تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819226166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروزگردی در روستاهای هدف گردشگری مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می دهد؛
نوروزگردی در روستاهای هدف گردشگری مازندران

طویدره


شناسهٔ خبر: 3578233 - شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
استانها > مازندران

ساری - اگرچه حدود ۲۰ روستای مازندران به‌عنوان روستای نمونه گردشگری معرفی‌شده‌اند اما همه دهکده‌های جلگه‌ای و کوهستانی استان مهیای بهار و استقبال از مسافران نوروزی هستند. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در ایام نوروز بیش از ۲۰ درصد مسافران در روستاهای مازندران اقامت می‌کنند و این نشان‌دهنده آن است که روستاها نیز در سبد گردشگری قرارگرفته‌اند. کندلوس، لاویج، یوش، آسیاب‌سر، بلیران، جواهر ده، جنب رودبار، دو هزار برسه، سه هزار درجان، زیارو، کردیچال، کلمه، کجور، میخ ساز، لاویج رییس‌کلا، کرچی، جوربند، شهر قدیمی آلاشت، آبشار دراسله وروستای ارات بن، هاره، الیمستان ازجمله روستاهای هدف گردشگری مازندران به شمار می‌روند. طویدره از دهکده‌های ییلاقی مازندران است که همانند نگینی در دامنه‌های جنگل‌های خزری می‌درخشد و هر صبحگاهان، آفتاب با اولین تابش‌ها و تلالو نورش، پیش‌تر از سایر جاها، به آن سلام می‌دهد. روستای زیبای طویدره که به‌تازگی به‌عنوان روستای نمونه گردشگری برگزیده شد از توابع شهرستان کلاردشت به شمار می‌رود که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش،  اولین تابش‌های نور خورشید بر آن می‌تابد. این دهکده ییلاقی و سرسبز از مناطق زیبا وخوش آب‌وهوای مازندران است که به دلیل قرار گرفتن در دامنه جنگل و همچنین در مسیر راه ارتباطی ارتفاعات مازیچال مانند نگینی بر بلندای این دیار می‌درخشد. طویدره روستایی که آفتاب به آن سلام می دهد روستای زیبای گردشگری طویدره با جمعیتی حدود هزار و ۳۰۰ نفر از قدمت تاریخی و فرهنگی طولانی برخوردار‌است و دارای مردمانی خونگرم و مهمانوازی است که از راه دامداری و فروش مواد لبنی روزگار می‌گذرانند.
طویدره
بانوان زحمت‌کش طویدره نیز دوشادوش مردانشان، برای گذران زندگی، با گره زدن بر تاروپود قالی، نقش هنر می‌زنند و دستبافت های محلی زنان هنرمند، در سراسر گیتی و اروپا شهره خاص و عام است. ساکنان طویدره بیش از صدسال عمر می‌کنند که همین طول عمر بالا، نظر پزشکان چشم‌بادامی ژاپنی و اتریشی را به خود جلب کرده است. چشمه‌ساران زلال علاوه بر طراوت، همانند ملودی آرام و روح‌بخش در پیکره روستا جریان دارد و امید وزندگی را نوید می‌دهد و آب آشامیدنی اهالی را نیز تأمین می‌کند. استفاده از مواد غذایی طبیعی، شیر، ماست، سبزی‌ها محلی در کنار عطر نان محلی، این روستا را از سایر نقاط متمایز کرده است و امید به زندگی را در بین ساکنان اهالی افزایش داده است، به‌گونه‌ای که معمولاً ساکنان آن بیش از صدسال عمر می‌کنند که همین طول عمر بالا، نظر پزشکان چشم‌بادامی ژاپنی و اتریشی را به خود جلب کرده است. گشت‌وگذار وزندگی در دهکده رؤیایی، استشمام هوای پاک و تناول غذای طبیعی، بیش از هر چیز خستگی سفر را از تن می‌زداید. در این روستای چهارفصل و با جاذبه بیش از هرجا، شکر گذار خالق زیبایی‌ها خواهی شد. دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در بازدید از دهکده سرسبز طویدره به خبرنگار مهر گفت: این روستا قابلیت و پتانسیل بالایی در بخش صنعت گردشگری دارد که می‌توان با فراهم آوردن شرایط مناسب بوم گردی و گردشگری روستایی آن را به علاقه‌مندان صنایع‌دستی و فرهنگ قدیمی معرفی کرد. وی افزود: یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توجه به خرده‌فرهنگ‌ها است که در این روستا این خرده‌فرهنگ‌ها کاملاً محفوظ مانده است.

بزرگ نیا افزود: تاکنون ۱۷ روستا در استان مازندران به‌عنوان روستای هدف گردشگری ثبت‌شده‌اند و درصدد هستیم تا هر روستایی که شرایط و ویژگی‌های موردنظر را داشته باشد را به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری به ثبت برسانیم. روستای کندلوس با اولین موزه روستایی کشور روستای کندلوس از توابع بخش کجور، در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرار دارد و دریکی از دره‌های زیبای رشته‌کوه‌های البرز استقراریافته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۵۰ متر است.  مردم روستای کندلوس، به زبان مازندرانی سخن می‌گویند، روستای کندلوس با بافت مسکونی متراکم، درشیب ملایم دامنه کوه پناه گرفته است. کوچه‌های روستا، پیچ‌درپیچ و سنگفرش است. خانه‌های قدیمی، بیشتر در دوطبقه با سقفی شیروانی ساخته‌شده‌اند و پوشش لت کوبی یا سفالی دارند. دیوارهای گلی، ایوان‌های کوچک، پنجره‌های چوبی و معماری ساده، زیبایی این روستا را دوچندان کرده است. مصالح به‌کاررفته در بناهای قدیمی شامل سنگ، گل، خشت و چوب است. اما در ساخت خانه‌های جدید، از مصالح سیمان، گچ، آجر، بلوک و تیرآهن نیز استفاده می‌شود. یوش، روستای شعر و شاعری یوش، دهکده‌ای که به یمن نیما آوازه‌ای جهانی یافته است اما، حتی اقامتگاه و مهمانسرایی کوچک ندارد مهمانان نیما، دمی در آن بیاسایند و خستگی راه به در کنند. خانه سریولی و رویاهای نیما اکنون به موزه تبدیل شده و مهمانانش را فرامی‌خواند.
خانه نیما یوشیج
برای رسیدن به یوش و خانه نیما دو راه پیش روداری، یا باید راه هراز را انتخاب کنی و نرسیده به آمل، راهی در سمت چپ جاده را در پیش بگیری. همان جاده‌ای که با رستوران نیما و تصویر شاعر آغاز می‌شود. گرچه جز این رستوران، تابلویی هم هست که نام یوش و بلده بر آن نقش بسته؛ یا جاده چالوس را انتخاب کنی و پس از گذشتن از تونل کندوان به سیاه‌بیشه بروی و استراحت کنی و با رسیدن به پل زنگوله، به سمت جاده‌ای بروی که تابلویی سبزرنگ بر سر آن است. این تابلو ما را به خانه نیما و روستای زیبای یوش راهنمایی می‌کند. رسیدن به خانه نیما، کار چندان دشواری نیست. از هرکه بپرسی، راه خانه را به تو نشان می‌دهد و به گفته نیما" «مانده اسم از عمارت پدرم/ طرف یورد شمالی‌اش: تالار/ طرف یورد جنوبی‌اش: سردر/ طرف بیرون آن: طویله‌سرا...» امروز طویله‌سرایی باقی نمانده اما تالار و سردر پابرجا باقی‌مانده‌اند. مازندران سه هزار روستا دارد که ۴۵ درصد جمعیت ۳.۲ میلیون نفری استان در آن سکونت دارند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن