تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803610173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران مستشار دموکراتیک در جنگ سوریه با تروریسم/ تهران به دنبال آرامش و امنیت در خاورمیانه است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: ایران مستشار دموکراتیک در جنگ سوریه با تروریسم/ تهران به دنبال آرامش و امنیت در خاورمیانه است
دمشق به دلیل حضور در جبهه مقاومت و موقعیت ژئوپلتیک سوریه از ۵سال پیش مورد تهاجم تروریست ها تکفیری قرار گرفته است. ایران به عنوان لنگرگاه ثبات و امنیت خاورمیانه تلاش کرده است به عنوان یک مستشار دموکراتیک دمشق را در جنگ با تروریست هایی که دست پرورده رژیم سعودی و دشمنان مقاومت است مردم سوریه را حمایت کند.
سوریه به دلیل مرز مشترک با سرزمین های اشغالی و یکی از اعضای جبهه مقاومت ، کشوری استراتژیک در خاورمیانه محسوب می شود. سوریه همواره در منطقه بحران‌خیز خاورمیانه و جهان عرب به عنوان بازیگری مهم و فعال مطرح بوده است و این امر تا حدود زیادی مدیون رهبری هوشمندانه حافظ اسد (2000-1971) است که سوریه را در کنار بازیگران فعال و مهمی مانند ایران، مصر و عربستان مطرح کرد. دو رویکرد عمده که در سیاست منطقه‌ای سوریه از زمان حافظ اسد تاکنون نمایان بوده عبارت از روابط استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران و حمایت از مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است.


تخاصم کهنه با دمشق


دیکتاتورهای عرب خاورمیانه به رهبری رژیم سعودی با مهندسی تل آویو در میان موج بیداری اسلامی که در نهایت به زمستان عربی منحرف شد ، سوریه را به آتش کشیدند. در ریشه یابی کینه دیکتاتورهای عرب از سوریه و بشار اسد لازم است گریزی به حوادث 8 سال جنگ تحمیلی زد.


رئیس جمهوری فقیدسوریه در طول جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام با ایران، در میان حمایت گسترده اکثر کشورهای عربی از رژیم صدام، از ایران حمایت کرد و اوج حمایت خود را در سال 1361 با بستن لوله‌های نفت که روزانه 500 هزار بشکه نفت عراق ازطریق آنها صادر می‌شد، به نمایش گذاشت. این اقدامات تا جایی پیش رفت که «ابو وائل»، نماینده و رابط «حافظ اسد» به سفیر وقت ایران در دمشق اطلاع داد که به دستور حافظ اسد تمامی راه‌های دریایی، زمینی و هوایی سوریه به روی عراق بسته شده است. این سیاست ضربه بزرگی به پیکره رژیم بعث وارد کرد، زیرا راه ارتباطی عراق به اروپا از سوریه عبور می‌کرد و مواد غذایی و نیز ادوات جنگی و مهمات از راه ترکیه به سوریه و سپس از طریق خاک کردستان عراق وارد می‌شد. همین‌طور اکثر قطارهایی که بار و مسافر به عراق منتقل و نیز هواپیماهایی که به مقصد عراق حرکت می‌کردند، از سوریه می‌گذشتند.


نکته بسیار مهم این بود که حمایت دولت عربی حافظ اسد از ایران، سبب می‌شد که جنگ میان ایران و عراق جنگی نژادی و بین عرب و عجم تعبیر نشود. حافظ اسد در نشستی که توسط کشورهای عربی به خاطر جنگ عراق و ایران برگزار شد، در مقابل اظهارات شاه حسین (پادشاه وقت اردن)، که از پیشروی‌های عراق در ابتدای جنگ تحمیلی، به عنوان پیروزی‌های «جبهه عربی» ابراز شادمانی کرده بود، به مقابله برخاست و صریحاً به او گفت که ما باید از امام خمینی(ره) و ملت ایران دفاع کنیم چراکه باعث شدند ایران از جبهه ضدعربی اسرائیلی ـ امریکایی خارج و به جبهه عربی ـ اسلامی پیوسته و بهترین مواضع را در قبال فلسطین اتخاذ کند.


تثبیت راه حافظ اسد توسط بشار اسد


حافظ اسد در 10 ژوئن 2000، هنگام مکالمه تلفنی با امیل لحود، رئیس‌جمهور وقت لبنان، دچار سکته قلبی شد و از دنیا رفت. پس از روی کار آمدن بشاراسد ، تهاجمات آشکار و پنهان علیه شخص رئیس جمهوری سوریه در جهت پایان ائتلاف سوریه با ایران آغاز شد.


قتل رفیق حریری در سال 2005 و به دنبال آن اتمام گزارشگر سازمان ملل مبنی بر اینکه افسران سوری و مقامات لبنانی طرفدار سوریه عامل قتل حریری بوده‌اند، مقدمه‌ای برای اعمال شدیدترین فشارهای حقوقی، سیاسی و هنجاری بر دولت سوریه شد و به‌دنبال خود موجب خروج اجباری 17هزار نیروی نظامی سوری از لبنان در همان سال گردید. به دنبال سیل اتهامات نقض حقوق بشر علیه سوریه، طرح موضوع بازداشت ناراضیان سیاسی لیبرال و کشتار طرفداران جنبش سوری اخوان‌المسلمین، بشار اسد دوران بحرانی سختی را در ابتدای زمامداری خود تجربه کرد. تقریباً همگی این فشارها حاصل طراحی‌های سیاست خارجی مثلث آمریکا،اسرائیل و عربستان بود.


بعد از جنگ 33 روزه در سال 2006 و پس از آن جنگ 22 روزه غزه در سال 2008، روحیه و جسارت نوظهوری در شخص بشار اسد و دیپلماسی سوریه به وجود آمد. بشاراسد ضمن بازنویسی دکترین سوریه توانست انسجام ارتش این کشور را به نوعی تثبیت نماید. افزایش اقتدار سوریه تا حدود 3سال بعد یعنی سال 2011 که جنگ داخلی سوریه آغاز شد ، ادامه پیدا کرد.


آغاز جنگ چند ملیتی سوریه


نقطه آغاز جنگ داخلی سوریه در ابتدا اعتضرا به موضوعات سیاسی بود ، گفته می شود که تهران اصلاحات در امور سیاسی و نظامی در سوریه را در همان زمان به دمشق پیشنهاد کرده بود که با تاخیر اجرایی شد. مسئله اساسی اینجاست که طراحان اصلی جنگ سوریه عملیات روانی وسیعی در سوریه انجام دادند تا دولت بشاراسد ساقط شود. هجمه رسانه ای صورت گرفته علیه کشور سوریه در دو بعد عملیات شد ، قسمتی از آن معطوف به مسائل سیاسی بود که پشتوانه فکری گروه های معارض سوریه شد.


 بخش عمده برنامه های پخش شده توسط رسانه های سعودی با نگاه سلفی گرایانه تکفیری بود که علوی ها و شیعیان را تهدیدی کشنده معرفی می کردند.نکته حائز اهمیت اینجاست که تفکر تکفیری در مدارس دینی پاکستان با الگوگیری از تدریس سرفصل های القاعده و طالبان کشورهای لبنان ، عراق ، لیبی ، تونس ، یمن و چندین کشور دیگر را نیز نشانه گرفته بودند.


ظرف 5سال گذشته سوریه به آوردگاه تروریست های چند ملیتی تکفیری تبدیل شد تا بزرگ ترین تهدید امنیتی جامعه جهانی با نام داعش ایجاد شود. در کنار داعش ، گروه های تروریستی خوف انگیز دیگری نظیر «جبهه النصره» و «جیش الاسلام» که همگی از ریاض تغذیه می شوند ایجاد شدند.


گروه های تروریستی ایجاد شده در سوریه که اتباع کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی را در میان خود جای داده اند بنا به روایت گزارش های فاش شده از سرویس های اطلاعاتی غرب به دنبال جنگ صلیبی هستند. قاره سبز و آمریکا به خوبی می دانند که داعش اقدامات تروریستی بزرگ تری نسبت به آنچه که تاکنون عملیاتی شده را طراحی کرده اند.


حل بحران سوریه موضوعی است که تنها با مشارکت ائتلاف متحدین دمشق حل می شود اما موضوع اینجاست که حامیان گروه های تروریستی از انسجام ائتلاف متحدین دمشق خشمگین هستند.  


رویکرد دموکراتیک ایران در تقابل با جنگ طلبان


در یک تصویر کلی می توان گفت که سوریه عرصه ای برای زورآزمایی کشورهایی تبدیل شده است که سابقه کثیفی در ایجاد القاعده و طالبان داشته اند. جبهه‌ صهیونیستی- عربی تمام تلاش خود را در حمایت از مخالفین مسلح به کار گرفته است، از سوی دیگر محور ایران، روسیه و چین بر راه‌حل سیاسی تاکید می کنند.


 در این میان کش و قوس های موجود درباره سوریه ، ایران به عنوان تنها کشور اسلامی که به صورت قاطعانه بر حمایت از حق تعیین سرنوشت توسط مردم سوریه تاکید می‌کند در این کشور نقش ایفا می‌کند. برای بررسی اقدامات ایران به عنوان یک بازیگر عمده‌ منطقه‌ای در تحولات سوریه و واکاوی روند رویدادها و رخدادها در این کشور باید این نکته را مدنظر داشت که تهران از نقطه آغاز جنگ سوریه با رویکردی دموکراتیک و برخورد با تروریسم در سوریه نقش مستشار را ایفا کرده است.


سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه می گوید:« دشمن آشکار و شفاف جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت آمریکا و رژیم صهیونیستی است که این جبهه در هر مقطع و زمانی مشاهده می‌شود.»


وی پیشتر با اشاره به اتفاقات کشور سوریه اظهار داشته بود: «سوریه به دلیل اینکه در جبهه مقاومت اسلامی قرار داشته و خط مقدم آن جبهه است مورد غضب آمریکا واقع شده و ایالات متحده آمریکا از تروریست‌ها برای ستم به مردم سوریه استفاده‌ می‌کند و در مقابل  وظیفه هر مسلمانی است که از آنها حمایت کند.»


فرمانده کل سپاه با بیان اینکه سپاه با افتخار از حرکت مقاومت سوریه و مردم آن حمایت می‌کند، اظهار داشت:« با توجه به نیروی انسانی و حضور خود مردم آن کشور نیاز به دخالت نظامی مجموعه‌های دیگر نیست و ما فقط آموزش تجربی و نرم‌افزاری را در اختیار آنان قرار می‌دهیم و اثرش را بعد از این چند سال درگیری می‌بینیم.»


موضع گیری های فرمانده کل سپاه نشان می دهد که جمهوری اسلامی هرگز قصد مداخله در امورداخلی سوریه را به عنوان قسمتی از زورآزمایی که سعودی ها دنبال آن بوده اند را در دستور کار خود نداشته است . مساله اساسی در این میان اینجاست که ایران سوریه در مقابل حملات بی رحمانه نیز نمی تواند تنها بگذارد،بنابراین در قامت یک مستشار صلح طلب وارد معادلات جنگ سوریه شده است.


همگرایی روسیه با ایران


کرملین باتوجه به منافعی در سوریه داشت با همگرایی در موضوعاتی که نقطه اشتراک با ایران داشت وارد زمین قدرت آزمایی سوریه شد. هر دو کشور به دلایل مختلف تاریخی، ژئوپلیتیکی و حفظ منافع و امنیت ملی خود با گسترش حوزه نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان غرب در مناطق پیرامون خود مخالف هستند.


مساله اساسی در مورد جنگ سوریه به عنوان فاکتور مشترک میان تهران و مسکو این است که هردو مقابل تلاش آمریکا برای گسترش حوزه نفوذ ، زاویه دارند. روسیه به خوبی می داند که در صورت سرنگون شدن نظام سیاسی کنونی سوریه کل منطقه زیر سلطه غرب بویژه آمریکا قرار می گیرد.


سقوط سوریه یک تهدید بزرگ برای تهدید منافع فرامنطقه ای روسیه است که پس از احیای اقتدار کرملین وارد جنگ سرد با ایالات متحده شده است. بنابراین روسیه در حوزه دپلماتیک هراقدامی بر علیه دولت سوریه را در شورای امنیت با استفاده از قدرت وتو،خنثی کرده است. کرملین در حوزه نظامی به شکلی بی سابقه تلاش کرده است که اقتدار خود را به رخ دشمنان سوریه بکشاند.


روسیه در جهت حمایت نظامی ابتدا ناو هواپیمابر« کوزنیتسف» را که حامل هواپیماهای پیشرفته سوخو 33، میگ 29­، هلی کوپترهای جنگی کا آ 27­، سامانه­های موشکی و زیر دریایی است به سواحل سوریه فرستاد و سامانه موشک‌های بالستیک یاخونت در قالب سامانه دفاعی ساحلی «باستیون» را تحویل سوریه داد. روس ها در ادامه پایگاه هوایی در لاذقیه با استقرار ده ها جنگنده خود را عملیاتی کردند. این اقدامات در حالی صورت گرفت که پایگاه نظامی بندر «طرطوس» نیز با تسلیحات مدرن تسلیح شد.


روسیه بلافاصله پس از تسلیح پایگاه های خود در سوریه حملات بی رحمانه به مواضع گروه های تروریستی به ویژه داعش را تحت عنوان ائتلاف متحدین دمشق آغاز کرد. به موازات ضربات کشنده روسیه که آسمان تروریست ها را سیاه کرده بود ، نیروهای ارتش سوریه با هدایت مستشاران ایرانی که تجارب خوبی در جنگ های چریکی داشتند به پیروزی های استراتژیکی دست یافتند. نکته دردناک برای حامیان تروریست و کشورهای غربی که تحت عنوان ادعایی ائتلاف ضدداعش این بود که آنها به هیچ موفقیتی تاکنون در جنگ با داعش دست نیافته بودند و این یک رسوایی برای مدعیان غربی محسوب می شد.


در حین عملیات جنگنده های روسی ، جنگنده های ترکیه در آسمان سوریه هواپیمای روسیه را هدف قرار دادند. اقدام آنکارا با واکنش خشمگینانه کرملین و مردم روسیه مواجه شد تا جایی که دو کشور در آستانه رویارویی نظامی در مرزهای سوریه قرار گرفتند.


 تحرکات روسیه در قبال سوریه حاکی از آن است که موضوع سوریه تا همین حد برای روسیه اهمیت دارد و اگر مسکو بخواهند سوریه را واگذار کند باید نقش خود را در خاورمیانه برای همیشه به نفع غرب کنار بگذارد؛ امری که در تضاد کامل با منافع کلان و استراتژیک مسکو قرار دارد.


تفاهم روی اصلاحات سیاسی


ائتلاف متحدین دمشق روی این موضوع اساسی دیدگاه مشترک دارند که باید از دولت قانونی سوریه در سایه اصلاحات سیاسی باید حمایت کرد. این دیدگاه در تقابل مستقیم با استراتژی اتحادیه عرب با هدایت عربستان ، ترکیه و حتی کشورهای اروپایی که روی گزینه «تغییررژیم» پافشاری می کنند ، است.


سقوط دولت قانونی سوریه تجربه لیبی را به شکلی وحشت انگیزتر در مورد خود اروپایی ها مورد تهدید قرار خواهد داد. اگر ائتلاف متحدین دمشق نبود ، امروز داعش در خیابان های اروپایی شهروندان غربی را همانند مردم عراق و سوریه سلاخی می کرد. قدرت داعش و گروه های تروریستی که امروز تهدیداتی کشنده محسوب می شوند با سقوط یا حتی تضعیف دولت سوریه به شدت افزایش خواهد یافت. 


نکته جالب اینجاست که داعش پس از سوریه و عراق بلافاصله خاک ترکیه را به عنوان هدف سوم مورد تهاجم مستقیم قرار خواهد داد. در این میان باید گفت که داعش در لیبی ، تونس و کشورهای قلب آفریقا درحال جذب نیرو است اما کشورهای غربی در آن حوزه نیز تاکنون اقدامی انجام نداده اند.


نقش ایران به عنوان مستشار دموکراتیک در جنگ سوریه با تروریسم تنها رویکردی است که می تواند برای امنیت خاورمیانه مفید باشد. تلاش ها برای ساقط کردن دولت اسد و یا افزایش جنگ طلبی ها تنها پیامدی که دارد افزایش هزینه های جنگ است.




منبع: خانه ملت


۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن