واضح آرشیو وب فارسی:قلمکده: بررسی توهین ها به مبانی اسلام و اعتقادات مردم در دوره دوم خرداد و مقایسه آن با توهین در دولت یازدهم، حاکی از آن است که توهین ها در این دوره، مثل زیر سؤال بردن قصاص یا دیه، مشابهت بسیاری با توهین های دوره دوم خرداد دارد.به گزارش پایگاه تحلیلی خبری قلمکده به نقل از مشرق؛ توهین به مقدسات از سوی اصلاح طلبان و حامیان آن ها طی دوره دوم خرداد تکرار زیادی داشت و هر روز در روزنامه ها و تریبون های مختلف شاهد توهین به ائمه و مقدسات و احکام دینی بودیم. این توهین ها در دولت یازدهم نیز به صورت های مختلف تکرار شد و شاهد برخورد جدی با این گونه توهین ها نبوده و نیستیم. در ادامه به بررسی توهین های دوره دوم خرداد و مقایسه آن با توهین در دولت یازدهم پرداخته ایم. نکته جالب تشابه برخی توهین ها در این دوره، مثل زیر سؤال بردن قصاص یا دیه، با توهین های دوره دوم خرداد است. جدول شماره ۱ : توهین به مقدسات در دولت اصلاحات ردیف نام فرد متن اظهارنظر ۱ اکبر گنجی وی مصیبت های اهل بیت در روز عاشورا و فجایع آن روز را نتیجه جنگ های بدر و حنین می داند و می نویسد: «پیامبر در بدر و حنین و … شمشیر زد … اما آیا جنگ های جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟ … خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوه هایی جز خشونت به بار نمی آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می داند، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید. ۲ جواد مقامی سال های فراوان و بلکه قرن ها این بزرگداشت (قیام عاشورا) حاصلی جز تأثر، حزن و اشک آوری نداشته. ۳ غلامرضا سالار بهزادی تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است. ۴ حبیب الله پیمان قرآن قابل نقد عقلی و تجربی است و خود قرآن نیز در آیات بسیاری دعوت به آن نموده است. ۵ محمدرضا جلایی پور شهادت طلبی را مرحوم شریعتی به جامعه یاد داد و این تفکر از پای منابر شکل نگرفته است. ۶ هاشم آغاجری نویسندگان (نامه به امام حسین (ع)) می گویند: این حکومت (حکومت یزید) بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در رأس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد نامشروع است. آغاجری در همین سخنرانی امام حسین (ع) را با سیاوش در تاریخ ایرانیان مقایسه می کند: «… سیاوش در تاریخ ملی ما ایرانیان مظهر معصومیت و پاکی است و بعد از آمدن اسلام، حسین (ع) جای سیاوش می نشیند و آیا ما اثری در مورد حسین (ع) مانند منظومه ای که فردوسی در باب سیاوش سروده است داریم؟» ۷ عمادالدین باقی در قرائت شیعی از اسلام، ما از گذشته دور شاهد یک برداشت انقلابی و حماسی از اسلام بودیم… این ها به تغلیظ وجه حماسی-انقلابی حرکت امام حسین می پرداختند؛ به گونه ای که مثلاً جنبه های دیگر واقعه عاشورا حذف و به تدریج چهره ای مهاجم، پرخاشگر و انقلابی از اسلام ترسیم شد. ۸ ابراهیم اصغرزاده حتی علیه خدا هم می توان تظاهرات کرد. ۹ علیرضا علوی تبار جامعه ایران فاز سنتی خود را پشت سر گذاشته و می خواهد مدرن و صنعتی شود؛ اما در این جامعه هنوز خدا نمرده است؛ بنابراین ما چگونه می توانیم به این وضعیت چیره شویم. ۱۰ هاشم آغاجری امام علی (ع) با رفراندوم طبیعی قدرت را به دست گرفت. با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود… منطقی که می گوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است؛ و فلسفه سیاسی اموی – یزیدی بر همین استوار است. … اینکه مارکس می گوید دین افیون توده هاست، تنها بخشی از حقیقت است. من می گویم در حکومت های دینی، نه تنها دین افیون توده هاست که افیون حکومت ها نیز هست. ۱۱ محسن کدیور یک زمانی مردم می گفتند چون عیسی (ع) این سخن را گفته پس درست است اما امروز عیسی که سهل است خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد نخواهد پذیرفت. امروز خدا در جامعه هیچ کاره است. همه کاره مردم اند. ۱۲ عبدالکریم سروش فرهنگ شهادت خشونت آفرین است. ۱۳ عزت الله سحابی آدم ها و حتی معصومین (ع) خود به خود بدون نظارت مردم و به طور اصولی در معرض انحراف هستند. ۱۴ عمادالدین باقی معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست. ۱۵ محمدکاظم محمدی اصفهانی مردم حق دارند همه مسؤولین را به سؤال کشیده و از آن ها انتقاد کنند حتی اگر آن مسئول، پیامبر و امام معصوم باشد، بلکه به خود خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید. ۱۶ مهرانگیز کار احکام کیفری اسلام کارایی ندارد و موجب رواج خشونت می گردد. جدول شماره ۲ : توهین به مقدسات در دولت یازدهم ردیف نام فرد/روزنامه متن اظهارنظر ۱ پروانه سلحشوری پیرامون حجاب اظهار داشت که «حجاب باید اختیاری شود!» و اختیاری شدن حجاب را جزئی از «روند پیشرفت و توسعه» دانست. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر این که «اگر من نخواهم روسری سرم نکنم، می توانم سرم نکنم؟» اظهار داشت: «البته! زمانش می رسد!» ۲ سعید حجاریان مسلمانان باید در آستانه قرن جدید هجری، در میان بربریت و مدنیت، دست به انتخاب سترگی بزنند. … طبعاً [در صدر اسلام] محیط بی آب وعلف بیابانی اقتضا می کرد با نجم و قمر راه بجویند و زمان را نظم دهند. آیا واقعاً تقویم قمری، قداستی برای ما دارد؟! ۳ فائزه هاشمی اگر در متون اسلام تحقیق کنند، «دیه» پایه قرآنی ندارد! معلوم هست این ها یا سواد ندارند یا نخواندند و فقط موضوع را سیاسی دنبال کردند برای حمله و شلوغ کاری! ۴ نجف قلی حبیبی سالانه در ایام عاشورا چه پول ها که در مملکت خرج می شود، اما بازده این ها چقدر است؟ دو نفر گریه می کنند و تمام می شود! ۵ سعید رضوی فقیه این حکومت علوی امروز میثم تمارش بابک زنجانی و مالک اشترش هم سعید مرتضوی است، پس اگر ما حکومت اموی تأسیس می کردیم قرار بود با چه کسانی مواجه بشویم؟! ۶ مصطفی ملکیان چیزی به نام اسلام وجود ندارد، آنچه هست مسلمین است! غیر از مسلمانان چیزی به نام اسلام وجود ندارد. اسلام یک شبه واقعیت است. ۷ اکبر هاشمی رفسنجانی وی با اشاره به الگوبرداری اساس نامه دانشگاه آزاد از اساس نامه ای که برای حسینیه ارشاد نوشته شده بود تا رژیم شاه نتواند آن را تصرف کند اظهار داشت: رژیم شاه حسینیه ارشاد را تصرف نکرد ولی نظام اسلامی دانشگاه آزاد را تصرف کرد. ۸ روزنامه بهار بی اعتباری شهادت زنان مصداق تبعیض جنسی است. ۹ هرمیداس باوند وی حکم قصاص را غیرانسانی خواند.
پنجشنبه ، ۱۲فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قلمکده]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]