واضح آرشیو وب فارسی:علت نیوز: عبدالجبار کاکایی می گوید: در سال ۹۴ بیش از سال های گذشته غلبه فضای مجازی را داشتیم. کتاب شاعری که مدل عکاسی شده بلافاصله بعد از چاپ، فروش می رود؛ در واقع فضای مجازی، اوضاعِ نسبتِ مخاطب با شعر را آشفته کرده است. این شاعر در گفت وگو با خبرنگار “ادبیات و کتاب” خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره وضعیت ادبیات ...عبدالجبار کاکایی می گوید: در سال ۹۴ بیش از سال های گذشته غلبه فضای مجازی را داشتیم. کتاب شاعری که مدل عکاسی شده بلافاصله بعد از چاپ، فروش می رود؛ در واقع فضای مجازی، اوضاعِ نسبتِ مخاطب با شعر را آشفته کرده است. این شاعر در گفت وگو با خبرنگار “ادبیات و کتاب” خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره وضعیت ادبیات در سال ۹۴ گفت: ارزیابی یک ساله ادبیات در تمام حوزه ها به علت آن که باید دقیق و مستند باشد، کار سختی است. اما در شعر جریان عمومی خلاقیت به چشم می خورد که در ادامه باعث شکوفایی و رشد می شود. او با بیان این که «من در دهه گذشته تا این حد خوش بین نبودم» اظهار کرد: نه خیلی محسوس، اما توجه عمومی به کتاب های شعر بیشتر شده است. در حال حاضر کتاب های شعر به چاپ های چندم می رسند و همین موضوع مرا امیدوار می کند. این ترانه سرا درباره وضعیت غزل و شعر بی وزن در سال ۹۴، گفت: اکنون شاهد شکوفایی غزل نو هستیم. در زمینه شعر بی وزن هم تلاش برای یافتن یک زبان بومی، که اسیر زبان ترجمه و زبان های کهن نشده باشد انجام گرفته است؛ زبانی که حداقل آرایش وزنی از عروض قدیم دارد اما در عین حال خیلی به عروض مقید نیست. او همچنین ادامه داد: سال به سال بیشتر قطعات چشم گیر تر، گوش نوازتر و به یادماندنی تر می شنویم. به طور کلی نگاه مثبتی دارم، ولی جای خالی شعر اجتماعی متأثرکننده است. علت این اتفاق به خاطر فضای بسته است. شعر مربوط به معضلات و مشکلات زندگی و متعهد به سرنوشت مردم، خیلی کم رمق و غیرمحسوس است. کاکایی با ابراز خرسندی از ارتباط نزدیک بیش از پیش شاعرها با مخاطبان غیرشاعر، بیان کرد: ارتباط بین شاعر و مخاطبانش زیاد شده است و امسال بیش از سال های گذشته غلبه فضای مجازی را داشتیم، یعنی جهت دهی عمومی در حوزه مجازی انجام می شود. به قول معروف، فالوئرها تعیین کننده ی جهت توجه عمومی هستند. او در ادامه اظهار کرد: برخی مخاطبان برای تهیه برخی کتاب ها شیشه کتاب فروشی ها را شکستند، اما باید در نظر داشت فضای مجازی خیلی نشانه درستی به مخاطب نمی دهد؛ زیرا در آن آثار گنج هایی که باید، وجود ندارد و صرفا به خاطر شیوه های نوین در استفاده از فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته اند. این شاعر ادامه داد: به عنوان نمونه شاعری خودش را مدل عکاسی کرده است. کتاب او چون مدل عکاسی شده است بلافاصله بعد از چاپ، فروش می رود. فضای مجازی، اوضاعِ نسبتِ مخاطب با شعر را آشفته کرده است؛ وگرنه شعر، جست و جوگر مخاطب و مخاطب هم جست وجوگر شاعر است. در این بین اتفاقاتی رخ می دهد که شایسته تحسین و تقبیح است. حسن آن نزدیک شدن شعر به مردم است. قبحش نیز این است که اهرم هایی غیر ادبی و علمی و بیرون از شعر، شاعر را به جمعیت ها تحمیل می کند. این ترانه سرا با بیان این که «مجموعه های شعر از نظر کمی رو به تزاید است»، گفت: هر کسی که صفحه مجازی دارد اشعارش را در آن منتشر می کند و بعد همان شعرهای منتشرشده در شبکه های اجتماعی را به کتاب تبدیل می کند. شعرها بیش از اینکه به کتاب بیایند در فضاهای مجازی پخش و پراکنده می شوند. این اشعار اشعاری نیستند که از نگاه دور مانده باشند. اما از دیگر سو عدالت عمومی در انتشار شعر پررنگ شد و فرق بین شهرستانی و تهرانی که زمانی موضوع مورد بحث بود، از بین رفته است. کاکایی در معرفی فهرست کتاب های پیشنهادی خود برای مطالعه به کتاب «تاریخ ایران مدرن» نوشته یرواند آبراهامیان با ترجمه محمدابراهیم فتاحی و کتاب «رستاخیز کلمات: درس گفتارهایی درباره نظریه ادبی صورت گرایان روس» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی اشاره کرد. او همچنین درباره آثار در دست انتشار خود بیان کرد: مجموعه ترانه «عذاب دوست داشتن» و مجموعه سفرنامه ها، یادداشت ها و مقالاتم توسط انتشارات نیستان منتشر می شود. انتهای پیام 0 0
دوشنبه ، ۹فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: علت نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]