تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819956401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاکید بر صیانت صادقانه از منابع طبیعی استان زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


تاکید بر صیانت صادقانه از منابع طبیعی استان زنجان استان‌ها > زنجان - اسدالله قربانزاده -مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در نشست خبری که در محل سالن کنفرانس صدا و سیمای مرکز زنجان با حضور مدیر کل صدا و سیمای استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و جمعی از کارشناسان حوزه رسانه و منابع طبیعی برگزار شد، بر لزوم حفظ و صیانت صادقانه این این منابع تاکید کرد و افزود: این عرصه منشاء فعالیت-های تولیدی و اقتصادی است که ماحصل آن به اشتغال و توسعه ختم می شود.

بهمن اسکندری بهره برداری بی رویه از این منابع را در فرسایش و تخریب خاک یادآور شد و گفت: ارزش یک هکتار جنگل هزار دلار برآورد شده و این در حالی است که ارزش زیست محیطی جنگل های استان2350 میلیارد ریال گزارش شده و با این حساب ضرورت توجه برای صیانت و نگهداری این منابع بسیار مهم است.
اسکندری درباره عواقب سدسازی و ضرورت مدیریت مصرف آب بیان کرد: همچنان شاهد اجرای عملیات سدسازی هستیم؛ در حالی که می توان با اجرای طرح های آبخیزداری مدیریت مصرف آب و جلوگیری از افت شدید آب های زیرزمینی شد. در سال1344 افت آب های زیرزمینی وجود نداشت و این روزها در استان به17 متر رسیده است.
اسکندری زنجان را یکی از قطب های زراعت چوب در کشور معرفی کرد و گفت: اکنون 18 هزار هکتار از اراضی استان برای زراعت صنوبر تخصیص داده که بیشترین کاربرد را صنایع سلولوزی کشور دارد.
اسکندری درباره کمبود نیروهای یگان منابع طبیعی خبر داد و افزود: نیروهای یگان منابع طبیعی استان24 پرسنل مستقل و 20 نیروی بخش خصوی دارد و اگر همه کارکنان اداره کل استان را به این بخش تزریق کنیم، همچنان با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نقش مردم را اعلام وقوع هرگونه تخلف، تصرف و حریق در اراضی ملی استان مهم دانست و گفت: با راه اندازی سامانه ارتباط مردمی1504 از ابتدای سال 892 مورد تماس مردمی با این سامانه انجام گرفته که80 درصد آنها صحت داشته است.
اسکندری با تاکید بر اینکه باغ شهرها با الفاظ گوناگون جایی در قانون ندارند، اعلام کرد: نبود تفرجگاه کافی در شهر و احساس نیاز مردم به این قبیل محیط ها موجب شده تا زمینه برای قطعه بندی های کوچک اراضی از سوی متخلفان روی دهد. جهاد کشاورزی استان توسعه سطح زیرکشت را در برنامه ندارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان توجه به توسعه پایدار را از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی در زمینه حفاظت از منابع ملی و طبیعی دانست و گفت: سازمان به هیچ عنوان سیاست توسعه سطح زیرکشت اراضی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد و معتقد است تولید اقتصادی واقعی تنها با افزایش عملکرد در واحد سطح امکان‌پذیر است.
محمد حسین جعفری با اشاره به قانون تغییر کاربری اراضی ملی مصوب1374 و اصلاحات آن در سال1385 اعلام کرد: در مقاطعی ساخت و ساز باغ شهرها گریبانگیر منابع طبیعی نشده بود و امروز با گسنرش حرائم شهرها شاهد اتفاقات ناگوار در اراضی ملی هستیم.
وی با تاکید بر برخورد قانونی با ساخت و ساز این قبیل طرح ها بیان کرد: هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی ملی مغایرت با قانون دارد و امسال در این راستا 17 مورد برخورد قضایی داشته ایم.
جعفری ابراز کرد: کاهش سطح زیرکشت و عدم استفاده از اراضی کم بازده و انجام پروژه‌های کاداستر و اراضی کشاورزی نیز از دیگر اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.
وی عدم وجود حدود و فواصل اراضی ملی و مستثنیات از جمله مشکلات دستگاه‌های ذی‌ربط استان زنجان است، خاطرنشان کرد: در سال 95 سازمان جهاد کشاورزی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور جلوگیری از بروز هر گونه مشکل مرز بین اراضی ملی و مستثنیات را مشخص می‌کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد واگذاری اراضی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی هم گفت: صدور مجوز برای عملیاتی کردن هر گونه طرحی در اراضی هدف مگر در مواقع خاص ممنوع است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر صدور مجوز برای عملیاتی کردن طرح‌های زیربخش کشاورزی از جمله پرورش طیور و سایر در مناطق هدف استان زنجان را به حداقل رسانده‌ایم.
جعفری پرورش گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده در استان زنجان را گامی در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این طرح با هدف پرورش گوسفند افشاری در فضای بسته و نیمه بسته به منظور کاهش فشار بر روی مراتع استان زنجان اجرایی می‌شود. صدا و سیما حراست از اراضی ملی را موضوعی حاکمیتی می داند
صدا و سیما حفظ و حراست از اراضی ملی را موضوع حاکمیتی دانسته و خود را ملزم به حضور در کنار دستگاه‌های ذی‌ربط می‌داند.
رئیس سازمان صدا و سیمای مرکز زنجان با تاکید بر این موضوع عنوان کرد: صدا و سیما برخلاف انتقادات در زمینه به تصویر کشیدن برخورد دستگاه قضایی با پدیده کوه‌خواری و زمین‌خواری با هدف اجرای قانون و حفظ و حراست از منابع طبیعی به طور قطع همکاری مطلوبی با دستگاه‌های ذیربط خواهد داشت.
مرتضی صفری با اشاره به اینکه در استان زنجان به دلیل قطعه‌بندی کوچک اراضی کشاورزی در بحث تولیدات راندمان و بهره‌وری خوبی از روند تولید محصولات این بخش را شاهد نیستیم، ابراز کرد: از سویی دیگر شاهد تبدیل قطعات کشاورزی به باغ شهر و اماکن تفریحی هستیم و باید توجه کنیم ما در حال حاضر با افزایش جمعیت مواجه هستیم و به طور قطع در آینده‌ای نه چندان دور به هر قطعه از اراضی کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی نیاز مبرم داریم.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه معرفی ظرفیت ها و جاذبه‌های گردشگری استان هم گفت: صدا و سیمای مرکز زنجان برنامه‌های مختلفی را در ساختارهای مختلف و فاخر از جمله مستند 13 قسمتی «شفا»، مستند «شیلاندر» در 2 قسمت 20 دقیقه‌ای تولید شده که در آن به زیبایی طارم و روستای «شیلاندر» اشاره کرده است.
وی با بیان اینکه صدا و سیمای مرکز زنجان در طول سال برنامه‌های مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی برنامه‎‎های مشترکی را با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی اجرا می‌کند، افزود: آخرین کار ما هم مستند فاخر 7 قسمتی « تابستان خنک» با هدف معرفی ائیل شاهسون و نحوه زندگی و کوچ آنان در روستای «رجئین» زنجان بود که در ایام عید از شبکه اشراق به روی آنتن می‌رود که البته استانهای دیگر هم علاقمند به پخش این مستند هستند.
صفری با اشاره به پخش برنامه پرمخاطب «بیزیم ائللر» و برنامه رادیویی «کندیمیز» تصریح کرد: در 11 ماه اخیر در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی در مجموع 111 ساعت برنامه شامل 48 ساعت در حوزه رادیو و 38 ساعت برنامه در حوزه سیما و 24 ساعت در حوزه خبر در صدا و سیمای مرکز زنجان پخش شده است.
وی افزود: در طول سال نیز 844 مورد گزارش‌های مختلف رادیویی، تصویری و مکتوب در صدا و سیمای مرکز زنجان به ثبت رسیده است.
وی در صحبت هایی با اشاره به نقش و جایگاه منابع طبیعی در زندگی انسان ها و حیات وحش گفت: بی شک رسانه ها به عنوان پل ارتباطی مردم با مسئولان با ایجاد حساسیت به این موضوع می توانند نگرش مردم را تغییر دهند. صفری فعال کردن گروه های مردم نهاد دوستدار طبیعت و محیط زیست برای نهادینه کردن رفتار مناسب با طبیعت بیان کرد: صنعتی شدن جهان و در نتیجه آن تولید گازهای گلخانه ای و نیز محدودیت منابع آبی است.  

کلید واژه ها: استان زنجان - زنجان -




یکشنبه 16 اسفند 1394 - 18:19:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن