تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803839181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکنون وظیفه آمریکاست که به قول خود عمل کند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: وزیر خزانه داری آمریکا گفت: پس از توافق، تهران به قول خود عمل کرده است اکنون وظیفه آمریکاست که به قول خود عمل کند.



به گزارش جام جم آنلاین ، آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم «بردلی کلاپر» و «متیو لی» نوشت: مقامات آمریکایی اعلام کردند دولت باراک اوباما رئیس جمهور این کشور ممکن است به زودی به بانک ها و دولت های خارجی اعلام کند که می توانند استفاده از دلار را در برخی موارد برای تسهیل تجارت با ایران آغاز کنند. این اقدام دولت می تواند ضربه ای به قوانین مالی آمریکا و کمک بزرگی به اقتصاد تحریم زده ایران باشد. امتیازات مالی بزرگ آمریکا به ایران جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: پس از توافق تاریخی ژوئیه 2015 میلادی میان ایران و قدرت های بزرگ غربی برای لغو تحریم هایی که پیشتر به علت برنامه هسته ای ایران اعمال شده بود، تهران به قول خود عمل کرده است.اکنون وظیفه آمریکاست که به قول خود عمل کند. مارک دوبوویتز از بنیاد دفاع از دموکراسی ها گفت اظهارت جک لو اشاره می کند که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال آماده شدن برای دادن امتیازی بزرگ به ایران از طریق فراهم کردن دسترسی این کشور به دلار آمریکاست.

اگرچه هنوز هیچ تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده است مقامات آمریکایی آشنا با مسائل داخلی این کشور گفتند وزارت خزانه داری سرگرم بررسی شرایط برای صادر کردن یک مجوز عمومی است که به موسسات مالی خارج از آمریکا اجازه خواهد داد برای معاملات قانونی با ایران از دلار استفاده کنند. چنین اقدامی هم اکنون ممنوع است.

این مجوز چندین محدودیت نیز با خود خواهد داشت اما در نهایت ممنوعیتی را که چندین سال اجرا شده است و دولت آمریکا سال گذشته هنگام دفاع از توافق هسته ای با ایران در برابر مردم و نمایندگان بدبین کنگره وعده داده بود حفظ کند، لغو خواهد کرد.

آمریکا و سایر کشورهای قدرتمند جهان تابستان گذشته با ایران به توافق رسیدند تا در ازای آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی های این کشور در قالب لغو تحریم ها، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.

دلار با توجه به موقعیت خود به عنوان ارز حاکم بر معاملات بین المللی، اغلب در معاملات ارزی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال اگر ایرانیان بخواهند به هند نفت بفروشند و به جای روپیه از این کشور یورو دریافت کنند تا بتوانند با استفاده از آن آسانتر کالاهای اروپایی خریداری کنند، این فرایند به طور معمول با تبدیل روپیه به دلار آغاز خواهد شد.

تحریم های آمریکا ایران را از مبادله مستقیم پول منع می کند. بانک های آسیایی و اروپایی نیز پای خود را از این تراکنش ها بیرون کشیده اند زیرا بیم آن دارند که نهادهای آمریکایی که در سال های اخیر شرکت های مختلف را بابت نقض تحریم های ایران میلیاردها دلار جریمه کرده اند علیه آنها نیز اقدام کنند. این نهادها همچنین تهدید کرده اند متخلفان را از فعالیت در بازار پرسودتر آمریکا محروم خواهند کرد. استفاده از دلار حتی برای تبدیل روپیه به یورو در مثال بالا مستلزم آنست که پول مورد معامله اگرچه به طور موقت وارد نظام مالی آمریکا شود.

لغو این ممنوعیت تا حد زیادی در جهت خواسته های ایران خواهد بود که به غرب اعتراض کرده و گفته است کشورهای غربی اقدامات تهران به خارج کردن هزاران سانتریفوژ از مدار، ارسال ذخایر مواد هسته ای به خارج از کشور و از کار انداختن تاسیساتی با توان تولید پلوتونیوم را به طور شایسته پاسخ نداده اند. این اقدام از سوی دیگر با مخالفت شدید منتقدان توافق هسته ای روبرو خواهد شد. به گفته مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، قانون جدید دولت آمریکا در صورت تصویب اجازه خواهد داد از دلار برای تبدیل ارزها استفاده شود مشروط بر اینکه بانک های ایرانی در تراکنش ها دخیل نباشند. بر این اساس ریال ایران نمی تواند وارد این تراکنش ها شود و پرداخت ها نباید با دلار آمریکا آغاز شود یا پایان یابد. همچنین اگر قرار باشد پرداخت نهایی به یک فرد یا شرکت ایرانی که در لیست سیاه تحریم های آمریکا هستند انجام شود، ممنوعیت پیشین همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

دولت آمریکا اشاره کرده است که این کشور ممکن است امتیازاتی در خصوص تحریم ها به ایران بدهد اما چیزی را تایید نکرده است.

جک لو وزیر خزانه داری آمریکا چهارشنبه شب در یک سخنرانی از ایران به سبب پذیرش توافق هسته ای برای رسیدن به هدف خود برای لغو تحریم های غرب ستایش کرد و گفت: «از آنجا که ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کرده است، ما نیز مسئولیم به تعهدات خود به صورت شفاهی و عملی پایبند باشیم».

وی که در بنیاد صلح بین المللی کارنگی سخن می گفت هشدار داد تشدید بیش از حد تحریم ها خطر خارج شدن تجارت از آمریکا، وارد آمدن آسیب به اقتصاد آمریکا و جهان و تقویت رقیبان اقتصادی آمریکا را به همراه خواهد داشت.

وزیر خزانه داری آمریکا افزود: «نباید تصور کنیم نقش محوری ما همواره حفظ خواهد شد. اگر شرکت ها، دادگاه ها و مراجع قضایی خارجی احساس کنند ما تحریم هایمان - و به ویژه تحریم های ثانویه - را بدون مبنای حقوقی یا بر اساس دلایل غیر منطقی اعمال می کنیم نباید از تلاش آنها برای یافتن راه های پرهیز از تجارت در آمریکا یا استفاده از دلار آمریکا شگفت زده شویم».

در این میان اعضای کنگره اعتراض خود را به دولت اعلام کرده اند. قانون مجوز دفاع ملی 2012 رئیس جمهور آمریکا را مکلف کرده است هرگونه دارایی های ایران را در صورتی که «وارد آمریکا شود یا تحت مالکیت یا اختیار یک فرد آمریکایی قرار گیرد مسدود و ممنوع کند». آمریکا اشاره کردند که به نمایندگان کنگره گفته بود ایران حتی اجازه «انجام یک تراکنش دلاری که کوچکترین بخش تسویه وجوهی آن در یک بانک نیویورکی انجام شده باشد» نخواهد داشت.

مقامات آمریکایی اعلام کردند این تغییر ناقض وعده های پیشین آنها نخواهد بود زیرا ایران همچنان به نظام مالی آمریکا دسترسی نخواهد داشت. اگر یک بانک هندی پول را با یک شرکت تسویه وجوه هنگ کنگی مبادله کند و پول در نهایت به ارزی به جز دلار تبدیل شود، دست هیچ موسسه ایرانی به هیچ دلاری نخواهد رسید. به همین ترتیب هیچ ریال ایرانی نیز وارد آمریکا نخواهد شد.

این نگرانی ها از بیانیه سال 2011 دولت اوباما و معرفی ایران به عنوان «منبع اصلی نگرانی در مورد پولشویی» ریشه می گیرد. منتقدان تعامل دولت اوباما با ایران می گویند تسهیل قوانین، شرایط بازگشت به نظام مالی جهان را در اختیار ایران قرار داده و به این کشور برای به دست آوردن پول برای توسعه موشک های بالستیک - که سازمان ملل آن را ممنوع کرده است - یا حمایت از گروه های تروریستی مورد نظر آمریکا کمک خواهد کرد.

کارشناس تحریم های ایران در موسسه دفاع از دموکراسی ها و از منتقدان توافق هسته ای با ایران نیز گفت: بحث های دولت در مورد واحد پول برنامه ای برای نادیده گرفتن تعهد قدیمی دولت مبنی بر نشان ندادن چراغ سبز برای دسترسی ایران به دلار خواهد بود.

مارک دوبوویتز افزود: «این بالاتر و فراتر از آن چیزی است که در توافق هسته ای به آن اشاره شده است». منبع: خبرگزاری صداوسیما


جمعه 13 فروردین 1395 ساعت 12:24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن