تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821219841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسخه غربي از زندگي قرآني دورمان مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نسخه غربي از زندگي قرآني دورمان مي‌كند
بر كسي پوشيده نيست كه بشر با كتاب خدا به اوج رفته و داراي منزلت مي‌شود. راهنمايي‌هاي قرآن مجيد تنها راه نجات انسان در مسير زندگي است.
نویسنده : بهنام صدقي 


بر كسي پوشيده نيست كه بشر با كتاب خدا به اوج رفته و داراي منزلت مي‌شود. راهنمايي‌هاي قرآن مجيد تنها راه نجات انسان در مسير زندگي است. خوب است كه هر كدام از ما در طول روز حتي براي چند دقيقه هم كه شده است با اين نور الهي در ارتباط باشيم. بسياري از ما در لحظات مختلف به راحتي مي‌توانيم از تلاوت قرآن بهره‌مند شويم، اما سؤالي كه در اين ميان مطرح مي‌شود اين است كه چرا با وجود باور به اهميت قرآن، با آن مأنوس نيستيم. عبدالمجيد خرقاني كارشناس معارف و علوم ديني در گفت‌وگو با ما در اين باره مي‌گويد:«هزاران هزار نماد زندگي با سبك و سياق موردنظر شيطان در زندگي ما وجود دارد كه مانع از توجه ما به زندگي قرآني مي‌شود». در ادامه صحبت‌هاي  اين كارشناس را مي‌خوانيم.         
  ***

خداوند متعال مي‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، پا جاى پاى شيطان مگذاريد. هر كه پا جاى پاى شيطان گذارد، بداند كه او به فحشا و منكر فرمان مى‏‌دهد و اگر فضل و رحمتى كه خدا بر شما ارزانى داشته است نمى‏‌بود، هيچ يك از شما هرگز روى پاكى نمى‏‌ديد. ولى خدا هر كس را كه بخواهد پاكيزه مى‏‌سازد. خدا شنوا و داناست.»
نكته اصلي همين است كه ما گام‌هاي شيطان را شناسايي كنيم و از گرفتاري در آن نجات پيدا كنيم. خوب است بدانيم كه شيطان به تنهايي انسان‌ها را گمراه نمي‌كند بلكه ارتش و سپاهي براي خود دارد و از طريق آنان به اهداف خود دست پيدا مي‌كند. «إِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُون: شياطين به دوستان خود القا مى‏ كنند كه با شما مجادله كنند. اگر از ايشان پيروى كنيد از مشركانيد.»
سربازان ابليس هر كدام از طرق مختلف و دام‌هاي گوناگون به اهداف خود مي‌رسند. همه ما بايد بدانيم كه تمام شياطين جني و انسي دست به دست هم داده‌اند تا مانع سعادت و خوشبختي ما شوند. اگر كسي اين گونه به مسائل پيرامون خود بنگرد مي‌تواند ضريب خطا را در عمل كم كند.
غرض از طرح اين موضوع اين بود كه بدانيم تمامي دشمنان ما در دايره سربازان شيطان قرار دارند و براي هدف واحد خود يعني گمراهي بشر و سلطه بر دنيا دسيسه و توطئه چيده‌اند. اين اعتراف شيطان و سربازان اوست: قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين: «شيطان گفت: به عزت تو سوگند كه همگان را گمراه كنم».
خاصيت قرآن ذكر است و انسان را از شيطان دور و متوجه خداوند مي‌كند و جهت زندگي انسان را از دنيا‌پرستي به سوي معاد‌گرايي تغيير مي‌دهد. هدف قاري قرآن در زندگي با كسي كه دنيا و لذات آن را مي‌پرستد متفاوت است. بنابراين اگر كسي در زندگي خود به سرانجام و پايان كار دنيا توجه نداشته باشد، تمام تصميمات او پيرو هواي نفس او خواهد بود و تمام تلاش‌هاي شياطين نيز در همين راستاست تا قلب انسان با توجه به پروردگار زنده نشود.
بد نيست بدانيم انسان براي هدفي مشخص آفريده و در اين دنيا قرار داده شده است. ياد و ذكر خداوند متعال نيز باعث رسيدن به اين هدف مقدس بوده و انبيا و كتب آسماني براي تحقق همين هدف والا آمده‌اند. در اين ميان شياطين و دشمنان قسم خورده بشريت تلاش مي‌كنند تا سد راه انسان شوند.
تمدن كنوني غرب براي رسيدن به اين هدف است. ترويج سبك زندگي غربي در واقع همان تثبيت دنياگرايي و ايجاد غفلت نسبت به مبدأ و معاد است. به بيان ديگر وقتي اعتقاد انسان نسبت به مبدأ و معاد سلب يا تضعيف مي‌شود كه استفاده حداكثري از لذايذ دنيا به يك اصل به ظاهر معقول تبديل شود.
در اين شرايط سبكي از زندگي جاي سبك زندگي اسلامي را مي‌گيرد كه ضمن غافل كردن انسان نسبت به كلام الهي و آخرت، زمينه ليبراليسم فرهنگي يعني كام‌جويي بيشتر و لذت‌گرايي را در اين دنيا و بالاترين سطح ممكن از تنوع و جذابيت فراهم مي‌كند.
اگر كسي در اين شرايط به آموزه‌هاي قرآن كريم پناه ببرد، هم خود را از آسيب‌هاي جدي سبك زندگي غربي محفوظ مي‌دارد و هم مي‌تواند در جامعه اسلامي نقش مؤثري را در تقابل با نظام سلطه و شيطاني ايفا كند. البته بايد توجه داشت كه سبك زندگي غربي علاوه بر تبديل كردن ارزش‌هاي ديني به ضد‌ارزش، موتور محركه نظام سلطه و سرمايه‌داري نيز محسوب مي‌شود. به عبارت بهتر، رواج سبك زندگي غربي در جامعه ما همواره به منزله فتح سرزمين‌هاي جديد براي غرب است چراكه ما هم‌اكنون در يك جنگ تمام عيار در مقابله با دشمنان دين و ديانت قرار داريم و نفوذ اين سبك زندگي حتي در يك خانواده نيز به منزله يك نفوذ موفق براي دشمن است.
در حال حاضر مهم‌ترين برنامه جبهه كفر فلج كردن مسلمانان، همسو كردن كشورهاي اسلامي با برنامه‌هاي كشورهاي غربي و بي‌انگيزه كردن مسلمان نسبت به احياي ارزش‌هاي اسلامي از طريق ترويج سبك زندگي غربي در كشورهاي اسلامي است.
ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه بدانيم آنچه در سبك زندگي غربي از نظر اسلام مذموم و ناپسند است، آموزه‌ها و مسائلي است كه در تقابل و ضديت با معارف الهي و انساني قرار دارند نه اينكه بدون هيچ گونه استثنايي، آنچه از غرب آمده باشد، مذموم باشد.
چه بسا آموزه‌ها و مسائلي در غرب رعايت مي‌شود كه در اسلام نيز مورد تأييد قرار گرفته است. پس بايد دقت شود كه دشمني ما با سبك زندگي غربي و مدرن، يك مبارزه كوركورانه و از سر تعصب نيست بلكه كاملاً با هوشياري، بصيرت و با توجه به مصالح دنيوي و اخروي بشريت است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن