واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری « حوزه »، به نقل از timesofindia ، در فتوایی که احتمالا در آینده پیامدهای گسترده ای به دنبال خواهد داشت، مدرسه "درگاه" متعلق به صوفی های سنی بریلوی در کشور هند، ورود پیروان وهابی به مساجدشان را ممنوع اعلام کرد. علمای این گروه اهل تسنن هندوستان اعلام کردند که پیروان افراط گرای وهابی به خشونت معتقد هستند، درحالی که این گروه اهل تسنن به صلح و دوستی باور دارند. در این فتوا آمده است که در صورت ورود وهابی ها به مساجد مربوطه، اهالی مسجد بایستی خواستار اخراج آن ها شده یا اینکه با پلیس تماس بگیرند. مفتی محمد سالم نوری، که این فتوا را به خبرنگاران اعلام کرده گفت: از آنجایی که تفاوت زیادی میان ایدئولوژی وهابیون و اهل تسنن بریلوی وجود دارد، تجمع آن ها در مساجد می تواند منجر به درگیری و مجادله شود. حتی در پاکستان نیز زمانی که وهابی ها به مساجد می روند همیشه سعی دارند عقاید خود را به سایرین تحمیل کنند. این درحالی است که اگر گروهی از مسلمانان در مقابل آن ها مقاومت و مخالفت کند، مساجدشان مورد حمله قرار می گیرد. به این ترتیب ما این فتوا را ارائه دادیم و در صورتی که یک وهابی بخواهد وارد مساجد ما شود، ابتدا ساکنین با کمال احترام از او می خواهند مسجد را ترک کند. اگر او حاضر به رفتن نشد از پلیس کمک می طلبند. نوری در ادامه سخنانش گفت: این وظیفه مردم محلی است که چهره واقعی وهابیت و چگونگی ارتباط آن ها با سازمان های تروریستی را افشا کرده و آگاهی سازی کنند. اگر پیروان وهابیت شروع به بازدید از مساجد کنند، آنها سعی در گسترش شبکه خود در آنجا را خواهند داشت که این خوب نیست. به علاوه سازمان های امنیتی نیز به مساجد ما مشکوک شده و افراد بی گناه در این میانه آسیب می بینند. شاخه وهابیت در قرن 18 هجری تاسیس شده و ایدئولوژی رسمی کشور عربستان سعودی است. واکنش به این فتوا این فتوا با واکنش های مختلفی در کشور هندوستان مواجه شده است. برخی از آن استقبال و برخی به مخالفت پرداخته اند. برخی نیز گفته اند که اگرچه ما با وهابیت اختلاف های روشنی داریم اما نمی توان درب مساجد را به روی آنان بست. خالد رشید معتقد است: در زمانه ای که حتی ورود غیرمسلمانان به مساجد آزاد است، نباید از یک گروه یا دسته از مسلمانان به مساجد جلوگیری کنیم. کلبی جواد از علمای شیعیان نیز ضمن تاکید بر مخالفت با وهابیت گفت: حدیث صحیح بخاری می گوید اگر کسی باور به یگانگی خدا دارد نه تنها حق ورود به مسجد را دارد بلکه سایر مسلمانان نیز باید به حقوق مذهبی او احترام بگذارند. خاطر نشان می شود رویکرد داعش و جنایات این گروهک تروریستی که از اندیشه وهابی و عربستان سعودی نشات می گیرد، باعث شده است تا اهل سنت جهان به گونه های مختلف مخالفت خود را با وهابیت اعلام کنند. اخیرا در گزارشی که توسط پلیس نیودهلی در هندوستان منتشر شد آمده است که بسیاری از گروه های مسلمان این کشور خواستار ممنوعیت فعالیت سازمان های وهابی هستند که به گفته آن ها در سال های اخیر حضور رو به رشدی در هند خصوصا در استان های کرالا، آندرا پرادش و راجستان داشته اند. گروه های اسلامی این کشور مانند سازمان «تنظیم علمای اسلام در هند» معتقدند که عناصر وهابیت با دریافت پول نفت از کشور هایی چون عربستان سعودی و قطر، در رادیکال کردن و ترویج افراط گرایی در مردم نقش دارند . علمای اهل سنت هندوستان هم چندی قبل با محکومیت شدید وهابیت، خواستار حذف عناصر وهابی از دولت شدند و خاطر نشان کردند: وهابیت بخشی از سیاست های کثیف آل سعود بوده و هیچ ربطی به اسلام ندارد . علمای هند تاکید کردند: افراط گرایی در میان مسلمانان در حال گسترش است و عناصر وهابی مانند ویروس در حال آلوده کردن مسلمانان هستند. وهابیتی که با پول دلارهای بدست آمده از فروش نفت عربستان سعودی و قطر تغذیه می شود . بریلوی ها چه کسانی هستند؟ بریلوی ها و دیوبندی ها دو گروه از مسلمان سنی حنفی اند که عمدتا در شبه قاره هند حضور دارند. به دنبال سیطره کامل انگلستان بر شبه قاره هند و ترویج زبان انگلیسی و فرهنگ اروپایی، مسلمانان شیعه و سنی هند و پاکستان که باورهای خویش را در معرض تهدید و استحاله غربی ها می دیدند، به تأسیس و ترویج مدارس علمیه مذهبی پرداختند. مسلمانان حنفی نیز یک مدرسه دینی را در روستای دیوبند هندوستان به وجود آوردند و با گسترش روز افزون آن، به فرقه دیوبندی معروف گشتند. مؤسس بریلوی ها هم احمدرضا خان بن تقی علی خان (۱۲۷۲ - ۱۳۴۰ ه’ ق) در شهر بریلی بود که در هند جنبشی را علیه تعالیم مکتب های وهابی- دیوبندی با موفقیت رهبری کرد. او شاگرد میرزا غلام قادربیک است. انباء المصطفی، خالص الاعتقاد و دوام العیش از آثار اوست. عقاید بریلوی در قاره هند (هند، پاکستان، بنگلادش، بورما و سریلانکا) انتشار یافته است. در بین اهل سنت شبه قاره، «بریلوی»ها بیشترین سهم را دارند و بعد از آن گروه های «دیوبندی» قرار دارند . مکتب بریلوی تقریبا «انعطاف پذیر» است و رویکردهای صوفی مسلکانه دارد؛ آنها به زیارتگاه ها می روند و در فقه پیرو یکی از چهار امام «ابوحنیفه»، «حنبل»، «شافع»، و «مالک» هستند . البته اغلب آنان از امام حنیفه پیروی می کنند، دارای سعه نظر بوده و پیروان سایر مذاهب اسلامی را کافر نمی دانند .
سه شنبه ، ۱۰فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]