تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819943958




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگوی ۱۸:۳۰/ رکود اقتصادی مشکل اساسی صنعت نساجی


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: گفتگوی ۱۸:۳۰/ رکود اقتصادی مشکل اساسی صنعت نساجی


دبیرانجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به مشکلات صنعت نساجی در کشور گفت: صنعت نساجی در کشور ما بسیار قدرتمند است که با وجود تمامی مشکلات هنوز سرپاست اما در یک جمع بندی کلی، رکود اقتصادی مشکل اصلی این صنعت است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیر صنعت از برنامه احیای واحدهای واگذار شده صنعت نساجی به بخش دولتی خبر داد. نعمت‌زاده گفت: در سال‌های گذشته برخی از واحدهای نساجی دچار مشکل شدند و به همین دلیل صنعت نساجی به رکود کشیده شده و میزان واردات نیز افزایش یافته است. گلنار نصراللهی مدیر کل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمدمهدی رئیس زاده دبیر انجمن صنایع نساجی ایران مشکلات صنعت نساجی در کشور را بررسی کردند.
گلنار نصراللهی مدیر کل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قاچاق پوشاک در کشور گفت: بخش پوشاک یکی از قاچاق‌پذیرترین صنایع کشور است که بعضا آمارهای ضد و نقیضی از میزان قاچاق در این بخش به گوش می‌رسد، اما براساس آمارهای یونیدو و سازمان تجارت جهانی، حجم قاچاق پوشاک به کشور در سال 2014 را 700 میلیون دلار بوده است.



  وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه پتو در کشور گفت: همین که این صنعت با وجود حجم بالای قاچاق همچنان با کالاهای خارجی رقابت می‌کند، نشان از پتانسیل بالای نساجی و پوشاک دارد.

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که 60 درصد بازار پوشاک ایران در دست واحد‌های تولیدی داخلی است، ادامه داد: برخی از تولید‌کنندگان پوشاک تولیدی خود را با برندهای خارجی به بازار عرضه می‌کنند که ما همین‌جا از تولید‌کنندگان دعوت می‌کنیم که تولیدات خود را با نام برندهای ایرانی به بازار عرضه کنند.

نصراللهی افزود: وقتی در کشوری 40 درصد از کالاهای یک صنعت به صورت قاچاق وارد شود انگار صنعت را بدون هرگونه حمایتی رها کرده‌ایم، اما می‌بینیم که صنعت نساجی با وجود واردات غیررسمی زیاد تولیدات خوبی دارد و اگر قاچاق کم شود، از لحاظ کمی و کیفی می‌تواند تامین‌کننده بازار داخلی باشد.

به گفته وی، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که بیشترین واردات غیررسمی ایران در زمینه‌ پوشاک از کشور چین است؛ به‌طوری که قاچاق پوشاک از این کشور حدود 80 تا 90 درصد واردات غیررسمی پوشاک را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایی که قرار بود برای کاهش قاچاق از جمله بارکد ‌گذاری و کد gs1 انجام شود، ادامه داد: البته مسوول این کار سازمان‌های دیگر هستند، اما در جلساتی که با همکاران این بخش‌ها داشته‌ایم گفته می‌شود که کار سخت ساماندهی برندها تمام شده به‌طوری که مدارک برخی بررسی شده و تعدادی هم در حال بررسی است.

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این‌که در ماه‌های اخیر درخواست‌های زیادی از طرف بخش خصوصی که با شرکت‌های خارجی صحبت‌های اولیه را کرده‌اند و تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، برای ما آمده است، اظهار کرد: در حال حاضر جو خوبی شکل گرفته که اگر بتوانیم آن را ادامه دهیم به نفع صنعت نساجی است. برای مثال چند شرکت ایتالیایی در زمینه‌ی کیف و کفش و چرم و یک سرمایه‌گذار استرالیایی در بخش نخ‌های پشمی ابراز تمایل کرده است.

نصراللهی با بیان این‌که طرح جامع برای نوسازی و بازسازی صنعت نساجی ارائه شده است، ادامه داد: در حال حاضر توسعه، نوسازی و ایجاد واحد‌های جدید در اولویت سیاست‌های وزارت صنعت که براساس طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی از سوی تولید‌کنندگان انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که تسهیلات این طرح قرار است براساس سند استراتژیک صنعت نساجی از منابع صندوق توسعه ملی تامین شود، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که در مرحله‌ اول به 300 میلیون دلار از منابع صندوق احتیاج داریم، اما این در شرایطی است که واحدهای تولیدی قصد توسعه داشته باشند و طرح‌های خود را ارائه دهند.
محمد مهدی رئیس زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به مشکل اصلی صنعت نساجی در کشور گفت:  در حال حاضر بزرگترین مشکل صنعت ما و در حقیقت اولین مشکل حاد همه صنایع، کمبود سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی است. البته پیش از آن باید گفت که بزرگترین مشکل مربوط به رکود بازار است که نسبت به سال گذشته عمق بیشتری پیدا کرده  و قدرت خرید مردم نیز پایین آمده است.



  وی با بیان این مطلب که سهم پوشاک در سهم خانوار کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر قدرت خرید مردم به نصف کاهش یافته است که نشان دهنده این واقعیت مهم است که دولت باید فکری برای این صنعت قدرتمند در کشور بکند.

وی تأکید کرد: اتخاذ سیاست‌های اقتصادی در زمان نامناسب مشکلات زیادی را برای بخش تولید ایجاد کرده، به طور مثال مالیات ارزش افزوده چیز خوبی است اما نه در زمان رکود، که مثلا به تولید کنده بگوییم 9 درصد مالیات ارزش افزوده خود را باید نقد پرداخت کنید زیرا خزانه خالی است.

رئیس زاده گفت: سیاست های انقباضی برای کنترل تورم نیز موجب تعمیق رکود می شود و اگر این روند ادامه پیدا کند عاقبت خوبی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: باید در اقتصاد عرضه را زیاد کرده و سیاست های انبساطی ایجاد شود، وقتی رونق ایجاد شود اشتغال ایجاد شده، افزایش مصرف و تقاضا هم ایجاد می شود و تولیدات جایگاه خودش را باز می‌یابد.

دانلود

لینک را کپی کنید


سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن