تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804557949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشارکت 38/2 درصدي و بيکاري 11 درصدي در سال 94


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مشارکت 38/2 درصدي و بيکاري 11 درصدي در سال 94
2/7 ميليون نفر بيکار رسمی در کشور وجود دارد / براساس اعلام مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در سال 94 با 0/4 درصد افزايش نسبت به سال قبل به 11 درصد رسيد و نرخ مشارکت اقتصادي هم با يک درصد افزايش از 37/2 درصد به 38/2 درصد رسيد...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


براساس اعلام مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در سال 94 با 0/4 درصد افزايش نسبت به سال قبل به 11 درصد رسيد و نرخ مشارکت اقتصادي هم با يک درصد افزايش از 37/2 درصد به 38/2 درصد رسيد، در این میان اگرچه براساس نتايج آمار بيکاري سال مركز آمار، اکثر استان‌ها با افزايش بيکاري نسبت به سال 93 روبه‌رو هستند و همچنان 2/7 ميليون نفر در کشور با بيکاري رسمي روبه‌رو هستند، اما سخنگوي دولت با اشاره به رشد ورودي‌ها به بازار كار، افزايش نرخ بيكاري را الزاماً به معني رشد بيكاري نمي‌داند، در مقابل منتقدان با اشاره به افت نرخ رشد اقتصادي از سه درصد در نيمه ابتدايي سال 94 به 0/7 درصد در پايان 9‌ماهه اين سال مدعي هستند كه ركود در اقتصاد تعميق شده است كه افت روند نرخ رشد اقتصادي به خوبي گوياي افت توليد و شرايط بد بنگاه‌هاي و اشتغال در كشور است.
به گزارش «جوان»، به رغم آنكه در سال‌هاي پاياني دهه 80‌، يك ساعت كار در هفته ملاك مركز آمار جهت اشتغال افراد در سن كار قرار گرفت اما سال‌هاست نرخ بيكاري دو رقمي است، در اين بين با وجودي‌كه دولت يازدهم باور داشت مي‌تواند شرايط اقتصاد را در 100 روز آغاز به كار خود بهبود بخشد، اما گويا برنامه‌هاي دولت چندان مثمر‌ثمر نبوده است زيرا نرخ رشد اقتصادي به گواه مركز آمار در شش ماهه ابتدايي سال 94 تنها يك درصد و در 9 ماهه منتهي به آذر نيز با 0/3 درصد افت به 0/7 درصد رسيده است. اين در حالي است كه در خوشبينانه‌ترين حالت نرخ رشد در سال 94 عددي بين صفر و يك خواهد بود كه اين امر نشان از وضعيت نه‌چندان مناسب توليد، بنگاه‌هاي اقتصادي و اشتغال دارد. در اين بين گزارش نرخ بيکاري سال 94 مركز آمار نشان مي‌دهد هم نرخ بيکاري و هم نرخ مشارکت اقتصادي در سال 94 روند صعودي داشته است. تعداد متقاضيان ورود به بازار کار در سال 94 نسبت به سال قبل از آن يک درصد افزايش يافته است. به عبارتي با توجه به افزايش نرخ مشارکت، افزايش نرخ بيکاري الزاماً به معناي افزايش تعداد بيکاران نيست بلکه نشان مي‌دهد تعداد افرادي که در سال 94 خواهان ورود به بازار کار بوده‌اند و به يافتن شغل اميد داشته‌اند، بيشتر شده و حتي با وجود ايجاد اشتغال، به دليل افزايش تقاضا، نرخ بيکاري افزايش يافته است.
سخنگوي دولت هم در آخرین نشست خبري خود به افزايش نرخ مشارکت اقتصادي اشاره کرده و گفته بود نرخ مشارکت از 37/2 درصد به 38/2 درصد رسيد که اين موجب شد جمعيت فعال کشور به بيش از 24 ميليون نفر افزايش پيدا کند. همچنين بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادي جمعيت 10 ساله و بيشتر در مورد مردان 63/2 درصد و زنان 13/3‌درصد است که نشان‌دهنده نرخ مشارکت 4/7 برابري مردان در برابر زنان است. نرخ مشارکت در نقاط شهري 37/5 درصد و در نقاط روستايي 40 درصد است. اين آمار نشان مي‌دهد نرخ بيکاري زنان دو برابر مردان است، چون به گواه اين آمار، نرخ بيکاري مردان 9/3 ‌درصد و زنان 19/4 درصد است. نرخ بيکاري نقاط شهري 12/2 ‌درصد و روستايي 8/1 درصد است.
نرخ بيکاري جوانان 15 تا 24 ساله 26/1 درصد است که 2/3 برابر نرخ بيکاري کلي است، اما در اين ميان وضعيت زناني که در اين رده سني قرار دارند بسيار بدتر است، چون نرخ بيکاري زنان در اين رده سني 42/8 درصد و نرخ بيکاري مردان 22/3 درصد است، يعني نرخ بيکاري زنان 15 تا 24 ساله 3/8 برابر نرخ بيکاري کلي است.
بخش ديگر اين آمار نشان مي‌دهد نيمي از اشتغال کشور مربوط به بخش خدمات است. سهم اشتغال بخش خدمات 49/4 درصد است، اما سهم اشتغال بخش صنعت 32/5 و بخش کشاورزي 18 درصد گزارش شده است.

2/7 ميليون نفر بيکارند
براساس نتايج آمار بيکاري در سال 94 که از سوي مرکز آمار ايران منتشر شده، اکثر استان‌ها با افزايش بيکاري نسبت به سال 93 روبه‌رو هستند و همچنان 2/7 ميليون نفر در کشور با بيکاري رسمي روبه‌رو هستند. بر اين اساس نرخ بيکاري در سال 94 به 11 درصد افزايش يافته که پيش از اين در سال 93 بالغ بر 10/6 درصد بوده است. استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد با 17/7 درصد، کرمانشاه 17/6 درصد، ‌چهارمحال و بختياري 16/4، اصفهان 13/8، خراسان رضوي 13/3 و کردستان نيز 13/3 درصد بيشترين نرخ بيکاري را نسبت به ساير استان‌هاي کشور در سال 94 داشتند.
همچنين کمترين نرخ بيکاري مربوط به استان آذربايجان شرقي با 7/3 درصد، کرمان 7/9 درصد، تهران 8/1 درصد، سمنان 8/4 درصد، همدان 8/5 درصد و بوشهر 9/7 درصد بوده است. مابقي استان‌ها نيز نرخ بيکاري دو رقمي را در حد متوسط تجربه کرده‌اند.
بر اين اساس بيش از 2 ميليون و 729 هزار و 92 نفر بيکار بوده و سهم مشارکت اقتصادي نيز 24‌ميليون و 701 هزار و 177 نفر بوده است.
  
سهم اشتغال خدمات ۱۱ ميليون نفر
بالغ بر 10 ميليون و 860 هزار نفر در بخش خدمات اشتغال داشته‌اند و صنعت و کشاورزي با بيش از 7 و 3 ميليون نفر سهم اشتغال رده دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
  
وضعيت نگران‌کننده بنگاه‌هاي توليدي
نايب‌رئيس کميسيون ويژه اقتصادي مجلس، با بيان اينکه دولت در زمينه حفظ و نگهداري اشتغال موجود، به دليل غفلت از بخش مولد کشور، سياست‌هاي غيرقابل‌قبولي داشته است، گفت: آمارهاي فعلي از اشتغال کشور نيز بايد براساس واقعيت‌هاي جامعه اعلام شود؛ چراکه هم‌اکنون ميزان بيکاري بيش از آن چيزي است که در آمارهاي دولت به آن اشاره مي‌شود.
محمدرضا پورابراهيمي در گفت‌وگو با فارس،  در پاسخ به اين سؤال که عملکرد دولت در زمينه اشتغال را چگونه ارزيابي مي‌کنيد، گفت: اشتغال در وضعيت بحراني و نگران‌کننده‌اي در کشور قرار دارد که در صورت استمرار اين وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي به‌وجود مي‌آيد.
وي افزود: حلقه بعدي عدم توجه به حوزه اشتغال، قطعاً امنيت داخلي خواهد بود که مواردي ديگر را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد، در اين حوزه کارهايي انجام شده که پاسخگوي نيازهاي کشور نيست.
پورابراهيمي با بيان اينکه کاهش نيروي کار و تعديل آنان در سال‌هاي گذشته، افزايش پيدا کرده است، گفت: اين امر نشان مي‌دهد که دولت در حفظ و نگهداري اشتغال موجود، موفق نبوده است.
  
تناقض ادعاي ايجاد اشتغال با کاهش ظرفيت بنگاه‌هاي اقتصادي
از سوي ديگر مشاور مجمع نمايندگان کارگران ايران با اعلام اينکه از سال ۸۸ قدرت خريد کارگران ۱۸۷ درصد کاهش يافته است، گفت: ادعاي ايجاد اشتغال در دو سال گذشته با کاهش ظرفيت بنگاه‌ها و تعطيلي آنها در تضاد است.
فرامرز توفيقي در گفت‌وگو با فارس، افزود: صاحبان صنايع و سرمايه از جمله بانک‌ها در دولت گذشته با انتظار اينکه مسکن در سال‌هاي آتي به عنوان بازاري سودده مطرح خواهد بود، نقدينگي‌هاي خود را صرف خريد املاک کرد، اما فريز نقدينگي در اين بخش، اقتصاد کشور را در رکود فرو برد. اين نماينده کارگري در واکنش به برخي ادعاهاي مطرح شده پيرامون اشتغال‌زايي گفت: اينکه اعلام مي‌شود در کشور اشتغال ايجاد شده، واقعاً جاي بحث و سؤال است، چراکه دولت به عنوان کارفرماي بزرگ اعلام کرده که در رکود اقتصادي به سر مي‌بريم و صنايع با حداقل ظرفيت کار مي‌کنند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن