی حسین بشیریه و سعید حجاریان با عنوان «اصلاحات به روایت حلقه آیین» پرداخته است.اتاق خبر:جلد سوم کتاب ایدئولوژی اصلاحات به بررسی اصلاحات بر مبنای تحلیل ایدئولوژی سیاسی حسین بشیریه و سعید حجاریان با عنوان «اصلاحات به روایت حلقه آیین» می پردازد. به دنبال استعفای خاتمی از وزارت ارشاد در خرداد ۱۳۷۱ مجموعه ای از مدیران آن وزارتخانه مانند هادی خانیکی، مصطفی تاج زاده، محسن امین زاده، حسین نصیری، رجبعلی مزروعی، محسن آرمین، محمدعلی ابطحی، شریعتی دهاقانی و فیض الله عرب سرخی از آن خارج شدند. چون بخشی از آنها می خواستند در همان زمان نشریه ای با نام «آیین» منتشر کنند در محافل سیاسی و خبری به نام «حلقه ی آیین» خوانده شدند. صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه ی آیین سیدمحمد خاتمی بود. حلقه آیین ترکیبی از این افراد و نیروهایی بود که با خاتمی رابطه ی نزدیکی داشتند و در جلسات سیاری که در منازل اعضا برگزار می شد شرکت می کردند. سعید حجاریان، محسن کدیور، فاضل میبدی، عباس عبدی، خلیلی اردکانی و محمدرضا خاتمی از جمله این افراد بودند. گفته می شد آنها مبانی و مواضع فکری نزدیک تری در حوزه ی روشنفکری دینی داشتند. گرچه بعضی از افرادی که در حلقه آیین حضور داشتند در جلسات کیان هم شرکت می کردند، اما فلسفه وجودی آیین برای اعضا این بود که کیان به هر حال منتسب به یک جریان روشنفکری و انعکاس دهنده اندیشه هایی بود که سروش آن را نمایندگی می کرد. بنابراین آنها می خواستند نشریه ای دربیاورند که حوزه ی وسیع تری را پوشش دهد که هم تفکر کیان و هم منتقدان آن اندیشه ها و رویکردها را پوشش دهد. کتاب اصلاحات به روایت حلقه آیین در دوفصل جداگانه به بررسی اندیشه های حسین بشیریه و سعید حجاریان می پردازد. فصل اول با عنوان آموزه های حسین بشیریه در ساخت ایدئولوژی آیین و فصل دوم با عنوان تأملی بر ایدئولوژی و نظریه پردازی های سعید حجاریان. فصل اول کتاب را عناوین مهمی همچون جنبش دانشجویی و ضرورت دوران گذار، پیوند مارکسیسم و لیبرالیسم، نقش تقابلی جامعه و دولت، نسبت دادن شیزوفرنی و توتالیتریسم به اسلام گرایی، ترجمه لویاتان هابز و مسئله جدایی دین از سیاست، دولت اقتدارطلب و نقش اپوزیسیون، تفسیر مدرنیستی، لیبرالیستی و غرب مدار از «جهانی شدن»، «چرا دوم خرداد دموکراسی نیاورد؟ »، «گذار به دموکراسی» یا «گذر از جمهوری اسلامی» تشکیل داده است و دین زدایی از جامعه و سیاست را مهم ترین رکن ایدئولوژی بشیریه معرفی می کند. در فصل دوم به مهم ترین مؤلفه های فکری سعید حجاریان پیش از دوم خرداد پرداخته شده است. نظریه هایی دربار ه سکولاریزه شدن، نحوه ی نگرش به قانون اساسی، نقد نخبگان و ساختار سیاسی ایران، نقد نفوذ سپاه، نقد نظام حزبی و انتخاباتی ایران، نقد روحانیت سالاری، نقد سیاست تعدیل اقتصادی دولت سازندگی و نگرش بوروکراتیک به «امر به معروف» مهم ترین مؤلفه های فکری سعید حجاریان پیش از دوم خرداد را تشکیل می دهند و پس از آن دو تاکتیک سرنوشت ساز در دوران اصلاحات، توسعه سیاسی در ایدئولوژی حجاریان، گونه شناسی سیاسی از جامعه ایران در پایان دهه ی ۱۳۷۰، تئوری هایی در التزام حمایت از خاتمی تا سال ۱۳۸۰، توان سنجی اصلاح طلبان و اصول گرایان، دوگانه حق و تکلیف، «جنبش همبستگی» مدلی فراتر از «انقلاب مخملی» و مانیفست اصلاحات پس از سال ۸۸ از جمله مهمترین مؤلفه های فکری سعید حجاریان پس از دوم خرداد بشمار می آیند. منبع:مهر
شنبه ، ۲۱فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اتاق نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]