واضح آرشیو وب فارسی:اوشیدا: نوروز فرهنگی است عجین شده با جشن و سرور که بعد از اسلام آداب و رسوم دیگری را در بر گرفت که این ناشی از تاثیر اسلام است. با نگاه به قرآن با آیاتی که درباره ی زنده شدن طبیعت نازل شده مواجه می شویم ، من جمله سوره ی حدید آیه 17 ، سوره جاثیه آیه 5 ، سوره بقره آیه ی 164 و سوره ی روم آیه 50 که زنده شدن طبیعت را نشانه ای از نشانه های قدرت پروردگار و برای اندیشیدن به آن بیان می کند و آیه ی 19 سوره ی روم و آیه 9 سوره ی فاطر نیز زنده شدن طبیعت را همانند رستاخیز می داند که مردگان را هم خداوند همانطور در روز قیامت زندهبه گزارش پایگاه خبری اوشیدا" عید نوروز جشن زنده شدن و رستاخیز دوباره طبیعت و از معجزات بزرگ خداوند و عبرتی برای بندگان. عید نوروز از اعیادی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ کشورمان داشته و ایرانیان از گذشته های دور آیینهایی را در این ایام برگزار می کردند . نوروز در محدوده ی جغرافیایی آسیا و بعضی از کشورهای اروپایی با نامهایی متفاوت رواج دارد. نوروز فرهنگی است عجین شده با جشن و سرور که بعد از اسلام آداب و رسوم دیگری را در بر گرفت که این ناشی از تاثیر اسلام است. با نگاه به قرآن با آیاتی که درباره ی زنده شدن طبیعت نازل شده مواجه می شویم ، من جمله سوره ی حدید آیه 17 ، سوره جاثیه آیه 5 ، سوره بقره آیه ی 164 و سوره ی روم آیه 50 که زنده شدن طبیعت را نشانه ای از نشانه های قدرت پروردگار و برای اندیشیدن به آن بیان می کند و آیه ی 19 سوره ی روم و آیه 9 سوره ی فاطر نیز زنده شدن طبیعت را همانند رستاخیز می داند که مردگان را هم خداوند همانطور در روز قیامت زنده خواهد کرد. از بهار می توان درس معاد شناسی و اعتقاد به رستاخیز را آموخت . پس سرآغاز این اتفاق را می توان جشن گرفت و دعای درخواست اعطای بهترین احوال که توحید نیز در آن نهفته است برای ما بسیار ارزشمند است. بهترین احوال، احوالی که رضایت خداوند را در پی داشته باشد، احوالی که زندگی مسالمت آمیز همراه احترام و تکریم انسانها را به نمایش بگذارد ، احوالی که به فضیلت و سعادت بینجامد ، احوالی که از احوال سالهای قبل بهتر و به خدا نزدیک و با خوبی ها مانوس تر شویم. محمد بن علی بن بابویه در معانی الاخبار حدیثی از پیامبر (ص) آورده که ایشان می فرمایند:« غافلترین مردم کسی است که از تغییرات دنیا پند نگیرد » (قم : نشر جامعه مدرسین، 1361 ، ص 195) تفکر و تامل در این پدیده ی طبیعی می تواند به رشد فکری فردی و توسعه اجتماعی کمک نماید. اما نوروز صرفا به معنی پرداختن انسان به خوشگذرانی نیست ، فرصت اندیشیدن به آنچه در سال گذشته انجام داده ، چه اشتباهاتی از او سر زده و برای قرب به خداوند متعال چه کاستی هایی داشته است. از نوروز میتوان روز معاقبه یا یوم الحساب یاد کرد ، که انسان اعمال خود را بر اساس ترازوی اسلام بسنجد و به محاسبه نفس پرداخته و سعی در اصلاح خویش نموده و بهترین استفاده را از وقت ببرد. پس انسان با زنده شدن طبیعت باید به تفکر پرداخته و سعی در اصلاح خودش داشته باشد . اعیاد را بر چهار گونه تقسیم نموده اند:« 1. اعیاد دینی 2. اعیاد مذهبی 3. اعیاد ملی مانند روز استقلال کشورها 4. عید تکوینی که جهان عید می گیرد و انسان در آن نقشی ندارد مانند عید نوروز که طبیعت سبز و شکوفا و دنیا خرم و خوشحال می گردد پس این عید عید جهانیان است نه عید زرتشتیان» (فجری ، محمد مهدی ، فرصتهای طلایی نوروز ، قم: نشر بهار دلها ، 1391، ص 12) عید امر به معروف و نهی از منکر ،شناخت و انس با خوبیها و شناخت و دوری و پرهیز از بدیها و پلشتیهاست. عید نوروز گرچه عیدی اسلامی نیست اما رنگ و بوی اسلامی به خود گرفته و روایاتی درباره جایگاه آن نیز آمده است . اسلام اعمال خوب نوروز که برای یک مسلمان سعادت اخروی و دنیوی می آورد را پررنگ و حتی رسوماتی به آن اضافه و به نحوی اعمالی که به خرافه و شرک نزدیک بود را حذف نمود. در ایران ، مردم ، زمان عید نوروز اعمالی انجام می دهند که بسیار پسندیده است و حتی در طول سال نیز میتوان همانگونه بود و آن اعمال را انجام داد. اعمالی مانند خواندن دعا و آرزوی نیک نمودن برای خود و دیگر انسانها ، روزه ، نظافت که در دین اسلام بسیار مورد تاکید است ، استعمال بوی خوش که از آداب پسندیده می باشد ، آراستگی و پوشیدن لباس تمیز که از نشانه های مومن است ، قرائت قرآن ، قرائت اذکار مستحب ، نماز شکر برای تشکر از خداوند کریم که زمین را جامه ای نو پوشیده و نعمتهای فراوانی را نصیب انسان نموده است تا در راه بندگی از این نعمتها استفاده کنیم، تصمیم و تلاش برای تغییر ، صله رحم و دیدار با پدر و مادر و همسایگان و بستگان سببی و نسبی ، محبت به یتیمان و همسایگان و فقرا و مستمندان ، توجه به گذشت عمر و عبرت گرفتن از آن ، صدقه دادن ، آشتی ، ازدواج ، عیدی دادن ، سفر که در قرآن بسیار سفارش شده است که در زمین گردش کنیم و عاقبت گذشتگان را ببینیم و عبرت بگیریم، رفتن به طبیعت برای رسیدن به آرامش و دیدن طبیعت و از شادی زمین و موجودات شاد شدن و طبق آیه قرآن از نشانه های آن به تفکر پرداختن ، که ارزش تفکر در نشانه های خداوند و مخلوقات آن از عبادت بالاتر است . در این روزها نیز باید از محرمات دور باشیم محرماتی مانند اسراف ، غیبت ، دروغ ، لهو و لعب و ... زیباترین تحویل سالها متعلق به کشورهایی است که نوروز را عید می گیرند ، زیرا در این زمان ، زمین زنده می شود و طبیعت و تمام موجودات زنده جشن می گیرند . نوروز متعلق به کشور ، دین ، قوم و مذهب خاصی نیست و به همه ی انسانها تعلق دارد تا از این نشانه های خداوند درس بگیرند ، به حساب بندگی خود برسند و برای آینده برنامه ریزی کنند ، عاملی است برای تالیف قلوب ،الفت، مهربانی، مهرورزی ، وحدت و انسجام و وفاق دینی و ملی. اگر ایرانیان اعیاد و فرهنگها ، آداب و رسوم خود را عمدا یا سهوا فراموش کنند با هجمه های فرهنگی دشمنان آداب و رسوم جدیدی مانند هالوین و والنتاین و غیره که آسیبهای آن فراتر از تصور است جایگزین آنها خواهد شد ، همانگونه که در حال حاضر نیز با گسترش شبکه های اجتماعی در بعضی خانواده ها رواج یافته است. پس نباید بگذاریم این فرهنگها که ریشه در تاریخ چند هزار ساله ی ملت متمدن ما دارد فراموش شود و علماء دین و نهادهای نظارتی و فرهنگی باید سعی در ترویج آموزه های ناب اسلام و قرآن و حذف خرافات و آسیبهای آن داشته باشند نه اینکه نوروز را آسیبی برای اسلام بدانند. نوروز وسیله ای برای قوام اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی و نشر امید و نشاط سالم در جامعه است. مبلغان و روحانیون نیز از این فرصت برای تبلیغ دین و ارزشهایی مانند ازدواج ، تربیت و اخلاق اسلامی ، حجاب ، مهرورزی ،امر به معروف و نهی از منکر، دوری از مفاسدی مانند اختلاط زن و مرد و مفاسد اینترنت و عواقب آن که بهترین هدایا می باشد استفاده کنند. این نوروز ، اعمال خوب و پسندیده اش ، مقدمه ایست برای ظهور منجی عالم بشریت ، برای حضور عدالت گستر عالم ، مهدی صاحب الزمان (عج) حسین عسکری کهندل : کارشناس امور فرهنگی و تبلیغ و مدرس دانشگاه
پنجشنبه ، ۲۷اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اوشیدا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]