تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802555168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امید به مردم برای تکمیل گام دوم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: امید به مردم برای تکمیل گام دوم
ابتکار در تیتر یک خود آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 همه احزاب و جریان‌های سیاسی مانند اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و اعتدالگرایان خودشان را برای انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی آماده کردند تا بلکه بتوانند سهم بیشتری از کرسی‌های مجلس دهم شورای اسلامی را کسب کنند. بعد از آنکه اصولگرایان در انتخابات سال 92 شکست خوردند برنامه‌ها و راهبردهای مختلفی را برای مجلس دهم ترتیب دادند تا از این طریق بتوانند با کاندیداهای حداکثری قوه مقننه را تصاحب کنند.

از طرفی دیگر، اصلاح‌طلبان با پیروزی که در انتخابات ریاست جمهوری به دست آوردند این طیف سیاسی عزم خودشان را برای جذب کرسی‌های حداکثری مجلس دهم جزم کردند. بنابراین رقابت بسیار دشواری میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شکل گرفت. در همین راستا اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به ائتلاف رسیدند و در مقابل اصولگرایان نتوانستند به وحدت و همگرایی دست یابند. در نهایت و در شرایطی که لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت – موسوم به «لیست امید» - با محدودیت‌های زیادی در انتخاب کاندیدا مواجه بود، توانست آرای قابل توجهی را در مقابل خیل کاندیداهای اصولگرا جذب کند. این در حالی بود که در این میان تعداد قابل توجهی از کاندیداهای پیروز در کشور نیز با شعارهای اعتدالی و به صورت مستقل در انتخابات حاضر شده بودند.

پیروزی اصلی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در تهران به دست آمد؛ جایی که لیست امید توانست 30 بر 0 لیست اصولگرایان را شکست دهد. این در حالی بود که چهره‌های اصولگرایی مثل مهدی کوچک‌زاده و حسن غفوری‌فرد خارج از لیست اصولگرایی در انتخابات حاضر شده بودند. با این همه انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه به دور دوم رسید و در آن جا نیز تعداد قابل توجهی از کاندیداهای هر دو جریان به همراه جمعی از کاندیداهای مستقل حاضر خواهند بود. رقابت برای کسب کرسی‌های باقی مانده به هر حال هنوز تکلیف 69 کرسی از مجلس دهم شورای اسلامی مشخص نیست و تکلیف این تعداد کرسی در دور بعدی انتخابات یعنی در مرحله دوم معلوم خواهد شد. بنابراین بار دیگر میان اصلاح‌طلبان، حامیان دولت با اصولگرایان رقابت سختی آن هم برای کسب 69 کرسی باقی مانده به وجود آمده است و هر کدام از آن‌ها با برنامه‌ریزی و راهبردهای خاص خودشان به دنبال جذب حداکثری کرسی‌های مجلس دهم هستند. البته در این میان برخی از کارشناسان سیاسی نظرات و تحلیل‌های خاص خودشان را درباره مرحله دوم انتخابات بیان می‌کنند. عده‌ای بر اساس تجربه‌ و شناخت از انتخابات معتقدند؛ مشارکت مردمی در دور دوم انتخابات حداقلی است و مانند مرحله اول آن شور و انگیزه برای مشارکت حداکثری مردم وجود ندارد و برخی دیگر از کارشناسان سیاسی مشارکت مردم در انتخابات دور دوم را حداکثری ارزیابی می‌کنند.

برای گام دوم انتخابات به حضور دوباره مردم نیاز داریم
چندی پیش محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گردهمایی ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خراسان رضوی گفت: 69 کرسی در مجلس شورای اسلامی هنوز بلاتکلیف است. جریان اصلاحات باید با حرکتی منسجم حدود 60 درصد از این کرسی‌ها را از آن خود کند. نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: تجربه نشان داده است که معمولا میزان حضور مردم در دور دوم انتخابات کمتر می‌شود. جوانان باید فضای انتخابات را در کشور گرم نگاه دارند. میانگین حضور مردم در این انتخابات از متوسط انتخابات گذشته بیشتر بود. ما برای دور دوم و کرسی‌های باقی‌مانده به این حضور نیاز داریم.

45 کرسی از 69 کرسی باقی‌مانده را به‌دست می‌آوریم
سیدحسین مرعشی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نشست هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی بیان کرد: از 218 کرسی به غیر از 5 نماینده اقلیت‌های مذهبی، ائتلاف امید 124 نفر یعنی 57 درصد کرسی‌های مجلس در مرحله اول را به دست آورده است. ائتلاف اصولگرایان 71 کرسی یعنی 33 درصد از کرسی‌های مجلس دهم و مستقلین 21 کرسی یعنی 10 درصد از کرسی‌ها را در اختیار دارند. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه افزود: اکنون در شرایطی هستیم که برای 69 کرسی باقی‌مانده به جز چهار کرسی یعنی 65 کرسی دیگر کاندیداهای مطرحی وجود دارد و ارزیابی ما نشان می‌دهد که حداقل بتوانیم 45 کرسی را از آنِ ائتلاف امید کنیم.

ابطال آراء یک کاندیدا در اصفهان و رقابت برای 70 کرسی
محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در حاشیه مراسم ختم والده همسر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت یکی از کاندیداهای مجلس دهم در اصفهان، ادامه داد: انتخابات اصفهان برگزار شد و شورای نگهبان در ارتباط با انتخابات در این حوزه نظراتی را مطرح کرد و وزارت کشور این مسائل را بررسی کرده و به زودی دیدگاهش را اعلام خواهد کرد. معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: نظر شورای نگهبان و حوزه سیاسی وزارت کشور در ارتباطات با انتخابات اصفهان از منظر حقوقی متفاوت است؛ شورای نگهبان علت ابطال آرای مینو خالقی را به وی اعلام کرده و همان‌گونه که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده، برای چهار حوزه در استان اصفهان بازرس فرستادند و در یک حوزه نیز بازشماری آراء صورت گرفته و در حال حاضر نیز مشغول رسیدگی به شکایت‌ها هستند.

راکعی: از کاندیداهای ناشناس حمایت می‌کنیم
به هر ترتیب این احتمال وجود دارد که در صورت ابطال آراء مینو خالقی 69 کرسی به 70 کرسی تغییر یابد و انتخابات اصفهان میان دوره‌ای شود. با این حال این پرسش مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت چه برنا‌مه‌ای برای کرسی‌های باقی مانده مجلس دهم شورای اسلامی دارند و چه تعداد از این کرسی‌ها را از آن خودشان خواهند کرد؟ آیا مشارکت مردمی در دور دوم انتخابات مانند مرحله اول می‌شود یا خیر؟ فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره راهبردهای اصلاح‌طلبان برای کسب 69 کرسی باقی مانده در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بدیهی است که جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای جذب حداکثری کرسی‌های باقی مانده برنامه‌های مدونی را مدنظر دارد. همانطوری که این تعداد کرسی برای جریان رقیب مهم و ارزشمند به حساب می‌آید قاعدتا این مساله برای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت اهمیت بسیار بالایی دارند. بنابراین تمام استان‌ها و شهرهای کشور زیر ذره‌بین جریان‌ اصلاحات و اعتدال قرار دارد به این معنا که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از ماه‌ها قبل افراد شاخص اصلاح‌طلب در این مناطق را شناسایی کرده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: اگر در شهر یا استانی کاندیدای اصلاح‌طلب وجود نداشته باشد به دنبال جذب اصولگرایان میانه‌رو و معتدل خواهیم بود تا از این طریق بتوانیم کرسی‌های باقی مانده از آن اصلاح‌طلبان و اعتدالگریان کنیم. وی با بیان اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‎طلبان و چهره‌های برند اصلاحات از کاندیداهای مورد نظر حمایت خواهند کرد، گفت: هدف جبهه اصلاحات برای حمایت از کاندیداها این است تا افرادی مسئول، معتدل و کارآمد وارد مجلس دهم شورای اسلامی شوند. بنابراین از افراد پاکدست و خادم مردم حمایت خواهیم کرد تا این اشخاص به عنوان نمایندگان مردم وارد مجلس دهم شورای اسلامی شوند تا بلکه مشکلات به وجود آمده در کشور را حل و فصل کنند. نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدت‌هاست جلسات مختلفی را در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران تشکیل و در این نشست‌ها حضور و سخنرانی کرده‌ایم. بنابراین اگر در نقطه‌ای از ایران اسلامی کاندیدای شناخته شده‌ای وجود نداشته باشد، اما با استانداردهای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان همتراز باشد قطعا حضور پیدا می‌کنیم و این افراد را مورد حمایت خودمان قرار می‌دهیم. راکعی در پاسخ به این پرسش که کدامیک از استان‌ها و شهرهای ایران قابلیت پیروزی حداکثری کاندیداها مانند تهران را دارا هستند، گفت: شرایط و وضعیت کلان شهری مانند تهران با سایر استان‌ها و شهرها متفاوت است. بنابراین اولین اقدامی که باید صورت بگیرد بستن لیست منسجم و قدرتمند برای انتخابات مرحله دوم است و لازمه به وجود آمدن چنین لیستی شناسایی و حضور کاندیداهای متناسب با جریان اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی است. او در این باره اضافه کرد: ممکن است در شهر یا استانی کاندیدایی نداشته باشیم و نتوانیم در این گونه شهرها کرسی به دست بیاوریم، اما شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تمام تلاش خودش را برای کسب کرسی‌ها انجام خواهد داد. بنابراین چنین پیش‌بینی برای مقایسه استان‌ها با شهر تهران دشوار است و من نمی‌توانم در این خصوص قاطعانه سخن یا تحلیلی را بیان کنم.

مشارکت ضعیف به ضرر اصلاح‌طلبان و به نفع اصولگرایان است
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در ادامه مشارکت حداکثری مردم در مرحله دوم انتخابات را یکی از دغدغه‌های مهم اصلاح‌طلبان دانست و در این باره تصریح کرد: شخصیت‌های بسیاری همچون محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در این رابطه ابراز نگرانی کرده‌اند. چراکه تجربه نشان داده، مشارکت ضعیف مردم در انتخابات به ضرر اصلاح‌طلبان و به نفع اصولگرایان تمام شده است. او در این باره اظهار کرد: همانطور که پیش‌تر بیان شد اصلاح‌طلبان برنامه‌های مدونی همچون اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و... را مبنای اقدامات خود قرار داده‌اند. ما با استفاده از آگاهی بخشی به مردم توانستیم در دور اول انتخابات به اهداف خودمان دست پیدا کنیم. بنابراین مانند سابق با چنین رویکردی اصلاح‌طلبان فعالیت‌های خودشان را برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم چندبرابر خواهند کرد. راکعی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان با انتخابات قهر نخواهند کرد و نسبت به مسائل سیاسی کشور بی‌تفاوت نخواهند بود، بیان کرد: اگر بخواهیم نتیجه قابل قبول و درستی را دریافت کنیم باید اقدامات و سیاست‌های صحیحی را برای رسیدن اهداف ترسیم شده، انجام دهیم. به عبارتی مردم با گام اولی که در سال 92 برداشتند نتیجه آن را در سال 94 مشاهده کردند. خوشبختانه مردم ایران گام دوم را بلندتر برداشتند و باردیگر نتیجه آن را در هفتم اسفندماه نظاره کردند. این استاد دانشگاه در این باره توضیح داد: اصلاح‎طلبان برای عدم مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای آن هم در مرحله دوم انتخابات نگران هستند، اما ملت نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برای تغییر و اصلاحات باید مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند. به گفته وی، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان کانال‌های ارتباطی خوبی با مردم پیدا کردند. بنابراین یکی دیگر از روش و طرق آگاهی و فرهنگ‎سازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات همین کانال‌های ارتباطی است. راکعی در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با «ابتکار» به سخنان سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در نشست هم‎اندیشی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت 45 کرسی از 69 کرسی باقی مانده مجلس دهم شورای اسلامی را کسب می‌کنند اشاره کرد و دراین باره توضیح داد: سیدحسین مرعشی، مسئولیت امور استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را بر عهده دارند. بنابراین آماری که وی از عدد و ارقام بیان کرده کاملا دقیق و کامل است. من فکر می‌کنم اگر اصلاح‌طلبان تلاش خودشان را برای کسب این تعداد کرسی باقی مانده انجام بدهند قطعا می‌توانیم 45 کرسی از 69 کرسی را به دست بیاوریم. به عبارتی «لیست امید» اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با قاطعیت پیروز مرحله دوم انتخابات می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر آراء مینو خالقی ابطال شود دیگر 69 کرسی نخواهیم داشت بلکه این عدد به 70 کرسی تغییر خواهد یافت، تاکید کرد: من امیدوارم مسائل مربوط به مینو خالقی از طریق قانونی و معقول حل و فصل شود. خوشبختانه حقوقدانان در این زمینه فعال شده‌اند تا مشکل وی قانونی بر طرف شود، اما در صورت ابطال آراء وی، تعداد کرسی‌های باقی مانده به عدد 70 تغییر پیدا می‌کند ولی امیدوارم چنین رفتاری نسبت به مینو خالقی صورت نگیرد و آراء وی ابطال نشود.


منبع: روزنامه ابتکار


۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن