تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820111766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ديپلماسي پنهان عربستان براي آتش‌بس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ديپلماسي پنهان عربستان براي آتش‌بس
انصارالله: خيلي زود است درباره آتش‌بس صحبت كنيم / گفت‌وگوهاي مستقيم انصارالله و عربستان اميدهايي براي توقف جنگ يمن ايجاد كرده است باوجود اين ناظران معتقدند اين مذاكرات تنها مي‌تواند آغازي براي پايان جنگ باشد و هنوز مسير طولاني براي رسيدن به اين نقطه وجود دارد.
نویسنده : محمد بابايي 


گفت‌وگوهاي مستقيم انصارالله و عربستان اميدهايي براي توقف جنگ يمن ايجاد كرده است باوجود اين ناظران معتقدند اين مذاكرات تنها مي‌تواند آغازي براي پايان جنگ باشد و هنوز مسير طولاني براي رسيدن به اين نقطه وجود دارد.
روز چهارشنبه رسانه‌هاي دولتي عربستان خبر دادند كه با حوثي‌ها براي آتش‌بس در مرز اين كشور با يمن به توافق رسيده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاري رسمي عربستان(واس) «ائتلاف تحت رهبري رياض با نيروهاي حوثي و علي عبدالله صالح، رئيس جمهوري پيشين يمن براي آتش‌بس در طول نوار مرزي عربستان با يمن به توافق رسيده است.» اين آتش‌بس آنگونه كه خبرگزاري عربستان اعلام كرده با ميانجيگري چهره‌هاي قبيله‌اي و عشايري در داخل يمن صورت گرفته است. مقامات انصارالله درباره گزارش رسانه‌هاي سعودي مبني بر آتش‌بس موضع محتاطانه‌اي گرفتند. ابو مالك يوسف الفيشي يكي از مقامات ارشد انصارالله روز چهارشنبه گفت كه هنوز زود است درباره آتش‌بس حرف زد. در همين حال، روزنامه لبناني «الاخبار» به نقل از منابع سياسي نزديك به جنبش انصار‌الله گزارش داد: «سخن از ورود به عربستان و برگزاري ملاقات سري با مسئولان در آنجا دقيق نيست.»
توافق براي برقراري آتش‌بس در محدود مرزي يمن و عربستان پس از آن صورت مي‌گيرد كه روز دوشنبه يك هيئت از انصارالله براي گفت‌وگوهاي مستقيم با مقامات سعودي داخل اين كشور شدند. سعودي‌ها پيش از اين با درخواست انصارالله با گفت‌وگوهاي مستقيم مخالفت كرده بودند اما با گذشت يك سال از جنگ سعودي‌ها از دستيابي به اهداف اعلام شده خود از جمله بازگرداندن منصور عبدربه هادي به صنعا ناكام مانده‌اند. علاوه بر اين شهر جنوبي عدن كه در حدود هفت ماه است در تسلط عربستان قرار دارد شاهد قدرت‌يابي گرو‌ه‌هاي تروريستي همانند القاعده و داعش بوده است. طي حمله چند روز پيش شبه نظاميان وابسته به اين گروه‌هاي تروريستي به يك خانه سالمندان در شهر عدن در جنوب يمن، ۱۶ نفر از جمله چهار راهبه كاتوليك كشته شدند و همين مسئله باعث افزايش انتقادها به عملكرد رياض شد. در كنار اين بايد به حملات مداوم نيروهاي انصارالله در مناطق جنوبي عربستان سعودي اشاره كرد. به نظر مي‌رسد همه اين شرايط باعث شده سعودي‌ها موافقت كنند كه براي اولين بار است دو طرف وارد گفت‌وگوهاي مستقيم ‌شوند. عبدالباري عطوان سردبير پايگاه تحليلي «رأي اليوم» و نويسنده سرشناس عربي مي‌نويسد، با توجه به اينكه عربستان پيش از اين، هر گونه مذاكره رو در رو با انصارالله يا علي عبدالله صالح (رئيس‌جمهور پيشين) را رد مي‌كرد، بنابراين اين گفت‌وگوي رو در رو نشان از عقب‌نشيني عربستان از مواضع قبلي خود دارد.
حسين البخيتي روزنامه‌نگار يمني كه روابط نزديكي با انصارالله دارد به وب‌سايت ميدل‌ايست‌اي گفته كه اين مذاكرات به دنبال كمك كردن به تلاش گسترده سازمان ملل براي صلح است. وي افزوده است: «گفت وگوهاي بين حوثي و سعودي‌ صورت خواهد گرفت تا روشي براي ايجاد اعتماد و پايان دادن به جنگ در يمن پيدا كنند چرا كه تمامي مذاكرات قبلي با ميانجيگري سازمان خيلي از موارد در جريان ترجمه گم مي‌شد، بنابراين بهتر است كه تمامي طرف‌ها به صورت مستقيم گفت‌وگو كنند تا جنگ را متوقف كنند.» البخيتي خاطرنشان كرد: انگيزه اصلي از اين ديدار گفت‌وگو درباره تبادل بيشتر اسراست. فرماندهي عمليات ائتلاف تحت رهبري عربستان هم تأييد كرد كه يك نظامي سعودي با هفت يمني مورد تبادل قرار گرفته‌اند. مذاكرات مستقيم انصارالله و عربستان و در نتيجه تبادل اسرا و كاهش درگيري‌ در مناطق مرزي باعث شده تا خيلي‌ از فعالان يمني با احتياط نسبت به پايان جنگ ابراز اميدواري كنند. هيثام الميزي فعال و تحليلگر يمني از صنعا نوشت: «گفت‌وگوها بلافاصله جنگ را پايان نخواهد داد و همچنين منجر به توافقي همه‌جانبه نخواهد شد، اين توقعات خيالبافي است، اما كانال جديدي باز شده و خوب است.» وي در ادامه ابراز اميدواري مي‌كند، اين مذاكرات كه براي اولين بار صورت مي‌گيرد به توافق گسترده منجر شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن