تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818844638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علی خرم: ایران تنها کشوری است که با توافق ، راه را برای همکاریهای اقتصادی صنعتی با جهان غیر از خاورمیانه هموار نمود/ نیازمند سیاست، کیاست و تدبیر هستیم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: علی خرم: ایران تنها کشوری است که با توافق ، راه را برای همکاریهای اقتصادی صنعتی با جهان غیر از خاورمیانه هموار نمود/ نیازمند سیاست، کیاست و تدبیر هستیم
تحلیلگر مسائل ایران و منطقه می گوید: ایکاش مشکلات بین ایران و آمریکا در دوره حاضر به ترتیبی سامان یافته بود که راه افزایش خصومت در دوره بعدی فراهم نمی گردید. یادمان نرود همه قدرتهای منطقه ای خاورمیانه و بسیاری از قدرتهای جهانی مایلند ایران سقوط کند ولی کاملا بستگی به ما دارد و سیاستهای داخلی و خارجی ما در این باره قطعا تعیین کننده خواهند بود.
به گزارش نامه نیوز، حمله نظامی به یمن یک ساله شد، سوریه یک چهارم از مردم جمعیتش را در جنگ پنج ساله از دست داد، داعش همچنان به جنایت های خود در منطقه و غرب ادامه می دهد...در این میان برجام و توافق ایران باریکه های امید را برای ایران، منطقه و جهان روشن کرد.

روی کار آمدن دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید اما به مذاق برخی از کشورهای عربی منطقه خوش نیامد، عربستان به بهانه های واهی روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد و از سوی دیگر تندروها در واشنگتن به بهانه برجام، به دنبال جلب نظر رای مردم برای پیروزی در انتخابات هستند.

با علی خرم، تحلیلگر مسائل ایران و منطقه درباره تحولات خاورمیانه، برجام و انتخابات آمریکا به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:



سال 94 را می توان سال گام بلند ایران در تحولات خارجی کشور در دوران دولت یازدهم خواند، سفارت انگلیس کار خود را در ایران از سر گرفت، برجام انجام و به مرحله اجرا رسید، ایران با دور اندیشی خود را از مهلکه یمن دور نگه داشت و در سوریه و عراق نقش سازنده ایفا کرد، تحلیل شما از سیاست خارجی دولت یازدهم چیست؟

تبعات توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در ابعاد منطقه ای و بین المللی چقدر وسیع و عمیق بود و شاید کمتر کسی تصور می‌کرد شاهد چنین تحولاتی تعیین کننده در سطح خاورمیانه باشد. درایران و آمریکا، گروه‌های داخلی و مخالف دولت هر چه در توان داشتند به استخدام گرفتند تا بلکه توافق هسته‌ای صورت نگیرد و پس از آن حتی الامکان به اجرا درنیاید. این مخالفتهای داخلی، طیف وسیع و گسترده‌ای داشت، برخی در ایران نمی خواستند ناتوانی دولتهای نهم و دهم در اداره کشور و بویژه در سیاست خارجی و در اقتصاد و صنعت هویدا شود و اینکه چگونه با برداشت ناصواب و استراتژی غلط ، کشور را به شورای امنیت سازمان ملل بردند و با گرفتن قطعنامه های لازم الاجرا ، ایران را در بن بست تحریم های سیاسی بین المللی و تحریم های اقتصادی صنعتی قرار دادند ، درحالیکه راه صنعت هسته ای لزوما در این حد از مسیر تقابل و درگیری نمی گذشت. برخی هم در آمریکا نمی خواستند دولت حزب رقیب یعنی دمکراتها موفق گردد. به هر حال وجه مشترک هر دو دسته مخالفین، تضاد اصولی با دولت حاضر خودشان بود که به طرز معجزه آسایی داشت به درب‌های موفقیت نزدیک می‌گردید. در ایران، دولت دکتر روحانی توانست توهم نبرد نظامی با آمریکا را پشت سر گذاشته و با استفاده از هنر دیپلماتیک و سیاست خارجی مبتنی بر تعامل سازنده و پرهیز از تشنج، به دست آوردی نائل آید که نه تنها سایه جنگ را از کشور دور سازد بلکه در کمال احترام و حفظ شخصیت، تحریم‌ها را معلق نموده و آثار حقوقی آن را زائل نماید. درآمریکا نیز دولت، در فضای تهمت و سوءظن، توانست بر مشکلات سنتی و دشمنان قسم خورده ایران ، فائق آید و به توافقی غیرقابل باور با ایران دست یابد که آمریکا را از ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه نجات دهد و به یکی از بحران‌های تاریخی و سیاسی جهان، بصورت دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز پایان دهد.

اما مخالفین منطقه‌ای بین‌المللی توافق هسته ای هم باندازه کافی قدرتمند بودند و تلاش فراوانی برای عدم کسب توافق بین ایران و گروه 1+5 و سپس عدم اجرای آن بعمل آوردند. اسرائیل رهبری مخالفین خارجی و حتی مخالفین داخلی آمریکا را بعهده گرفت و اطمینان داشت که قادر خواهد بود همچون 4 دهه گذشته، سیاست خارجی آمریکا را در جهت منافع اسرائیل شکل دهد. عربستان بخوبی می‌دانست چهار دهه است نان دشمنی ایران و آمریکا را خورده و در صورتی که چنین فضایی ادامه نیابد، عربستان جایگاه خود را به راحتی از دست خواهد داد و به قدرت درجه دوم در خاورمیانه تبدیل خواهد شد. عربستان طراحی های فراوان نمود تا از نزدیک شدن غرب و بویژه آمریکا به ایران جلوگیری نماید.

اکنون با اطمینان می‌توان گفت هیچ کدام ازطراحی‌های مخالفین نتوانسته در راه اجرای برجام توقفی بوجود آورد. بنابراین توافق هسته‌ای در میان راه‌های پرپیچ و خم و در میان انبوهی از مشکلات داخلی و خارجی در حال عبور بسوی سرانجام تحقق خود می‌باشد.

تغییر جایگاه ایران از «علت» بحران سوریه به «بازیگری کلیدی» برای حل بحران این کشور را چگونه تحلیل می کنید؟ (این تغییر جایگاه از سوی کشورهای غربی صورت گرفت)

خاورمیانه به این دلیل و دلائل دیگر آنقدر در هم ریخته که کلاف از دست قدرتهای منطقه ای و قدرتهای جهانی خارج شده است. سالها طول کشید تا اقتصاد ، محور رقابت یا همکاری بین ترکیه ، ایران ، عربستان ، امارات و حتی عراق و سوریه بود. اما امروز ترکیه اقتصاد و توریسم را فراموش کرده بفکر نبرد با کردها و لشگر کشی به سوریه است ، عربستان با همه کمبود بودجه و پائین آمدن قیمت نفت ، به بحرین و یمن لشگر کشی کرده و با بمباران های شبانه روزی ، همه امکانات کشور را در خدمت ستاد جنگ قرار داده است. امارات بجای پرداختن به اقتصاد دبی و ابوظبی ، در حال ارسال هواپیمای نظامی به یمن ، سوریه ، عراق و لیبی است. در چنین شرائطی هیچکس سر جای خودش نیست و طرف های تجاری اقتصادی ایران که مهمترین آن ترکیه بوده ، سرگرم جنگ میباشند. تروریسم افسار گسیخته به رهبری داعش هم بروخامت اوضاع افزوده و موجب سر ریز شدن بحران به اروپا شده است. اینها همه موجب خندان شدن اسرائیل می گردد چونکه دیگر کسی به عملکرد و رفتار اسرائیل با فلسطینی ها توجهی ندارد. اگر ایران بیش از این در مهلکه مقابله با قدرتهای منطقه ای در سوریه ، یمن و عراق فرو نرود و اگر کج فکری های داخلی اجازه دهد ، ایران تنها کشوری است که با توافق هسته ای ، راه را برای همکاریهای اقتصادی صنعتی با جهان غیر از خاورمیانه هموار نموده است. اما ایران با یک حساب استراتژیک واگن خود را به لکوموتیو روسیه بست و این کشور با بمباران هوائی تروریستها و مخالفین سوریه ، مدتی باعث پیش روی نیروهای سوری و حزب اله شد ولی در بزنگاه هدف اصلی خود مبنی بر معامله با آمریکا را جامه عمل پوشاند و اعلام پایان عملیات کرد و بدین ترتیب سوریه ، حزب اله و ایران را منفعل نمود.

عربستان عصبانی از توافق هسته ای و بازگشت ایران به عرصه سیاست در منطقه و جهان، روابط خود را با تهران قطع کرد، علی رغم چراغ سبز تهران اما این ریاض است که همچنان تلاش میکند ایران را متهم کند، عربستان به دنبال چیست و آینده روابط ایران و عربستان را چونه ارزیبای می کنید؟ ریاض به دنبال چه امتیازی از تهران است؟

چهره ایران به عنوان یک قدرت قوی منطقه‌ای میتوانست در حال به ظهور رسیدن باشد. از یکسال قبل از به وقوع پیوستن توافق هسته‌ای، خاورمیانه دچار تلاطم گردید و هرچه به زمان حاضر نزدیک شدیم، شدت و حدت این تلاطم بیشتر شد. خیلی‌ها سعی کردند و میکنند مقابل ما بایستند همانطور که قدرتهای منطقه‌ای هم قدرت را دو دستی تقدیم ایران نمی‌کنند. توافق متحدان آمریکا با روسیه در صحنه سوریه بی تردید برای توقف ظهور قدرت ایران در خاورمیانه بود. پس نیازمند سیاست، کیاست و تدبیر هستیم تا بتوانیم با شکل و شمایل جدید وارد منطقه شویم ، یقینا با عوامل سخت افزاری و درگیری بویژه با قدرتهای بزرگ نمی توانیم موفق شویم.

از سوی دیگر، از 10 سال پیش هم آمریکائی ها تصمیم گرفتند که از خاورمیانه به خاور دور بروند اما از چین و روسیه تا اسرائیل، عربستان و ترکیه سعی کردند با اقدامات متعدد خود ، آمریکا را از این تصمیم پشیمان کنند. تنها کشوری که در این قضیه نفع می‌برد و یا خروج آمریکا از خاورمیانه مطابق سیاستهایش میباشد، ایران است. البته فرانسه و بریتانیا مترصد هستند در صورت خروج آمریکا ، جای آن را بگیرند ، ولی آمریکا و پتانسیل هایش کجا و فرانسه کجا؟ پس ما باید با درک شرایط منطقه و خودمان ، سیاستهای خاورمیانه ای را گزینش و انتخاب و شرایط را فراهم کنیم. اگر چین این شرایط را فراهم می‌کند که در آسیا، فقط و فقط چین باشد و قصد دارد آمریکا را به عنوان ابرقدرت از آسیا بیرون کند، خودش هست که شرایط سیاسی را فراهم می‌کند و نه دیگران. جمهوری اسلامی ایران باید شرایط سیاسی را برای بروز و ظهور قدرتمندانه خود فراهم کند. ایران باید هم با شرق و هم غرب همزمان روابط داشته باشد نه فقط با روسیه و چین ، تا بتوانیم از بهترین‌های روسیه، چین، اروپا و آمریکا بهره‌مند شویم و هیچکدام ما را غافلگیر ننمایند. قدرت منطقه‌ای باید بتواند با ارتباط با همه قدرتهای جهانی ، همچون یک بندباز ماهر خودش را در هوا معلق و متعادل نگه دارد. پس باید همه این اهرم‌ها را فراهم کنیم و اگر در اختیار داریم باید درست بسنجیم و از شتابزدگی پرهیز کنیم.


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 95 شاید یکی از مهمترین رخدادهای عرصه بین الملل در جهان باشد، برای ایران نتیجه این انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نگاه شما به این انتخابات، ترکیب نامزدهای دو حزب و پیش بینی شما از نتایج این انتخابات چیست؟

سال 1395 ببعد سالهای سختی برای ما خواهد بود که مهمترین آن ظهور رئیس جمهور جدیدی در آمریکاست که در میان کاندیداهای موجود ، هیچکدام و از جمله خانم کلینتون یا آقای ترامپ به ایران به اندازه آقای اوباما نگاه مثبت ندارند و برعکس تمایل به گرایش به اسرائیل خواهند داشت. ایکاش مشکلات بین ایران و آمریکا در دوره حاضر به ترتیبی سامان یافته بود که راه افزایش خصومت در دوره بعدی فراهم نمی گردید. یادمان نرود همه قدرتهای منطقه ای خاورمیانه و بسیاری از قدرتهای جهانی مایلند ایران سقوط کند ولی کاملا بستگی به ما دارد و سیاستهای داخلی و خارجی ما در این باره قطعا تعیین کننده خواهند بود.








۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن