تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803915734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا مهران مدیری با این حجم از انتقادات مواجه شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: چرا مهران مدیری با این حجم از انتقادات مواجه شد؟
برنامه «دورهمی» این روزها با حجم زیادی از انتقادات مواجه شده است و بسیاری رفتارهای مدیری در تراشیدن موی مهمانان را خلاف فرهنگ می دانند.
مهران مدیری به اعتراف بسیاری از منتقدان تاثیرگذارترین برنامه ساز در حوزه طنز در کشور در سال های پس از انقلاب بوده است. حدود 20سال است که این کارگردان و بازیگر، به طور مداوم برنامه های طنز پرمخاطب می سازد و استقبال فراوان از کارهای او حتی از کارهایی با کیفیت پایین تر، ثابت کرده است که دیگر مهران مدیری هرچه بسازد مردم دوست دارند و میبینند. با این حال این بازیگر و کارگردان برجسته همیشه مورد انتقادات و هجمه های شدید به خصوص از سوی مسئولان بوده است.
 
مهران مدیری به مثابه یک کارگردان خلاق
 
حتی حضور مهران مدیری به عنوان بازیگر در یک فیلم سینمایی هم می تواند در فروش آن فیلم تاثیر چشمگیری داشته باشد. با نگاهی به مجموعه هایی که مهران مدیری در طول این سال ها ساخته از«ساعت خوش»، «پاورچین»،«نقطه‌چین»،« شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره»، «مرد دوهزارچهره» گرفته تا «قهوه تلخ» ، «ویلای من» ، «شوخی کردم»، «در حاشیه» و «دورهمی» به وضوح می توان به این نتیجه رسید که مهران مدیری یک کارگردان به شدت باهوش و تاثیرگذار در امر برنامه سازی است. این سابقه طولانی در کار طنز ساختن در جامعه نسبتا بسته ای چون ایران که ظرفیت انتقاد پذیری در آن اصلا وجود نداشت، با کمترین حاشیه و آسیب نشان از موفقیت بلامنازع این کارگردان دارد. شاید بسیاری بر این باور باشند که موفقیت برنامه های مهران مدیری تا حدود زیادی به نویسندگان آنها بستگی دارد، که در صورت پذیرش این امر هم، باز قدرت او در ساخت برنامه های موفق انکار نشدنی است.
 
موفقیت این کارگردان در مواجهه با نویسندگان مختلف و بسیار زیادی که او در این سال ها با آنها همکاری داشته، اتفاقا این موضوع را به ذهن متبادر می سازد که نویسندگانی که استعدادی در طنزنویسی دارند در برخورد با مهران مدیری به وجوه جدیدی از استعداد خود می رسند و به اصطلاح گل می کنند. از ویژگی های بارز مهران مدیری کم حاشیه بودن اوست. علی رغم اینکه حوزه ای که او کار می کند یعنی طنز اجتماعی در معرض شدیدترین حمله هاست و با شوخی با هر طیفی بیم آن می رود که آن گروه از مشاغل یا مرتبطان به آن حوزه به اعتراض برخیزند، با این حال او همیشه به طور رندانه ای از مظان اتهام ها گریخته و در عین حال کار نسبتا قابل قبولی در حوزه نقد اجتماعی به شکل طنز ارائه داده است. مهران مدیری آنقدر زیرک هست که نگذارد کارهایش شبیه هم باشند، شاید درمجموع کارهای او یک تم اعم از اسیرشدن یک شخصیت عاقل (سیامک انصاری) در بین گروهی ناآگاه که کارها و رفتارهای مضحک دارند داشته باشد، اما نمی توان منکر خلاقیت مجموعه های او و موفقیت در جذب مخاطب شد.
 
بازگشت مدیری به چارچوب تلویزیون
 
در سالیان نه چندان دور پیش از آن که سریال «پایتخت» به برنامه روتین نوروزی تبدیل شود این مجموعه های مردهزار چهره و دوهزار چهره مهران مدیری بود که به همراه کلاه قرمزی مخاطبان را به تماشای تلویزیون در این ایام ترغیب می کرد و طعم نوروز را برایشان دلچسب تر. امسال اما از کلاه قرمزی و پایتخت خبری نبود و ناگفته پیدا است که همه چشم امیدشان به مجموعه دورهمی و البته خندوانه بود. تا قبل از مجموعه در حاشیه، سال ها بود که مهران مدیری با صدا وسیما همکاری نداشت و کارهایش را از طریق شبکه خانگی به دست مخاطبان می رساند. در همان زمان هم انتقادات زیادی به او وارد بود که چرا با اینهمه اشتیاق مردم به کارهایش، برای صدا و سیما که مخاطب عام تری دارد برنامه نمی سازد و هفته ای و ماهی نبود که گزارشی در انتقاد از عملکرد صداوسیما در عدم همکاری با تیم مهران مدیری بر خروجی خبرگزاری ها قرار نگیرد. تا اینکه سرانجام مجموعه در حاشیه ساخته شد و بازگشت مهران مدیری به صداوسیما را نوید داد که البته حاشیه هایی که باز گریبان این مجموعه طنز را گرفت و اعتراض پزشکان و تهدید پشت تهدیدی که برای این مجموعه طنز پیش آمد خود حکایت مفصلی است و به تبع آن سبب شد این مجموعه از مسیر اصلی خارج شود و در سری دوم قدرت جذب مخاطبش را از دست بدهد.
 
 
چرا جنبه انتقاد پذیری نداریم؟!
 
دورهمی خوب آغاز شد و در همان قسمت های اولیه توانست نظر مخاطبان را جلب کند و آنها را به تماشای این مجموعه ترغیب کند. ساختار جدید این برنامه و تفاوت آن با برنامه های قبلی مدیری هرچند با حرف و حدیث هایی درخصوص کپی بودن از برنامه ای هندی همراه بود، اما برای مخاطب ایرانی جذاب بود. این مجموعه در هر قسمت شامل یک موضوع اصلی بود که تمام حرف های مهران مدیری و نمایش بازیگرها بر آن مبنا بود. از قسمت های جذاب این برنامه برخورد رودرروی مهران مدیری با مخاطبان حاضر در محل اجرای برنامه بود. این به صمیمیت فضا و دلچسب تر شدن برنامه کمک زیادی می کند. در هر قسمت مدیری تعدادی از تماشاچیان را به روی صحنه فرامیخواند و از آنها می خواست به سوال هایی جواب صریح دهند. نکته مهمی که نگارنده را برآن داشته که به نوشتن این گزارش دست بزند درست در همین جاست، یعنی آنچه مهران مدیری اهتمام دارد در این برنامه برای مردم درونی کند چیزی نیست جز صداقت. او طرف های صحبتش را در شرایطی قرار می دهد که جز راست نگویند. در قسمتی که یکی از تماشاچیان به طور مخفیانه درحال فیلمبرداری بود او ابتدا از خود شخص خواست که خود را معرفی کند،وقتی شخص حاضر نشد مدیری از اطرافیانش خواست که او را معرفی کنند. از آنجایی که این برنامه زنده پخش نمی شد دست اندرکاران می توانستند این بخش ها را که از قبل برنامه ریزی نشده بود از مجموعه حذف کنند اما آنها این کار را نکردند و حتی چهره شخصی که کار خلاف قانون می کرد بارها و بارها نشان داده شد. مهران مدیری با این رفتارها مردم را به صراحت به این دعوت می کند که اگر کار اشتباهی انجام دادید جسورانه اعتراف و عذرخواهی کنید. اگر او از مهمانانش می خواهد که مثلا بدترین کارگردان را معرفی کنند، این موضوع به ذهن می رسد که او درحال ترویج صداقت است. بالابردن جنبه نقدپذیری، اینکه اگر از کار کسی خوشمان نمی آید صراحتا مطرح کنیم و نه اینکه در گوشه ای رفته با بدگویی بذر عداوت و دشمنی در دل دیگران بکاریم. صداقت و داشتن روحیه نقد پذیری همان موضوع گمشده جامعه ماست. مهران مدیری یک خلاقیت دیگر نیز در برنامه داشت. او کسانی را که حاضر به اعتراف نبودند جریمه می کرد و سر یا سبیلشان را با ماشین ریش تراشی می تراشید. این کار هم با رضایت کامل خود مهمانان صورت می گرفت. چه اشکالی دارد که سر کسی که حاضر نیست صادق باشد به طور نمادین تراشیده شود؟ مهران مدیری در میان بازیگران و نویسندگان طنزپرداز شخصیت محبوبی است و آنها با طوع و رغبت دست به این کار زده اند، مردم هم ازین شوخی راضی هستند و برایشان جالب است. حال چرا این میان عده ای کاسه داغ تر از آش می شوند و با ادعاهای بی اساس نظریه اهانت به مخاطب را مطرح می کنند؟
 
ولد بیگی:دوستان ما حالمان خوب است!
 
از کسانی که موی سرشان در برنامه مدیری تراشیده شد نیما فلاح بود. پس از پخش برنامه عده ای که همیشه نگران و دلواپس هستند ادعا کردند که این کار بی احترامی است. این بود که سحر ولد بیگی همسر نیما فلاح در اینستاگرامش عکسی دسته جمعی با مدیری منتشر کرد و نوشت:
 
دوستان عزیز، ما یک خانواده ایم
 
و هدف این خانواده شاد کردن دل شما و آوردن خنده بر روی لب های شماست.
ما حالمون خیلی خوبه خدا رو شکر، شما هم حال خودتون رو خوب نگه دارید و از مشاجرات بی دلیل دوری کنید.
برنامه دورهمی رو ببینید و فقط ازش لذت ببرید و بخندید و الکی تفسیر عجیب و غریب ازش نسازیم برای خودمون.
 
 
اما بعضی اعتراض ها کار را بالا کشاند تا جایی که که قائم مقام سیما رضا پورحسین به این امر واکنش نشان داد.
 
او گفت: با رفتار تنبیه آمیز مجری شأن میهمانان برنامه نادیده گرفته شده است که این موضوع را بررسی کردیم و بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شد تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی دقت بیشتری شود.
 
رضا پورحسین در عین حال به بازخورد خوب این برنامه اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی خاصی از نظرات مخاطبان ین برنامه وجود دارد گفت: طبق آنچه از مرکز پژوهش و سنجش افکار و روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام شده است این برنامه به دلیل طنز خوبی که دارد در مجموع توانسته است نظر مخاطبان را به خود جلب کند. مجموعه طنز دورهمی با وجود انتقادهایی که به آن می شود بازتاب خوبی در میان مخاطبان داشته و در مجموع میزان رضایتمندی از آن خوب بوده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که انتقادهایی نسبت به این برنامه به ویژه درخصوص رفتار مجری این برنامه در فضای مجازی انعکاس داشته است گفت: قبول دارم که در برنامه بعضاً سوالاتی مطرح شده که با فرهنگ ایرانی - اسلامی همخوانی ندارد و نیز با رفتار تنبیه آمیز مجری شأن میهمانان برنامه نادیده گرفته شده است؛ این موارد که به ما انعکاس داده شده است و بررسی کردیم بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شده است تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی دقت بیشتری شود.
 
حال سوال اصلی این است که این رفتار مدیری دقیقا در چه وجهی با فرهنگ ایرانی اسلامی ما مغایرت دارد؟ چرا ما جنبه انتقادپذیری را در مردممان افزایش ندهیم؟ چرا جسارت لازم برای برخورد با عدم صداقت در فرهنگ ما نهادینه نشود؟ چه اشکالی دارد سلبریتی های ما (مانند آنچه مدیری از رضا یزدانی پرسید و او مجبور شد درآمد ماهیانه اش را لو بدهد) یادبگیرند با مردم صادق باشند و حقایق را به صورت علنی مطرح کنند؟ حال این میان به فرض سبیل سروش صحت هم اندکی کوتاه شود یا موی نیما فلاح تراشیده شود، متولیان فرهنگی بهتر است به جای ایرادات بی اساس به تبیین هدف این کارها بپردازند. این که مردم و البته هنرمندان یادبگیرند صادق باشند، چیزی را از هم پنهان نکنند و اگر شاهد نقض قانون بودند - مانند آنچه در گرفتن تلفن همراه شخص فیلمبردار پیش آمد - به راحتی آنها را معرفی کنند.


سه شنبه, 17 فروردين 1395 ساعت 11:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن