تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803919488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در مورد «اَلرَّحمنِ الرَّحیم» بیشتر بدانیم


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: بخشیدن گناهان و قبول توبه ى بندگان و عیب پوشى از آنان و دادن فرصت براى جبران اشتباهات، همه مظاهر رحمت و مهربانى اوست.عقیق :در ادامه سلسله مباحث تفسیری استاد قرائتی با موضوع «تفسیر قطره ای» به بیان نکته ها و پیام های آیه«اَلرَّحمنِ الرَّحیم» می پردازد. خدایى که به او ایمان داریم، مظهر مهر، محبّت، بخشش و آمرزش است. نمونه هاىِ رحمت و محبّت او را در نعمت هاى فراوانى که براى ما آفریده است، مى بینیم. گُل هاى زیبا و خوشبو، میوه هاى خوش طعم و خوشمزه، خوردنى هاى لذیذ و پرانرژى، پوشیدنى هاى رنگارنگ و متنوع، همه و همه، هدیه هاى خداوند به ماست. مِهر مادر به فرزند را او در دل و جانِ مادران قرار داده و خود از هر مادرى مهربان تر است. قهر و عذاب او نیز برای تنبیه و توجّه بندگان گنهکار است، نه آنکه از روى کینه و ظلم باشد. لذا اگر با توبه، گذشته را جبران کنیم، خطاىِ ما را مى پوشاند و گناهانمان را مى بخشد. *از این آیه مى آموزیم: خداوند، موجودات را با رحمت و محبّت خود تربیت مى کند؛ زیرا قبل از «رَبِّ العالَمین» و بعد از آن، خود را «اَلرَّحمنِ الرَّحیم» معرفى کرده است. یعنى تربیت، با رحمت و بخشایش آغاز می شود و به پایان مى رسد. اگر معلّمان و مربّیانِ جامعه نیز بخواهند موفق باشند، باید براساس محبت و دلسوزى عمل کنند. * نکته های آیه «الرَّ حْمَـنِ الرَّ حِیمِ» * کلمه «رحمن» به معناى مبالغه و شدّت در رحمت و گستردگى آن است. از کاربرد دو صفت «رحمن» و «رحیم» در قرآن، استفاده مى شود که رحمانیّت درباره همه ى مخلوقات ورحیم بودن، مربوط به انسان وموجودات مکلّف است. * خداوند رحمت را برخود واجب کرده است، «کتب ربّکم على نفسه الرّحمة» انعام، 54 و رحمت او بر همه چیز سایه گسترده است، «و رحمتى وسعت کلّ شیى ء» اعراف، 156 همچنین پیامبر و کتاب او مایه رحمتند، «رحمةً للعالمین» انبیاء، 107 آفرینش و پرورش او براساس رحمت است و اگر عقوبت نیز مى دهد از روى لطف است. بخشیدن گناهان و قبول توبه ى بندگان و عیب پوشى از آنان و دادن فرصت براى جبران اشتباهات، همه مظاهر رحمت و مهربانى اوست. * پیام های آیه «الرَّ حْمَـنِ الرَّ حِیمِ» * همه ستایش ها براى اوست. الف ولام در «الحمد» به معناى تمام حمد و جنس ستایش است. * خداوند در تربیت و رشد هستى اجبارى ندارد. زیرا حمد براى کارهاى غیر اجبارى است. * همه هستى زیباست و تدبیر همه هستى نیکوست. زیرا حمد براى زیبایى و نیکویى است. *دلیل ستایش ما، پروردگارى اوست. * رابطه ى خداوند با مخلوقات، رابطه ى دائمى و تنگاتنگ است. (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مى کند و مى رود، ولى مربّى باید هر لحظه نظارت داشته باشد.) * همه ى هستى، تحت تربیت خداوند یکتاست. * امکان رشد و تربیت، در همه ى موجودات وجود دارد. * خداوند هم انسان ها را با راهنمایى انبیا تربیت مى کند، (تربیت تشریعى) و هم جمادات ونباتات وحیوانات را رشد وپرورش مى دهد. (تربیت تکوینى) * مؤمنان در آغاز کتاب (قرآن) با نیایش به درگاه خداوند متعال، «الحمدللّه ربّ العالمین» مى گویند و در پایان کار در بهشت نیز، همان شعار را مى دهند که «آخر دعویهم أن الحمدللّه ربّ العالمین» یونس، 10. منبع:حوزه


سه شنبه ، ۲۵اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن