تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802666303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نئوليبرالیسم حاکم بر دولت، مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: فریبرز رئیس دانا اظهار داشت: در شرایطی که هنوز تعریف دقیقی از اقتصاد مقاومتي از نظر علمي در کشور تبیین نشده است، نكته جالب توجه اين بود که وقتی اقتصاد مقاومتي در پيام نوروزي رهبر انقلاب مطرح گرديد حدود 2 ساعت بعد از آن معاون رييس جمهور عنوان كردند دولت در اين خصوص تمام كارها را انجام داده و 12 بند هم آماده كرده و به زودی آن را اجرا خواهد كرد!

به گزارش تراز ،یک اقتصاددان با اشاره به نامگذاری سال 1395 مبنی بر "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" گفت: بحث اقتصاد مقاومتي قبلاً هم مطرح شده اما به خاطر روحيه نئوليبرالي حاكم بر اقتصاد ايران مورد توجه قرار نگرفت و در نتيجه هيچگاه به يك الگو مبدل نشد.
فریبرز رئیس دانا اظهار داشت: در شرایطی که هنوز تعریف دقیقی از اقتصاد مقاومتي از نظر علمي در کشور تبیین نشده است، نكته جالب توجه اين بود که وقتی اقتصاد مقاومتي در پيام نوروزي رهبر انقلاب مطرح گرديد حدود 2 ساعت بعد از آن معاون رييس جمهور عنوان كردند دولت در اين خصوص تمام كارها را انجام داده و 12 بند هم آماده كرده و به زودی آن را اجرا خواهد كرد!

وي با تأکید بر اینکه مگر مي شود كه در عرض ٢ ساعت بتوان سياست گذاري در حوزه اقتصاد مقاومتی را تبيين كرد، ادامه داد: اگر چنین اظهار نظری از بحث پيشين اقتصاد مقاومتي در کشور نشأت مي گيرد، شواهد حاكي از آن است كه اين سياست ها تاكنون عملی نشده است.

مسئولان دولتی مانع تحقق اقتصاد مقاومتي هستند

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ابراز داشت: از نظر من مسئولان در درجه اول خود مانع تحقق اقتصاد مقاومتي هستند و سعي بر آن دارند كه با ايجاد يك راه گريز، سياست تعديل ساختاري را اعمال كنند.
رييس دانا در ادامه ضمن انتقاد از مسئولان دولتی اظهار داشت: متأسفانه به دليل آنكه تاکنون اجازه بررسي دموكراتيك و منتقدانه نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتي داده نشده است، بنابراين نمي توان اظهار نظر کرد که اين موضوع دقيقاً چه نوع سياست اقتصادي را دنبال مي كند، اما استنباط عمومي من به عنوان يك اقصاددان اين است كه اقتصاد مقاومتي با سياست تعديل ساختاري دولت آقاي روحاني در تضاد است.
این اقتصاد دان با بیان اینکه دولت يازدهم يكي از پرشتاب ترين دولتها در اجراي سياست های تعديل ساختاري است، تصریح كرد: این در حالی است که چنین سیاست هایی در جهان شكست هاي حيرت آوري خورده است، اما در ایران به دليل روي كار آمدن تعدادی از نيروي های اقتصادي كه از اين سياست ها پشتيباني مي كنند، اجرای سیاست های تعدیل ساختاری در ایران ترغيب مي شود.

رييس دانا با تأکید بر اینکه تا وقتی كه منافع عده اي كه خواهان سياست تعديل ساختاري هستند كنار گذاشته نشود نمي توان اقتصاد مقاومتي را محقق كرد، افزود: با توجه به صدایي كه از اين دولت شنيده مي شود، هر آنچه كه مانع مداخلات اقتصادي و توزيع درآمد عادلانه باشد، سوسياليستي نامیده شده و دولت، آن را محكوم به نابودي مي داند، پس مشخص است كه دولت نمي تواند سياست اقتصاد مقاومتي را بپذيرد و براي آن راه حلي پيدا كند.
وي در ادامه با بیان اینکه واقعيت عيني اختلاف طبقاتي اين دولت با جناح هاي سياسي بايد گسسته شود، افزود: البته این انتظار وجود ندارد ، دولت ها از جناح ها جدا شوند، اما تجربه ها نشان داده كه اگر نيروهاي مردمي حضوری دموكراتيك در عرصه های مختلف کشور داشته باشند مي توانند در جهت گيري هاي دولتی تأثيرگذار باشند.
رئیس دانا تأکید کرد: گرچه اين تأثير ممكن است به كل نظام سرمايه داري بازنگردد ولي مي تواند تغييراتي را ايجاد كند، چراکه آنچه در اروپاي شمالي يا آمريكاي لاتين رخ داده ناشي از حضور آزادانه و منتقدانه و دموكراتيك مردم است.
اين كارشناس مسائل اقتصادي اضافه كرد: دولت، به صورت شتابزده در پايان سال گذشته، حداقل دستمزد را 812 هزار تومان تعيين كرد و اين در حالي بود كه اصلاً نبايد زير مبلغ 1 ميليون 500 هزار تومان حرفي زده مي شد چراكه اگر اين مبلغ را براي يك خانواده 3.5 نفري و با در نظر گرفتن ضريب بيكاري ملاك گرفت، مبلغي مي شود در حدود 2 ميليون و 500 هزار تومان كه اين خط فقر است و دستمزد سالیانه بايد از اين بيشتر مي شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این، شوراي اسلامي كار براي يك خانواده ٥ نفري، دستمزدی معادل رقم 3 ميليون و 700 هزار تومان را در نظر گرفته بود و برآورد اقتصاددانان مستقل هم این رقم پیشنهادی را تأیید می کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: البته باید ظرفيت اقتصاد ايران را هم در نظر گرفت و بايد با كارگران و مردم با آگاهي و خرد و دانش صحبت شود اما همين سياست 812 هزار توماني كه به عنوان پايه حداقل حقوق از جانب دولت تعيين گرديد، كاملاً نشان دهنده اين است كه دولت در حال آماده سازي براي اعمال سياست تعديل ساختاري است و اين با تعبيری که از اقتصاد مقاومتي شده، ناسازگار است و به تعبيری، تعريف دولت از اقتصاد مقاومتي صرفاً ايجاد فشار بيشتر بر مردم و زحمتكشان و اعمال رياضت اقتصادي بر جامعه خواهد بود.









زمانبندی انتشار: 7 فروردين 1395 - 13:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن