تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817238431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گيشه سينماي94 پرپول‌تر اما فقيرتر از 93!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گيشه سينماي94 پرپول‌تر اما فقيرتر از 93!
در سينماي ما هر چيزي حرف اول را بزند مطمئن باشيد كه فروش نيست. يعني براي فيلمساز خيلي دغدغه نيست كه چقدر در گيشه سهيم باشد. علت دارد كه آن هم حضور جدي و مهم‌تر بي‌برنامه بخش دولتي و پول بيت‌المال در سينماست و توليد فيلم‌هايي كه تك و توك خوبند ولي اكثراً بسيار بد و بدتر.
نویسنده : محسن غلامي (قلعه سيدي) 


در سينماي ما هر چيزي حرف اول را بزند مطمئن باشيد كه فروش نيست. يعني براي فيلمساز خيلي دغدغه نيست كه چقدر در گيشه سهيم باشد. علت دارد كه آن هم حضور جدي و مهم‌تر بي‌برنامه بخش دولتي و پول بيت‌المال در سينماست و توليد فيلم‌هايي كه تك و توك خوبند ولي اكثراً بسيار بد و بدتر.
بالاخره براي عمده تهيه‌كنندگان كه دنبال مشاركت دولت هستند دغدغه فروش كنار مي‌رود. درباره كيفيت فيلم و محتواي قصه‌شان هم كه عمدتاً جاي دفاع ندارند. چون كسي برايش برنامه‌اي ندارد و امثال فارابي و ارشاد انگار مجبورند خرج كنند تا بلكه نمودار فيلمسازي‌شان ركورد قبل‌ترها را بزند. اين نيز دغدغه‌اي است لابد!   فعلاً كمي اين اوضاع نسبت به قبل بهتر شده، به‌خاطر يكي دو نهاد جديدي كه از روي دغدغه پا به فيلمسازي گذاشته و فيلم خوب تحويل داده‌اند اتفاقاً بازگشت سرمايه نيز خواهند داشت. اسم نبريم تا شائبه درست نكنيم؛ حداقل كمي چهارستون بنياد فارابي را تكاني داده‌اند كه حواست به كارت باشد و هر چيزي نساز لطفاً.
از طرفي براي فيلمساز بخش خصوصي - البته اگر چنين كسي واقعاً وجود خارجي داشته باشد- علاقه به فروش هست اما متأسفانه هم و غمش قصه‌هايي است عمدتاً شانه تخم‌مرغي، چرك سياست‌زده يا زيادي پرتوقع از جامعه. گرچه هستند در اين بين چند فيلمساز خاصي كه هم كاربلدند و هم نان اسمشان را مي‌خورند؛ خب مي‌سازند و مي‌فروشند چون مي‌دانند كه مخاطب از چه خوشش مي‌آيد مثل همين فيلم كمدي.

   فعلاً كه روي خط زيانيم و بس
حالا اين جماعت عظيم سينماگر، در سال جاري چه گُلي به سر سينما و دخلش زده؟ فروش را مي‌گويم! اضافه كنم كه هر فيلم در سينماي ايران حداقل يك ميليارد تومان خرج ساخت دارد پس بايد دو برابر در گيشه، عايدي كند تا لااقل زيان‌ده نباشد، سود ديگر پيشكش.   حالا شما بگو! در سال 94 كه حدود 60 فيلم روي پرده اكران عمومي رفته و جمعاً كمتر از 70 ميليارد تومان فروش كرده‌اند، آيا اوضاع روبه‌راه ا‌ست؟ بهتر از قبل‌ترها شده‌ايم اما همچنان در اقتصاد سينما خرابيم و دخل به خرج به هم نمي‌خورد. تازه اگر بي‌خيال بخش هنر و تجربه نشويم كه بايد توي سر زد!
چند وقتي به عقب‌تر برگرديم، از ابتداي دهه 90 تا همين روزها آمار نشان مي‌دهد گيشه ظاهراً تكاني به خودش داده. بدبختانه ارقام هرسالِ سينما نيز هركدام‌ سازي مي‌زند و متناقض است.
 آمار غيررسمي حكايت از 37 ميليارد توماني گيشه درسال 92 دارد و سال بعدش كه مي‌گويند به 57 ميليارد رسيده. قبل‌ترش را هم كه خيلي نمي‌شود باور كرد؛ به هرحال سيستم مكانيزه يكي دو سال است كه راه افتاده است.  اين اعداد، نيز روي هواست كه واقعي باشد يا براي ردگم‌كني. لابد برخي صاحبان فيلم، مجبورند براي ركوردشكني البته به شيوه لاف‌زني يا براي فرار كردن از زيربار تعهد فلان بانك و ارگان دولتي حامي‌اش، رقم دروغ به گيشه فيلم ببندند.  ما اصل را بر صحت مي‌گذاريم چون چاره‌اي نداريم بالاخره همه خوبند جز اينكه خلافش ثابت شود. گرچه شواهد چيز ديگري را مي‌گويد كه آمارسازي زياد بوده و هست و... پس بگذريم و از سال 94 بگوييم كه چيزي از آن باقي نمانده، قياس هم بكنيم.

   اگر فلان فيلم‌ها نبودند كه ديگر هيچ
البته يادمان نرود كه اگر امسال بيشتر فروختيم و به 65 ميليارد تومان به بالا تنه زديم؛ قيد افزايش بليت بيش از 15 درصدي همراهش بود. پس شاخ غول را در گيشه نشكانده‌ايم. اگر درصد رشد نرخ بليت را كم كنيم، حتي به نوعي برابري مي‌كنيم با درآمد سينماي 93.
بنابراين به‌به و چه‌چه كردن و اين حرف‌ها را اگر به‌زودي از زبان مديران شنيديد كه مثلاً اين همه ميليارد در اين دوره رخ داده، بدانيد قضيه از چه قرار است و باور نكنيد. اگر پول بيت‌المال و كمك‌خرجي سينما يعني جيب مردم نباشد رسماً تهيه‌كنندگان ما را بايد ورشكسته دانست.  از بحث خارج نشويم با تذكري مجدد از گراني بليت در سال جاري گفتيم كه اگر از درآمد كل، كم شود مي‌رسيم به فروش نسبتاً برابر با سال گذشته اما امتياز ويژه سال 94 را فراموش نكنيم. كدام؟ اكران «محمد رسول‌الله(ص)» و تصاحب 5/14 ميلياردي سهم از گيشه. فيلمي كه ارتباطي با مديريت فعلي ندارد و مي‌رود به هفت، هشت سال پيش. بنابراين دَخل 65 يا 70 ميلياردي امسال اگر منهاي همان 15 درصد رشد بليت و فروش فيلم مجيدي شود، چقدر باقي مي‌ماند؟ پس شرايط، انگار بدتر شد و اسفنا‌ك‌تر.

   دردلي كه هيچ‌وقت خريدار ندارد
خلاصه اينكه مديرجان! اين تحليل كردن نه با قصد و غرض و مرض است و نه روكم‌كني. «دو دوتا چهارتا»ي معروف است تا حساب كار دستت بيايد كه اسير چند عدد نشوي. مي‌شود خيلي ريزتر روي فيلم‌ها و هزينه- فايده‌شان زوم كرد و اثبات، كه سينماي ما اگر درصدي رنگ وبوي «سرگرمي» و مثلاً «رسانه»‌اي بگيرد اما بعد «صنعتي» ابداً ندارد و دستش حسابي خالي است.  چرايي‌اش را در دايره واژگاني مانند پول يامُفت دولتي، سفره دورهمي، تهيه‌كننده خودي و نخودي، بريز و بپاش، مدير بي‌ربط و غيره بگرديد. اين همه حرف زديد و دم از حمايت، آخرش هم شد اين؟ وقتي امسال يك انيميشن بچگانه و چهار فيلم طنز جور اقتصاد سينما را كشيده‌اند، كمي در كمك‌هاي بلاعوضت به سينماگران، رويه‌ات را تغيير بده.  شما اسير حاشيه هستيد تا متن؛ اين را نيز قبول نداريد. اينقدر دلتان را خوش نكرده‌ايد به دو و اندي رقمي شدن جوايز خارجي كه خودي را يادتان رفته. راستي پي گرفته‌ايد كه نكند خيلي از اين جشنواره‌ها محلي باشند و شما آن‌را جهاني بدانيد. بگذريم وگرنه حرف بسيار است و گوش شنوا نيز كم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن