تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842831059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فریدون جیرانی: «پرویز پرستویی» تصویر آرمان گرایی


واضح آرشیو وب فارسی:رودبارنیوز: به گزارش رودبارنیوز به نقل از خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در مراسم نکوداشت استاد پرویز پرستویی، فریدون جیرانی کارگردان سینمای ایران تحلیلی از بازی پرویز پرستویی ارایه داد و گفت:پرویز پرستویی از نسل اول بازیگران پس از انقلاب است و سومین نسل بازیگری در تاریخ سینمای ایران. نسل اول پس از انقلاب متاثر است از نسل قبلترش، نسل دوم که از تئاتر میآید. نسلی که با خودش اخلاق حرفهای، نظم، دقت، تمرین و تحلیل نقش را میآورد. نسل اول بازیگری پس از انقلاب از تحول سینمای ایران در پایان دههی ۴۰ نیز متاثر میشود و تغییر شمایل بازیگری فیلم فارسی، مشخصاً تغییر شمایل بهروز وثوقی در سینمای ایران تأثیرگذار است. این تغییر شمایل بهطور تاریخی با یک سینمای اعتراضی پیوند میخورد. سینمای اعتراضی که ریشه در سنت دارد و از شریعتی متاثر است.وی ادامه داد:به طور اتفاقی تاریخ در پس از انقلاب وظیفهای را روی دوش پرویز پرستویی میگذارد که در اولین نقش سینماییاش (دیار عاشقان) نقش یک بسیجی آرمانگرا را بازی کند و روی شخصیت متزلزلی تأثیر بگذارد و اعتلای انسان شکل بگیرد. این نقش ریشه دارد در دههی ۶۰، دههی ایدئولوژی، دههی آرمان و دههگفتمان عدالت اجتماعی مبتنی بر ایدئولوژی. حتی در رابطه احمد و مصطفی در فیلم بعدی پرستویی (شکار) نیز اعتلای انسان هست که باز هم تولید دههی ۶۰ است. باز تاریخ با چرخش جامعه از گفتمان عدالت اجتماعی به سمت تثبیت نظم سرمایهداری و توسعه اقتصادی باری بر دوش پرویز پرستویی میگذارد که این تغییرات را در نقشهای اسی دربدر و صادق مشکینی نشان دهد. بعد تاریخ هم این وظیفه را بر دوش او میگذارد تا در نقش حاج کاظم آرمانگرا به نظمی که از دل توسعهی اقتصادی برآمده و عباس حیدریها را فراموش کرد، معترض شود. این اعتراض و این تصویر آرمانگرایی در اواخر دههی هفتاد تبدیل به شمایل بازیگری میشود. شمایلی که حتی روشنفکر عرفی هم که باید با سلحشور همذاتپنداری کند میپذیرد.کارگردان آب و آتش در ادامه اضافه کرد: در دوره توسعه سیاسی که قرار است انتقاد از قدرت را نهادینه کند باز وظیفه تاریخی بر دوش پرستویی گذاشته میشود تا تزلزل شخصیتهای آرمانگرا را با سردار مرتضی و پدر بسیجی به نام پدر نشان بدهد. اما این شخصیتهای متزلزل در نمیآید. چون توسعه سیاسی هم درونش تناقضاتی دارد. از دوره توسعه سیاسی وارد دورهی جدیدی میشویم، دورهای که شعارش عدالت اجتماعی است. اما این عدالت اجتماعی بیریشه است و از ایدئولوژی بیرون نمیآید. چون ایدئولوژی در دورهی توسعهی اقتصادی و سیاسی با قرائتهای مختلفی روبهرو شده و نیاز به ترمیم دارد. از دل این دوره به جای شخصیت آرمانگرای حاج کاظم شخصیت مجید سوزوکی بیرون میآید و پرستویی مجبور میشود در فیلمهای متعددی بازی کند. فیلمهایی که نسبتی با شخصیت سابق و اصلی پرستویی ندارد. شاید تلخترین نقش این دوره پرستویی نقشش در مهمان داریم باشد که آرمان جایش را به نوستالژی داده است.فریدون جیرانی در ادامه اضافه کرد: از دورهی عدالت اجتماعی بیریشه وارد دوره جدیدی میشویم. دورهای که با شعار اعتدال قرار است نظم جدیدی را برقرار کند. یعنی که تعامل با جهان را راس تفکر خود قرار دهد. تعاملی که از سوی عدهای به پایان آرمانگرایی دههی ۶۰ تعبیر میشود. باز تاریخ وظیفهای را بر دوش پرستویی میگذارد که با بازی در نقش حیدر دبیجی آرمانگرای دههی ۶۰، آرمانگرایی خسته، مردد و بریده در شرایط جدید به خاطر همان آرمان دههی ۶۰ جانش را برای نظامی که هنوز به آن علاقه دارد از دست بدهد.وی در خاتمه با اشاره به نقش پرستویی در بادیگارد گفت: مرگ حیدر ذبیحی شاید مرگ آرمانگرایی باشد که باید با تاریخ جدید خودش را تطبیق دهد. که البته امیدواریم اصلاً آرمانگرایی نمیرد و آقای حاتمیکیا بتواند شمایل این آرمانگرا را دوباره زنده کند. با ادای احترام به پرویز پرستویی.انتهای پیام/


سه شنبه ، ۱۸اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رودبارنیوز]
[مشاهده در: www.rudbarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن