تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812882978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آب درياي خزر به سمناني‌ها نزديك‌تر شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آب درياي خزر به سمناني‌ها نزديك‌تر شد
طرح انتقال آب از درياي خزر به شهرهاي كوير مركزي و سمنان چندين سال است كه روي ميز تصميم‌گيري قرار گرفته اما بر اساس اعلام وزير نيرو اين طرح ديگر بايد با جديت دنبال شود لذا كارهاي تحقيقي و مطالعاتي آن براي اجرا آغاز شده است.
به گزارش ايسنا، بحران آبي و تشديد آن در برخي مناطق كشور فكر انتقال آب را در ذهن مسئولان آبي ايجاد كرد تا بتوان از اين طريق عطش شهرهاي بحراني‌تر را برطرف كرد.
در اين ميان طرح انتقال آب از درياي خزر به سمنان جزو طرح‌هاي برنده اعلام شد به طوري كه بر اساس آخرين خبرها تصميم‌گيري جدي براي اجراي اين طرح كليد خورد و بر اساس گفته‌هاي چيت‌چيان وزير نيرو ديگر چاره‌اي جز انتقال آب بين حوضه‌اي نيست لذا براي انتقال آب خزر، خليج فارس و درياي عمان به شهرهاي مركزي ايران در حال برنامه‌ريزي هستيم.
به گفته وي اين‌كار به معناي اين نيست كه در نقاطي كه آب را به ديگر نقاط انتقال مي‌دهيم مشكلات آبي به وجود بيايد، بلكه اين كار با مطالعات گسترده انجام مي‌شود كه بعضاً يك پروژه انتقال آب، پيش از رسيدن به زمان اجرا، سال‌ها مورد مطالعه و پايش قرار مي‌گيرد و از نقاطي اقدام به انتقال آب مي‌كنيم كه ظرفيت‌هاي لازم را داشته باشد.
چيت‌چيان با بيان اينكه انتقال آب بين حوضه‌اي با اولويت شرب انجام خواهد شد، گفت: طرح انتقال آب از خزر به فلات مركزي مطالعات اوليه‌اش تكميل شده و پس از هماهنگي كامل با سازمان حفاظت محيط‌زيست، در خصوص زمان‌بندي انتخاب پيمانكار و ديگر مراحل اجرايي اين پروژه تصميم‌گيري خواهد شد.
چيت‌چيان همچنين به رونق پروژه‌هاي انتقال آب از خليج فارس و درياي عمان به شهرهاي جنوبي و فلات مركزي ايران اشاره و اظهار كرد: بخش خصوصي به ويژه در بخش صنعت براي بهره‌مندي از آب خليج فارس و درياي عمان در حال سرمايه‌گذاري است تا با انتقال آب و شيرين‌سازي آن، آب مورد نياز خود را در شهرهاي جنوبي تأمين كند؛ همچنين در حال برنامه‌ريزي براي انتقال آب خليج فارس و درياي عمان به شهرهاي مركزي كشور هستيم.
علاوه بر اين نيز به گفته عليرضا دائمي، معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو پس از انجام طرح مطالعاتي و دريافت مجوزهاي محيط زيستي سالانه 200 ميليون مترمكعب آب از درياي خزر به كوير مركزي ايران انتقال مي‌يابد اما با توجه به محدوديت منابع دولتي و لزوم تأمين منابع آب در مناطق مركزي ايران، بهترين راه اجرايي شدن سريع اين طرح، جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي است.
همچنين محمدرضا خباز استاندار سمنان با اشاره به كمبود منابع آبي در اين استان، انتقال آب را تنها راه رفع مشكل كم‌آبي در اين استان برشمرد و گفت: براي تأمين و انتقال آب به كوير مركزي و از جمله استان سمنان گزينه و راهي جز انتقال آب درياي خزر نداريم.
وي از پيگيري اخذ مجوز زيست‌محيطي و تأمين سهم اعتبارات اجرايي دولت براي اين طرح خبر داد و گفت: با توجه به كاهش منابع آب در كوير مركزي ايران، استان‌هاي همجوار نيز متقاضي آب از درياي خزر هستند.  پروژه انتقال آب خزر به كوير مركزي و استان سمنان، جزو پر صداترين پروژه‌هاي دولت دهم بود كه انگار پس از گذشت مدت زمان طولاني در حال ساماندهي است اما هنوز بايد تا تكميل مطالعات و گرفتن مجوز سازمان محيط زيست منتظر سرنوشت اين طرح ماند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن