تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831045940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینمای دفاع مقدس را طرحی نو باید


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - سحر عصرآزاد «سیزده 59» می‌توانست با نگاهی موشکافانه تبدیل به یک فیلم دفاع مقدسی خوش‌ساخت با زاویه‌ای انتقادی به آدم‌های جنگ شود، اما متأسفانه این اتفاق در تفکر حاکم بر فیلم نیفتاده است.  سامان سالور آثاری مستقل و تجربی همچون «ساکنین سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و «ترانه تنهایی تهران» را در کارنامه دارد که هیچکدام به اکران عمومی درنیامده‌اند. فیلم‌هایی جمع و جور و بدون حضور بازیگر حرفه‌ای که ارتباطشان با مخاطب داخلی تنها به چند نمایش جشنواره‌ای و خصوصی ختم شد.  حرکت سالور به سمت و سوی ساخت فیلمی دفاع مقدسی با نگاه انتقادی به شرایط روز و حضور جمعی از بازیگران حرفه‌ای سینمای ایران در وهله اول می‌تواند برخاسته از همین پیشینه قلمداد شود که گامی هوشمندانه و مثبت است.  اما اشکال از جایی ایجاد می‌شود که فیلم «سیزده 59» با داعیه به نقد کشیدن وضعیت رزمندگان دیروز در جامعه امروز - که حرف جدیدی هم نیست و از دهه هفتاد در فیلم‌های دفاع مقدسی انتقادی بروز کرد - حرفی فراتر از بقیه فیلم‌های این چنینی ندارد و چه بسا دغدغه‌ای هم ندارد.  در واقع آنچه می‌تواند فیلم جدید سالور را در کارنامه او و سینمای دفاع مقدس مورد توجه قرار دهد، اهمیت پرداختن به چنین قصه تکراری در سال 89 آن هم از سوی این فیلمساز است، اما در فیلم «سیزده 59» نه اثر از کارگردانی است که با سه فیلم اشاره شده او را می‌شناسیم و نه نگاهی موشکافانه از سال 89 به جنگ و آدم‌هایش آن هم از سوی این کارگردان جوان.  می‌توان از سکانس افتتاحیه فیلم که جنگ را به تصویر می‌کشد به عنوان یک افتتاحیه جذاب در سینمای دفاع مقدس با اجرایی تکان‌دهنده نام برد و حتی آن را به نمونه‌های خارجی شبیه کرد، اما واقعیت این است که فیلم فقط همین صحنه و آغاز تأثیرگذار نیست.  آنچه در ادامه می‌تواند مخاطب را با همان حس کنجکاوی برانگیز همراه کند، پیگیری یک قصه چه بسا آشنا و تکراری با روایتی جذاب است، اما این اتفاق نیفتاده است. چرا که قصه بیدار شدن سیدجلال  از کمایی چندین ساله که اطرافیان را وادار می‌کند برای او همان گذشته فراموش‌شده را بازسازی کنند، بیشتر روایتی برای پر کردن حفره‌های منطقی داستان است تا یک قصه جذاب و روان. علاوه بر اینکه حفره‌های داستانی هم به قوت خود باقی هستند تا در نهایت آنچه مخاطب را درگیر می‌کند پرداخت ملودرام موقعیت، آدم‌ها و تک‌گویی‌هایشان باشد.  حتی اگر فیلم را به واسطه اقتباس از فیلم «خداحافظ لنین» واجد ویژگی بدانیم همچنان «سیزده 59» از جهت ایجاد منطق داستانی که چرایی ترتیب این نمایش را حیاتی می‌کند، ناتوان است. هرچقدر هم تلاش می‌کند به واسطه توضیحات علمی پزشکان درباره شرایط بیمار و ... رفتن به سمت و سوی این نمایش را منطقی جلوه دهد، بی‌حاصل.  به نظر می آید در شرایطی که سینمای دفاع مقدس به شدت نیازمند احیا شدن و ورود به حیطه‌های جدید با حضور نگاه‌های نو است، فیلم «سیزده 59» نتوانسته زاویه دید جدیدی به تبعات جنگ بر آدم‌های جنگ داشته باشد. به همین دلیل به یک نمایش خوش‌ساخت می‌ماند با حرف‌هایی کهنه که رنگ و بوی شعارزدگی دارند و دوره آنها سرآمده است.54




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 436]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن