تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819626564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشستی دور از انتظار در "کربلا" با حاشیه هایی فراتر از متن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: نشستی دور از انتظار در "کربلا" با حاشیه هایی فراتر از متن بین الملل > خاورمیانه - ایرنا نوشت: رهبران ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان ملی عراق در کربلا تشکیل جلسه دادند، جلسه ای که به عقیده کارشناسان حاشیه هایی فراتر از متن داشت.

رهبران ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان ملی عراق که دولت را در اختیار دارد، شامگاه یکشنبه(دیشب) برخلاف معمول در شهر مقدس کربلا و در جوار اباعدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) تشکیل جلسه دادند، جلسه ای که به عقیده کارشناسان حاشیه هایی فراتر از متن داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علت برگزاری نشست شماری از مقامات عراقی در کربلا در حالی که همواره در بغداد این نشست برگزار می شد، حضور شخصی مقتدی صدر در این جلسه و غیبت نوری المالکی در آن و قصه ترک خشم آلود جلسه توسط مقتدی صدر همگی حاشیه هایی بودند که رسانه ها به آن اهتمام ورزیدند و اصل موضوع جلسه که برای آن برگزار شده بود، تحت الشعاع قرار گرفت.
برخلاف تمرکز رسانه ها بر حاشیه های این جلسه، اما کارشناسان عموما دستاوردهای این نشست را مهم ارزیابی کردند، بویژه این که گزارش ها حاکی است که نمایندگان مرجعیت دینی در شهر کربلا از نزدیک روند این جلسه و موضوعات مطرح شده در آن را زیر نظر داشتند.
انجام اصلاحات جدی در دولت عراق، تغییر کابینه، بهبود امنیت عمومی کشور، نظم بخشیدن به تظاهرات هفتگی مردمی در شهرهای عراق بویژه بغداد، انحصار سلاح در دست دولت و عدم تک روی در اتخاذ تصمیمات کلان کشور مهمترین محورهای بحث در این نشست بود که در بیانیه منتشر شده امروز (دوشنبه) ائتلاف ملی به آن اشاره شده است.
اما درباره موضوع ترک خشم آلود جلسه توسط مقتدی صدر که رسانه ها آن را برجسته کردند، "ابراهیم الجعفری" رییس ائتلاف ملی و وزیر خارجه عراق در اظهارات خبری امروز گفته است: "این خبر صحت ندارد."
الجعفری افزوده است که خبر خروج خشم آلود مقتدی صدر صحت ندارد بلکه ایشان تا آخر جلسه حضور داشتند و تمامی مسایل مطرح شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
"سید عمار الحکیم" رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز که در این نشست حضور داشت تاکید کرد که همه مسائل مورد اهتمام مرجعیت دینی عراق، از جمله مبارزه با فساد اداری و مالی، اجرای اصلاحات حقیقی و تضمین برگزاری تظاهرات مردمی در چارچوب قانون بدور از تنش آفرینی و همچنین امنیت عمومی کشور در این نشست بحث و بررسی شد.
وی تاکید کرد: همه ما همراه اصلاحات دولت هستیم و از تغییر کابینه در راستای بهبود خدمات دولت به شهروندان حمایت می کنیم.
اما برغم بیانیه صادره و اظهارات عمار حکیم، مقتدی صدر در بیانیه ای که لحظاتی قبل در رسانه های عراق منتشر شد، گفت که بیانیه پایانی ائتلاف ملی مورد تایید وی و حتی سید عمار حکیم نیست.
وی در اعتراض به رهبری ائتلاف ملی گفته است که از فراکسیون "احرار" وابسته به جریان صدر در پارلمان ملی عراق می خواهد فعلا جلسه های ائتلاف ملی را تحریم کند.
به نظر می رسد که آخرین تظاهرات صدری ها در بغداد در جمعه گذشته که با حاشیه هایی همراه بود، یکی از مسایل اختلافی بین اعضای ائتلاف و صدری هاست، زیرا دولت العبادی خواستار برگزاری تظاهرات در میدان التحریر به دور از منطقه امنیتی سبز بود، اما صدری ها بر خلاف خواست دولت آن را در مقابل دروازه منطقه سبز برگزار کردند.
انحصار سلاح در دست دولت و عدم حمل سلاح در بغداد و دیگر شهرهای عراق توسط گروه های غیردولتی و مسالمت آمیز بودن تظاهرات و برپایی آن در اماکن مشخصی که از قبل برای آن مشخص شده مواردی است که بیانیه ائتلاف امروز به آن اشاره کرده است.
مقتدی صدر در بیانیه امروزش تاکید کرده که به تظاهرات هفتگی در برابر منطقه امنیتی سبز که مهمترین نهادهای دولت و سفارت خانه های آمریکا و انگلیس در آن مستقر شده اند ادامه می دهد و از طرفداران خود خواسته است که به صورت مسالمت آمیز در این تظاهرات شرکت کنند.
وی یادآور شده که تظاهرات نه بر ضد دولت، بلکه در حمایت از دولت برای انجام اصلاحات، تغییر کابینه و تشکیل دولت تکنوکرات است.
با وجود اشاره مقتدی صدر به عدم رضایتمندی عمار حکیم از نشست دیشب، اما رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در اظهاراتی خبری که امروز در سایت خبری "نون" نزدیک به عتبه حسینی منتشر شده، از کلیت نشست ابراز رضایت کرده است.
در نشست کربلا رهبران سیاسی شیعه عراق از جمله سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی، مقتدی صدر رهبر معنوی جریان صدر، ابراهیم جعفری رییس ائتلاف و وزیر خارجه و حیدر العبادی نخست وزیر حضور داشتند.
شاید مهمترین غایب این جلسه "نوری المالکی" نخست وزیر سابق عراق باشد که به نیابت از وی "سید علی العلاق" از اعضای برجسته دولت قانون در آن حضور داشت.
در نشست دیشب، حیدرالعبادی طرح جدید اصلاحات خود را با اولویت تشکیل دولت تکنوکرات که لازمه آن کنارگذاشتن بسیاری از وزیران فعلی کابینه است، روی میز گذاشت که اتفاقا مقتدی صدر نیز به آن تاکید دارد.
با اینحال بیانیه پایانی نشست نارضایتی رهبران ائتلاف ملی از ابتکار مقتدی صدر برای برگزاری تظاهرات در مقابل منطقه سبز امنیتی را نشان می دهد، بطوری که در این بیانیه نسبت به هر تصمیم سیاسی تک روانه و انفرادی جناح حاضر در ائتلاف هشدار داده شده و موضوعاتی مانند تبعیت از قانون، عدم حمل سلاح، همکاری با نیروهای امنیتی و برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز، مورد تاکید قرار گرفته که عمدتا به حرکت های اخیر رهبر جریان صدری ها اشاره دارد. 49310

کلید واژه ها: پارلمان عراق - عراق -




دوشنبه 17 اسفند 1394 - 14:09:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن