پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850723334
دکتر خانیکی: آینده بر اساس کنش و گفت وگو شکل می گیرد
واضح آرشیو وب فارسی:کاوشگران روابط عمومی: هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست «آینده پژوهی فرهنگ و ارتباطات و جامعه» گفت: بر اساس مطالعات آینده پژوهی امکان رصد تحولات در ایران وجود دارد و می توان تغییرات لایه های زیرین را تشخیص داد و این کاری است که بیشتر در حوزه جامعه شناسی و افکارسنجی باید بررسی شود. آینده موضوع دوردستی نیست که کشف شود، آینده را می سازند پس کنش ما در آینده ای که دنبال می کنیم، تأثیرگذار است. آینده بر اساس کنش و گفت وگو شکل می گیرد و ما باید کنش گر باشیم و به این صورت در آینده دخالت کنیم. به گزارش کاوشگران روابط عمومی به نقل از شفقنا رسانه،هادی خانیکی در این نشست گفت: گروه آینده پژوهی کمتر از یک هفته پیش به پیشنهاد برخی از دوستان در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات تشکیل شد و به مناسبت روز جهانی آینده اولین نشست این گروه به آینده پژوهی اختصاص داده شد . سه نگاه به آینده رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به سه نگاه در مطالعات آینده ادامه داد: سه نگاه در مطالعات آینده وجود دارد، نگاه اول نگاهی انفعالی است که آینده را ادامه ی وضعیت گذشته می بیند و بدون هیچ کنشی می خواهد آینده را بر اساس گذشته بشناسد. نگاه دوم، نگاه فعال است و کنشگر می خواهد آینده را بر اساس روش های گذشته بسازد و در واقع به نوعی بازسازی آینده است؛ اما نگاه سوم نگاه فرصت ساز یا آینده ساز است که در تلاقی حوزه های مختلف قرار می گیرد و به نوعی تلاقی دادن حوزه های مختلف علوم را مدنظر قرار می دهد . ضعف آینده پژوهی در حوزه علوم انسانی عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر این که آینده پژوهی در حوزه ی علوم انسانی و اجتماعی مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: سال 83 نشستی در سازمان برنامه ریزی برگزار شد که جزو اولین نشست ها و بحث های میان رشته ای آینده نگری بود. در آن نشست بیشتر به حوزه ی تکنولوژی و فناوری پرداخته شد. آن موقع نزدیک ایام انتخابات مجلس هفتم بود و دکتر قانعی راد گفت پیش بینی بخش تکنولوژی کار مشکلی نیست اگر ما بتوانیم نتایج انتخابات مجلس هفتم یا نرخ مسکن در بهار 84 را پیش بینی کنیم در واقع توانسته ایم به آینده نگری در اقتصاد و علوم اجتماعی برسیم . خانیکی در ادامه به نتایج انتخابات هفتم اسفندماه هم اشاره کرد و گفت: برای پاسخ به این گونه مسائل عده ای رویکرد ساده ای را در پیش می گیرند و معتقدند ایران جامعه پیچیده ای است و هر گونه پیش بینی و سنجش افکار غیرممکن و بی فایده است. عده ای هم معتقدند موسسات و افرادی که در این زمینه پژوهش می کنند از اصول علمی تبعیت نمی کنند. مسئله این است که بعد از ورود به هر حوزه ی پیچیده تر، کار آینده نگری مهم تر و سخت تر می شود ولی غیرممکن نمی شود . گفت وگو آغاز آینده پژوهی به گزارش شفقنا رسانه، خانیکی تأکید کرد: در حوزه علوم اجتماعی و ارتباطات وقتی مسئله ای را نمی فهمیم یا مردم یا خود را متهم می کنیم. چند سال پیش یک شرکت سازنده موبایل نظرسنجی در ایران درباره ی سلیقه ی ایرانی ها درباره ی تلفن همراه انجام داد و بر اساس نتایج آن تلفن های موردنظر را ساخت و روانه بازار ایران کرد، اما برخلاف انتظار کمترین فروش را در بازار ایران داشت. حال این مسئله را چگونه باید پاسخ داد. آیا مردم در زمان نظرسنجی بی حوصله بودند و با دقت پاسخ ندادند یا این که خواسته اند سر شرکت مورد نظر را کلاه بگذارند؟ به نظر من دلیل اصلی این است که گفتگویی بین مصرف کننده و شرکت مورد نظر به وجود نیامده و نتوانسته اند موقعیت همدیگر را درک کنند. برای همین امکان پیش بینی شکل نگرفته است. در موقعیت اکتشاف یا ساختن آینده باید در نقطه تلاقی باشیم و در این نقطه است که می توان فهم کرد؛ نسبت آینده پژوهی و ارتباطات هم از اینجا شروع می شود یعنی از جایی که ارتباط و گفت وگو شکل می گیرد . اولین پژوهش ارتباطی آینده پژوهی در ایران خانیکی در ادامه به یکی از پژوهش های قبل از انقلاب اسلامی مجید تهرانیان، پژوهشگر ارتباطات درباره ی آینده نگری رادیو و تلویزیون ایران اشاره کرد و گفت: تهرانیان در دهه ی 50 شمسی پژوهشی درباره رادیو و تلویزیون انجام داد و هدفش این بود که چه طور می توان رادیو و تلویزیون را برای آینده سودمند و مفید کرد. او این پژوهش را به روش دلفی یا به قول خودش روش سروش انجام داد که هم وضعیت موجود و هم وضعیت مطلوب را مدنظر قرار می داد. تهرانیان در این پژوهش سه سطح از نخبگان جامعه را مورد نظر داشت سطح اول روشنفکران جامعه بود، سطح دوم جوانان و دانشجویان و در سطوح سوم مدیران میانی و فرهنگی قرار داشتند . خانیکی تصریح کرد: چند سال بعد از دکتر تهرانیان درباره نتیجه گیری همان بحث پرسیدم و او درباره ی نتیجه گفت تحول مذهبی بزرگی در ایران در حال وقوع است. تهرانیان سال 55 این مسئله را مطرح کرد یعنی دو سال قبل از انقلاب اسلامی. از او دلیل مذهبی بودن این تحول را پرسیدم که در پاسخ گفت مدیران فرهنگی در رادیو و تلویزیون ایران به کاری که انجام می دادند به لحاظ تخصصی اعتقاد نداشتند و بیش از 65 درصد مدیران کاری را که انجام می دادند از نظر رسانه ای درست نمی دانستند و بیشتر مدیران مورد مطالعه معتقد بودند جامعه ایران جامعه ای مذهبی است در حالی که در برنامه های رادیو و تلویزیون به آن توجه نمی شد، لذا شکافی بین رسانه و واقعیت جامعه به وجود می آمد . آینده پژوهی و رصد تغییرات لایه های زیرین به گزارش شفقنا رسانه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: بر اساس مطالعات آینده پژوهی امکان رصد تحولات در ایران وجود دارد و می توان تغییرات لایه های زیرین را تشخیص داد و این کاری است که بیشتر در حوزه جامعه شناسی و افکارسنجی باید بررسی شود. آینده موضوع دوردستی نیست که کشف شود، آینده را می سازند پس کنش ما در آینده ای که دنبال می کنیم، تأثیرگذار است. آینده بر اساس کنش و گفت وگو شکل می گیرد و ما باید کنش گر باشیم و به این صورت در آینده دخالت کنیم . آینده پژوهی خلق دغدغه و مسئله است هادی خانیکی در پایان تأکید کرد: باید از نگاه های سناریویی، تحلیل روندها و برخورد انفعالی فراتر برویم و به لایه های درونی جامعه ای مثل ایران بپردازیم که با شتاب در حال تحول است و به اتکای همین دانش می توانیم دستاوردهای تازه ای داشته باشیم. آینده نگری پناه بردن به یک دانش بی دغدغه نیست. اتفاقا آینده پژوهی خلق دغدغه و مسئله است و می توان پلی میان آینده نگری، افکارسنجی و رصد تحولات جامعه به وجود آورد و امیدوارم نهادهای فرهنگی و آکادمیک و اجرایی از کنار این مسئله به سادگی عبور نکنند. متأسفانه از ویژگی های جامعه آکادمیک ما مسئله گریزی آن است و از کنار مسائل سخت به سادگی عبور می کند. اگر شناخت ما از مسائلی مانند انتخابات توسط کارهای خودمان نباشد، مطمئن باشید با اتکاء به نظریات دهه 40 و 50 مثل نظریه لازارسفلد و... نمی توان مسائل داخلی را شناخت . آینده پژوهی کسب آمادگی در حال است به گزارش شفقنا رسانه، در ابتدای این نشست حامد طالبیان پژوهشگر ارتباطات و از اعضای موسس گروه «آینده پژوهی» انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به شکل گیری این گروه مطالعاتی در انجمن گفت: هر ساله روز جهانی آینده، مصادف با 10 تا 11 اسفند در ایران، گرامی داشته می شود و این روز پیشنهادی جهانی برای هم افزایی توان اندیشمندان جهان برای خلق جهانی بهتر بر روی کره زمین در آینده است . طالبیان با بیان تجربه شخصی خود ادامه داد: واکنش های مختلفی نسبت به این رشته، ماهیت و به نوعی کارویژه ی آن بین مردم وجود دارد. عده ای ما را پیشگو تلقی می کنند و عده ای هم غیرممکن می دانند که نسبت به آینده بتوان پیش گویی کرد. اما آینده پژوهی درباره روایت های مربوط به آینده صحبت می کند، آینده پژوهی کسب آمادگی در حال است تا آمادگی مقابله با شرایط آینده را داشته باشیم. همچنین این رشته یک روش نظام مند تفکر و یک چتر نظری و روش شناختی است و بسته به این که در کدام حوزه فعالیت می کنید، با نظریه های خاص آن حوزه مواجه هستید . آینده هویت مشخصی ندارد به گزارش شفقنا رسانه، بایزید مردوخی، اقتصاددان و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: آینده مثل گذشته و حال نیست که براساس روش های معینی بتوان درباره آن صحبت کرد چون آینده هویت مشخصی ندارد و نمی توان درباره آنچه هویت مشخصی ندارد ادعاهای زیادی مطرح کرد، لذا باید در تحلیل آینده از روش هایی استفاده کنیم که عقلانیت آنها را قبول کند. همه آنچه ما درباره آینده بیان می کنیم عقاید علمی نیست که درباره آن بتوان ادعا کرد. شناخت علمی مستلزم ابطال پذیری است ولی آینده این خصیصه را قبول نمی کند . مردوخی اظهار کرد: مهم ترین دلیل علاقه بشر به آینده، گرایش به مرگ است. چون مرگ در پیش است لذا برای آینده حدس می زند و این حدس به شیوه هایی مثل غیب گویی یا اشکال دیگر بیان می شود که مبانی علمی ندارد، بنابراین میل به این که بداند آینده چگونه خواهد بود در انسان بسیار جدی است. در بسیاری از کشورهای صنعتی و حتی کشورهای همسایه سنت آینده پژوهی وجود دارد و جای خود را پیدا کرده است و در ایالات متحده تبدیل به سنت شده است. هر رئیس جمهوری در ابتدای کار گزارشی از آینده پژوهی دریافت می کند. آخرین گزارش زمانی بود که اوباما به ریاست جمهوری رسید و گزارش سال 2030 را برای او ارائه کردند و در آن درباره ی تمام نقاط جهان مسائلی را مطرح شده بود . این اقتصاددان ادامه داد: اما ما در ایران از حدود 70 سال پیش بود که توانستیم به بیش از یک شبانه روز فکر کنیم. یعنی وقتی برنامه هفت ساله در سال 1327 تهیه شد که صرفا به پروژه های عمرانی پرداخته بود. این روند تا به امروز ادامه داشته است اما در تمام این مدت ما هرگز آینده نگری نداشته ایم و آینده های ما بیش از پنج سال برد نداشته است. در چند سال اخیر هم در نهایت فعالیت های سازمان برنامه ریزی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه و منجر به تدوین چشم انداز 1404 شد. ارزیابی من از سند چشم انداز این است که ما در 10 سال اول بنا به دلایلی به جایگاه قابل توجه نرسیده ایم و مطمئنا برای 10 سال آینده فشار بیشتری را باید متحمل شویم . او تصریح کرد: عمده ی اندیشه های ما صرف گذشته و حال شده و به آینده و آینده نگری توجهی نکرده ایم و هنوز هم این گونه است. در حالی که در کشورهای دیگر مثل مالزی به این موضوع بها داده می شود و چشم انداز 2020 را چنان به گفتمان عمومی تبدیل کرده اند که حتی راننده تاکسی هم با 2020 آشنا است و به آن اهمیت می دهد، ولی ما نتوانسته ایم با سند چشم انداز چنین کاری بکنیم. خیلی از بخش های اجرایی ما نتوانسته اند در حوزه خود آینده نگری انجام دهند، ما غیر از پیشگویی و غیب گویی چیزی نداریم، آینده نگری ما متدلوژی ندارد و برای همین نوعی پیش بینی است . کسی ادعا نکرده آینده پژوهی کار علمی است به گزارش شفقنا رسانه، مردوخی تأکید کرد: متدلوژی اصلی آینده پژوهی به نظرسنجی از خردمندان و اهل فن محدود می شود. هر چند روش های ریاضی، مدلی و روندشناسی هم در مقدمات وجود دارد، ولی آنچه درباره آینده پژوهی مطرح است، روش دلفی است که جمع معینی از صاحب نظران در حوزه های مختلف به پرسش هایی پاسخ می دهند . مردوخی گفت: هنوز هم کسی ادعا نکرده که آینده پژوهی کار علمی است ولی در مقدمات آن کارهایی صورت می گیرد که مهم است، مثل بررسی روند گذشته که ممکن است اتفاق های خاصی از آن بیرون کشیده شود یا مثل کاهش یکباره نرخ زاد و ولد که بایستی از کارشناسان این حوزه پرسش و تحقیق شود آیا این اتفاق ها ادامه خواهد داشت و خود به نوعی به روند بدل خواهند شد یا نه؟ این اتفاق های خاص به جوانه های تغییر معروف هستند و ممکن است در آینده خودشان روندساز باشند و تفاوت بین پیش بینی و آینده نگری هم در این گونه مسائل است . آینده نگری از مزیت های نسبی بنگاه های تجاری بزرگ است او ادامه داد: تصویری که از آینده می سازیم بر اساس این مطالعات است و بررسی گذشته، روندها، جوانه های تغییر و مسائل اینچنینی مهم هستند. در نهایت محصول کار آینده پژوهی را به صورت یک سناریوی پایه ارائه می شود که بیشتر برای متقاعدکردن سیاستگذاران است. سناریوی دوم سناریوی مطلوب است که هر آنچه می خواهیم به این سناریو تزریق می شود. سناریوی سوم هم سناریوی ممکن است که بحث برنامه ریزی در آن مطرح است و باید با توجه به شناخت منابع یک سناریوی ممکنِ مطلوب بسازیم . مردوخی تصریح کرد: در گذشته منابع طبیعی جزو مزیت ها بود ولی امروز آینده نگری از مزیت های نسبی بنگاه های تجاری بزرگ است. یعنی کمپانی هایی که آینده نگری کرده اند، مزیت ها و فرصت هایی را به سهامداران خود ارائه می دهند تا دیگر کمپانی ها آنها را ندارند . او ادامه داد: در ایران ما اکنون با دو مورد آینده نگری مواجه هستیم. یکی برنامه ششم توسعه است که مشخص نیست آینده آن چگونه باشد چون تصویری آرمانی مثل نرخ رشد هشت درصد را ارائه می دهد، در حالی که کسری های شدید دولت این کار را دشوار می کند. آینده نگری دیگر، موردی است که از سال 89 در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده، فاز اول آن یعنی شناخت گذشته تمام شده و فاز دوم آن هنوز شروع نشده است . گروه تازه تأسیس آینده پژوهیِ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات نشست «آینده پژوهی فرهنگ و ارتباطات و جامعه» را به مناسبت روز جهانی آینده عصر یکشنبه در سالن کنفرانس انجمن های دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار کرد .
دوشنبه ، ۱۷اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
کارشناس لبنانی در گفتوگو با فارس: اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر سوریه شدت میگیرد/ آتشبس در سوریه موفق نخواهد
کارشناس لبنانی در گفتوگو با فارس اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر سوریه شدت میگیرد آتشبس در سوریه موفق نخواهد بودکارشناس لبنانی با تاکید بر اینکه در مرحله پیش رو اختلاف بین آمریکا و ترکیه بر سر اولویتها و منافعشان در سوریه شدت خواهد گرفت گفت گروههای مسلح سوریه به آتشبس متعهدانفاق در زیست مسلمانی در گفت وگو با دکتر صدیقه محمدی: در جامعه ای که احسان و نیکوکاری باشد هیچ نیازمندی باقی ن
شفقنا زندگی- حدود ۲۵ سال است که اسفند ماه هر سال در آستانه عید نوروز روزی به عنوان احسان و نیکوکاری نام گذاری شده است روزی که تبلور نوع دوستی نیکوکاری و مهرورزی افرادی است که دست های پر محبت و عاطفه خویش را بر سر خانواده های نیازمند و کودکانشان می کشند جشن نیکوکاری صرف نظر ازسينما وقتي ميتواند بالنده و تأثيرگذار باشد كه محل بحثوگفتوگو قرار گيرد
سينما وقتي ميتواند بالنده و تأثيرگذار باشد كه محل بحثوگفتوگو قرار گيرد مقدمه حجتالله ايوبي رئيس سازمان سينمايي با تيتر دوقلوهاي به هم چسبيده سينما و سياست به مرور برخي از اتفاقاتي پرداخته كه در اين سه دوره جشنواره فيلم فجر مديريتش با آن مواجه شده است نویسنده &nbsظریف:مقامات کشور در آینده در راستای منافع ملی گفتوگو با آمریکا در حوزههای دیگر را میسنجند/اگر با آمریکاییه
ظریف مقامات کشور در آینده در راستای منافع ملی گفتوگو با آمریکا در حوزههای دیگر را میسنجند اگر با آمریکاییها مسایل را حل و فصل کلی میکردیم این معضلات نبود در زیر نور آفتاب کمجان اما مسرتبخش آخرین ماه زمستان 94 آرام و با همان لبخند همیشگیاش در فتر کارش مینشیند و مانع کشیآینده گفت وگوهای یمن بسیار پیچیده و سخت خواهد بود/ ادامه مبارزه راه موفقیت در گفت وگوها
یکی از مقامات یمن با اشاره به سرسپردگی کامل مزدوران داخلی یمن به سعودی های و آمریکایی ها پیروزی در میدان نبرد را تنها راه حل موفقیت در گفت وگوهای صلح دانست محمد السانی یکی از مقامات انصار الله یمن در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به موضوع گفتگوهای یمن و موانع بآرایش سیاسی مجلس آینده با 3 اقلیت مقتدر شکل میگیرد
آرایش سیاسی مجلس آینده با 3 اقلیت مقتدر شکل میگیرد کاندیدای لیست صدای ملت گفت آرایش سیاسی مجلس آینده با 3 اقلیت مقتدر شکل میگیرد محمد علی وکیلی در گفتوگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آرایش سیاسی مجلس آینده اظهار داشت آرایش سیاسیرشیدپور با ظریف به گفتوگو نشست + تصاویر
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۲ کانال تلگرامی برنامه اینترنتی دید در شب از گفتوگوی صریح رضا رشیدپور با وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد به گزارش ایسنا زیر عکس منتشره در کانال دید در شب آمده است اسرار یک دیپلمات وزیر امور خارجه به دید در شب آمد گفتوگوی صریح رضا رشیدپورروحانی: تصمیمات اساسی برای حل مشکل زاینده رود گرفته ایم
رئیس جمهور با ارسال پیامی به همایش ملی آب گفت تحقق برنامه های دولت برای مدیریت بحران آب به علت فرابخشی و فرا زمانی بودن آن و نیز آثاری که بر پیکره اقتصاد اجتماع محیط زیست و حتی امنیت کشور دارد بدون مشارکت موثر همه بخش ها نتیجه بخش و منشا اثر نخواهد بود به گزارش خبرنگار جام جامام موسی صدر در راه گفت وگو ربوده شد
حجت الاسلام لکزایی پژوهشگر علوم دینی گفت امام موسی صدر در مسیر گفت وگو ربوده شد او آن قدر در این مسیر امیدوار بود که قصد داشت با شخصی مانند قذافی نیز گفت وگو کند و بر او نیز تأثیر بگذارد صدای شیعه مارونی های مسیحی در 30 بهمن بهمن 1354 امام صدر را برای القای موعظۀ روزۀ مؤمنان ماولین بار است که در دوره نخست یک دولت، مجلسی همسو با آن شکل نمی گیرد
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت با وجود اینکه دولت یازدهم به صورت علنی اعلام کرد که می خواهم مجلسی همنوا و همساز با دولت داشته باشیم و با تمام توان وارد شد ولی این امر اتفاق نیفتاد و کسانی که می خواستند مجلس وکیل الدوله باشد در رسیدن به هدف خود ناکام ماندند به گزارش سیرجا-