محبوبترینها
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1824974464
صبوری به معنای تحمل شرایط برای مصالح بالاتر است
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: سیدحسن خمینی: صبوری به معنای تحمل شرایط برای مصالح بالاتر است
یادگار امام خمینی با تشریح عناصر پدیدآورنده «صبر» تأکید کرد: انسانی صبر حقیقی دارد که اگر هدف اقتضا کرد، لحظهای در قیام سستی نکند و با همان انگیزه که به صبر روی آورده است به قیام و انقلاب و جوشش روی آورد. به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در مراسم عزاداری هیأت ایثارگران در حسینیه جماران به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، در سخنانی با اشاره به دو عنصر «موضوع» و «قهرمان» در حوادث تاریخی، اظهار داشت: گرچه در حادثهای مانند کربلا موضوع حادثه و قهرمان در یک نفر جمع شده است، اما در برخی حوادث، موضوع یک نفر یا یک مفهوم است و قهرمان فردی دیگر؛ چنانکه در سقیفه، موضوع علی (ع) است اما قهرمان واقعه فاطمه زهرا (س) است. او با بیان اینکه در روز شهادت صدیقه طاهره (س) ایشان موضوع حادثه است، اما قهرمان این روز علی (ع) است، افزود: علی (ع) گرچه در جنگاوری، شجاعت، علم و... برترین است اما در این روز با صبر خویش قهرمان است و اگر پس از ۱۴ قرن میتوانیم بگوییم علی (ع) قهرمان امروز است به خاطر وجود همین عنصر در رفتار ایشان بوده است. یادگار امام سپس به بیان تفاوتهای «صبر» و «ضعف» پرداخت و گفت: گاهی اوقات ناتوانی خود را به صبر معنا میکنیم؛ در حالی که صبر از قدرت ریشه میگیرد، اما ضعف ریشه در ترس یا طمع دارد، بنابراین صبر جایی است که بتوانیم کاری کنیم، اما صبور باشیم؛ قدرت داشته باشیم اما دندان روی جگر بگذاریم. اما اگر دست و پای کسی را ببندند و بگویند او صبر کرده است، معنا ندارد چرا که چارهای جز این ندارد! او در تبیین عوامل پدیدآورنده صبر، اولین عنصر را «قدرت خودکنترلی» خواند و افزود: صبر نباید از روی ناچاری و ناتوانی باشد، بلکه باید در هنگام توانایی اتفاق بیفتد و بدانیم چرا با وجود این توانایی همچون علی(ع) صبر میکنیم. سیدحسن خمینی «شناخت مصلحت بالاتر برای هدف بزرگتر» را به عنوان دیگر عامل ایجاد کننده صبر برشمرد و یادآور شد: اگر روزی دوست یا شریک ما بر سر ما فریاد زد، ما مقابله به مثل نمیکنیم، چرا که میدانیم در این صورت دوستی یا شراکت ما از بین رفته و ضرر این اتفاق بیشتر از نفع آن خواهد بود؛ لذا نسبت به هزینه یا مصیبت کوچکتر تحمل نشان میدهیم. او ادامه داد: ممکن است در صورت صبوری مورد اتهام دوستان نیز واقع شویم و از سوی آنان ترسو لقب بگیریم که تحمل شنیدن این سخنان نیز نیازمند صبر است. چنانکه امام حسن (ع) پس از صلح با معاویه، از سوی نزدیکترین یاران «مضلّ المومنین» لقب گرفت؛ اما آن حضرت مصلحت بالاتر را دیدند و یاران همان لحظه را. یادگار امام «اراده» را دیگر عامل ایجاد کننده صبر خواند و تأکید کرد: انسان اگر سست عنصر نباشد، قادر به صبوری خواهد بود. «علم» دیگر عنصری بود که او به عنوان عامل پدیدآورنده صبر آن را مورد اشاره قرار داد و در این زمینه افزود: علم به معنای شناخت شرایط است، چراکه گاهی اوقات فرد به خاطر عدم برخورداری از این شناخت با همان سرعت که صعود کرده بود، سقوط میکند. بنابراین او باید جامعه را بشناسد و مصلحت بالاتر را تشخیص دهد و به زمان خویش نیز آگاهی داشته باشد. او لازمه این علم را خرد جمعی دانست و ادامه داد: یک فرد یا جمع کوچک نمیتواند به تنهایی مصلحت و هدف بزرگتر را تشخیص دهد و نمیتواند بگوید ما همه چیز را میفهمیم؛ بلکه باید پس از مشورت تصمیمگیری شود. همانگونه که در آیات قرآن خطاب به پیامبر (ص)، مشورت پیش از عزم توصیه شده است و دیدیم که ایشان در جنگ خندق با افراد مختلف مشورت کردند. یادگار امام یادآور شد: اگر حوزه تصمیم گیری ما فردی باشد باید با دقت تصمیم بگیریم و اگر حیطه آن یک جمع کوچک بود باید با افراد همان جمع مشورت کنیم، اما اگر یک کار به حوزه جامعه کشیده شد باید تمام عقل جمعی را به کار گرفت. لذا برای شناخت مصلحت بالاتر که از عوامل صبراست، باید همگان تدبیر کنند و برای سعادت جامعه بیندیشند. او «امید» را دیگر عامل لازم برای پدیدآمدن صبر دانست و آن را به عنوان شرطی برای اراده ذکر کرد و افزود: کسی که امیدوار نباشد حرکتی هم نمیکند؛ چراکه وقتی انسان بر اساس علم حرکت میکند و در حوزه توانایی خویش اعمال قدرت میکند، باید توجه داشته باشد که عوامل بیرونی هم وجود دارد که اگر از لحاظ ذهنی قادر به مدیریت آنها نباشد قادر به انجام کار نخواهد بود. سیدحسن خمینی با تأکید بر تفاوت میان امید و خیال بافی، یادآور شد: خیال بافی یعنی اینکه انسان به امور غیر عقلایی دل ببندد، ولی امید امری عقلایی است. لذا باید تمام تدبیر و کار کارشناسی خود را استفاده کند و در حد عقلایی نیز امیدوار باشد. یادگار امام «قدرت» را دیگر عنصر موثر در ایجاد صبر برشمرد و گفت: انسانها از لحاظ روحی متفاوت هستند اما میتوانند از راه بالا بردن توکل به خداوند خودسازی کنند؛ لذا انسانهای متوکل امید قویتر و قدرت بالاتری دارند. او با اشاره به سوء برداشتها از مفهوم توکل تأکید کرد: هنگام توکل خود انسان نیز باید حرکت کند و سپس به خدا توکل کند؛ چرا که گاهی در حوادث مقصر اصلی را گم میکنیم و دنبال مشکل در جای دیگری میگردیم. یادگار امام اتکاء به خدا را شرط اساسی زندگی شیرین و توام با توانمندی خواند و تأکید کرد: انسان صبور باید به اوج توکل به خدا برسد. سیدحسن خمینی همچنین با تأکید بر موضوع «اعتماد به فهم مردم» در ایجاد قدرت، یادآور شد: این امر موجب قدرتمند شدن، امیدوار شدن و توانمندی میشود. ما باید باور کنیم که نمیتوان همه را فریب داد، گرچه برای مدت کوتاهی ممکن است دل مردم فریب بخورد اما در بلند مدت ممکن نیست و اینگونه نیست که اگر صاحبان تریبونهای رسا دائما حرف خود را بزنند مردم همیشه حرف آنها را باور کنند. او با نقل این سخن استاد شهید مرتضی مطهری که پس از سفر به نوفل لوشاتو گفته بودند من چهار ایمان (به خدا، هدف، راه و مردم) را در امام دیدم، افزود: اگر روزی همه جامعه از کسی رویگردان شد اشکال از اوست و اگر اشکال از او نیست باید تلاش کند مردم را مجاب کند و قبول کنیم میتوان مردم را مجاب کرد. یادگار امام با اشاره به شکسته شدن انحصار رسانهای در دنیای امروز یادآور شد: در همان زمانی که انحصار رسانهای در اختیار بنی امیه بود، ندای خاندان اهل بیت (ع) از درون کارزار به گوش مردم رسید و تاکنون هم بلندترین صداست. او «اعتماد به نفس» را دیگر عامل قدرت برشمرد و تصریح کرد: بسیار مهم است که انسانها مذبذب نباشند؛ چرا که گرچه فتح و ظفر ظاهری باعث اقبال و ادبار گروهی میشود اما انسانهایی که اعتماد به نفس دارند شخصیت محکمی دارند قدرتمندتر هستند و به همین خاطر توان صبر بالایی دارند. سیدحسن خمینی در جمعبندی سخنان خود، عوامل پدیدآورنده صبر را همان عوامل ایجاد انقلاب و حرکت در جامعه دانست و گفت: اگر دیدیم عواملی که صبر را پدید میآورد غیر از این عوامل است؛ نام آن صبر نیست بلکه ضعف و ناتوانی است؛ چرا که صبر ریشه در حرکت، امید، نشاط و نگاه به آینده دارد اما خون دل خوردن ریشه در نگاه به گذشته، ضعف و ناتوانی. او با اشاره به آیه «و لنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین» و روایتی از پیامبر (ص) در خصوص صبر تصریح کرد: اگر در جایی مصلحت بر قیام کردن باشد باید قیام کرد، اما اگر مصلحت بر سکوت است باید سکوت کنیم؛ اما گرفتار توجیهات نشویم چرا که بعضی اوقات مصلحت شخصیمان را مصلحت جمعی نام میدهیم. یادگار امام ادامه داد: انسان موجود بسیار عجیبی است که گاهی توان کلاه گذاشتن بر سر خود را نیز دارد و لذا وقتی به خاطر ترس یا طمع جرأت حرکت کردن ندارد میگوید این کار به مصلحت نیست! او با اشاره به این بیت سعدی که میگوید «هر که را خوف و طمع در کار نیست/ از ختا باکش نباشد وز تتار»، اظهار داشت: اگر کسی نسبت به آنچه دارد نترسد و نسبت به آنچه ندارد طمع نکند، تبدیل به انسان واقعی میشود. البته در همین نقطه هم ممکن است به دلیل نداشتن علم کافی، شجاعت کار انسان را خراب کند و از همین رو باید به فهم دیگران توجه کند و با مشاوره و شناخت پیش رود تا جامعه، جهان و دشمن را بهتر بشناسد. سیدحسن خمینی با بیان اینکه گاهی فضای روبهوری خویش را به درستی نمیشناسیم، تأکید کرد: صبوری در این نیست که زانوی غم و ناتوانی به بغل بگیریم؛ بلکه باید در هنگام توانایی و قدرت برای مصالح بالاتر شرایط را تحمل کنیم که در این صورت صبر علوی داریم. او در پایان یادآور شد: انسان صبور، انسانی است که اگر تشخیص داد، با همان قدرت قیام میکند و با همان توان در مقابل غیر میایستد و اگر لازم شد هر هزینهای را در این مسیر میپردازد. بنابراین، انسانی صبر حقیقی دارد که اگر هدف اقتضا کرد لحظهای در قیام سستی نکند و با همان انگیزه که به صبر روی آورده است به قیام و انقلاب و جوشش روی آورد؛ اگر چه باید توجه داشت کهگاه صبر بزرگترین جوشش و فریاد است.
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ ۱۵:۰۰:۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
دوستیمان را در شرایط سخت نشان دادهایم/ برای سربلندی ملت ایران دعا میکنم
نخست وزیر ترکیه در نشست خبری با جهانگیری دوستیمان را در شرایط سخت نشان دادهایم برای سربلندی ملت ایران دعا میکنم نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه دوستان در شرایط سخت هستند که خود را نشان میدهند و ما آزمایش دوستی خود را در گذشته به برادران ایرانیمان نشان دادیم تاکید کرد من برایلام شرایط ویژهای برای توسعه دارد
معاون اول رییسجمهور ایلام شرایط ویژهای برای توسعه دارد معاون اول رییسجمهور گفت مجموع طرحهایی که برای توسعه استان ایلام در نظر گرفته شده در خارج کردن ایلام از محرومیت تاثیر بسزایی خواهد داشت ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند ساعت 11 10 به گزارش سرویس سیاسی پانا اسحاق جهانگیری در فروآیتالله جنتی: در ایام انتخابات، فشار سنگینی بر شورای نگهبان وارد آمد/ برخی از نظر علمی مورد تأیید بودند اما د
آیتالله جنتی در ایام انتخابات فشار سنگینی بر شورای نگهبان وارد آمد برخی از نظر علمی مورد تأیید بودند اما در سایر شرایط صلاحیت آنها احراز نشد افرادی نیز بودند که از نظر علمی مورد تأیید بودند اما در سایر شرایط صلاحیت آنها احراز نشده و عده ای همین را مستمسکی برای فشار به شوراشرایط حذف یارانه بگیران مشخص شد
سهشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۱ سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 95 مجلس گفت بر اساس مصوبه اخیر این کمیسیون شرایط درآمدی برای حذف از دریافت یارانه نقدی تعیین و دولت مکلف شد از ابتدای سال آینده افراد مشخص شده را از لیست یارانه بگیران حذف کند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایراسرلشگر فیروزآبادی: تروریستی خواندن حزب الله لبنان اشتباه راهبردی و مغایر مصالح امت اسلام است
سرلشگر فیروزآبادی تروریستی خواندن حزب الله لبنان اشتباه راهبردی و مغایر مصالح امت اسلام است سیاست > نظامی - تسنیم نوشت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تروریستی خواندن حزب الله لبنان را اشتباه راهبردی و مغایر مصالح امت اسلام خواند و گفت حزب الله در این سال ها آبروی اسلامتعیین شرایط جدید ماموریت کارکنان دولت در حلال احمر
یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۵ نمایندگان مجلس در جلسه امروز خود با الحاق یک تبصره به ماده 22 قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران شرایط جدیدی برای ماموریت کارکنان دولت در این سازمان تعیین کردند به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا بر اساس این تبصره حضور کارکنان دستگاههنهاوندیان: ایرباس از آمریکا اماننامه نگرفت؛ لایسنس بود/ بعضی از همسایگان از تغییر شرایط نگران شدهاند
نهاوندیان ایرباس از آمریکا اماننامه نگرفت لایسنس بود بعضی از همسایگان از تغییر شرایط نگران شدهاند محمد نهاوندیان در گفتگو با مجله دیپلمات از ماموریت خود در مذاکرات وین گفته است به گزارش نامه نیوز نهاوندیان در گفتگوی خود با شماره ویژه آخر سال این مجله تاکید کردوحدت شیعه و سنی در شرایط حساس کنونی منطقه، یک ضرورت حیاتی است
آیتالله هاشمی رفسنجانی وحدت شیعه و سنی در شرایط حساس کنونی منطقه یک ضرورت حیاتی است رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که نباید اختلافات جزیی بین شیعه و سنی سبب بروز اختلافات اساسی و دشمنی شود به گزارش ایلنا آیتالله هاشمی رفسنجانی در مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا سمشاور نواز شریف: تسلیحات هستهای پاکستان قابل مصالحه نیست
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۷ مشاور روابط خارجی نواز شریف تاکید کرد که تسلیحات هستهای پاکستان به هیچ وجه قابل مصالحه نیست به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از ایندیا تایمز سرتاج عزیر مشاور روابط خارجی نخستوزیر پاکستان با تاکید بر این که تسلیحات هستهای پاکستپورمحمدی: مستقل بودن مجلس به معنای جنگیدن و دعوا کردن نیست/ برجام موقعیت و پرستیژ کشور را افزایش داد
پورمحمدی مستقل بودن مجلس به معنای جنگیدن و دعوا کردن نیست برجام موقعیت و پرستیژ کشور را افزایش داد وزیر دادگستری با بیان اینکه مستقل بودن مجلس به معنای جنگیدن و دعوا کردن نیست گفت اگر فضای تحرکات اقتصادی برای کشور فراهم شود مشکلات کشور برطرف میشود به گزارش نامه نیوز مصطفی پ-
سیاسی
پربازدیدترینها