تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803612465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوئيفت ايران آزاد شد ولي وصل نشد!


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: سوئيفت ايران آزاد شد ولي وصل نشد!
جوان در گزارشی آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، در حالي 46 روز از برجام مي‌گذرد كه هنوز فعاليت‌ بانكي يا همان سوئيفت در حوزه بین‌الملل شروع نشده است، اين در حالي است كه معاونت وزارت خارجه، سفير ايران در برلين و معاونت نظارتی بانک مرکزی دليل تعلل بانك‌هاي اروپايي از برقراري روابط با ايران را ترس از تنبيه امريكا معرفي كردند، از سوي ديگر طبق آنچه تاكنون به صورت رسمي در زمينه برقراري روابط بانكي ايران با كشور‌هاي اروپايي اعلام شده، فقط بانك صنعت و معدن گشايش اعتبار انجام داده و قرار است طي روزهاي آينده هم بانك ملي به اين شبكه اضافه شود كه در اين زمينه عضو اتاق بازرگاني می‌گوید: در حال حاضر بانك‌هاي ما قادر هستند از طريق سوئيفت پيامي را ارسال كنند ولي اين امكان فايده چنداني ندارد، زيرا بانك‌هاي اروپايي هنوز به ما اعتماد ندارند.

درواقع اگرچه توافق برجام از سوی ایران عملی شده اما امریکا «برجام سایه»‌ای را هم ترتیب داده که بر اساس آن بانک‌های اروپایی از ترس تهدید امریکایی‌ها حاضر به تعاملات پولی نیستند و همچنان بازرگانان و بخش اعظم سیستم بانکی با مشکل ارتباط با سوئیفت مواجه هستند.
 
برجام سايهبه گزارش «جوان»، علي ماجدي روز گذشته در دومين همايش تجاري و بانكي ايران و اروپا در تهران گفت: با گذشت 45 روز از اجراي برجام، ما هنوز آن طور كه بايد و شايد فعاليت‌ بانكي را شروع نكرده‌ايم و دولت آلمان تمام تلاش خود را به كار گرفته تا اين فعاليت‌ها آغاز شود. وي با اشاره به نامه چند روز پيش رئيس كل بانك مركزي ايران به معاون بانك مركزي آلمان گفت: در اين نامه، دريافت و پرداخت بين بانك‌هاي ايران و بانك‌هاي آلماني اعلام و مقرر شد تا 15 مارس بانك ملي هم به اين شبكه بپيوندد.

ماجدي علت كندي برقراري روابط بانكي را ترس از تنبيهات امريكا دانست و گفت: در حالي كه از نظر مقررات بين‌المللي چنين مسئله‌اي وجود ندارد، اما همچنان اين نگراني‌ها ديده مي‌شود، البته مشكلات نرم‌افزاري و تكنيكي وجود دارد كه به راحتي مي‌توان آن را حل كرد.
 
جزئيات برقراري روابط بانكي  ايران و اروپا
برجام سايهطبق آنچه تاكنون به صورت رسمي اعلام شده، فقط بانك صنعت و معدن گشايش اعتبار انجام داده و قرار است طي روزهاي آينده هم بانك ملي به اين شبكه اضافه شود كه به گفته نايب رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران، به دليل احتياط بانك‌هاي اروپايي، اين روابط به طور كامل برقرار نشده است. محسن حاجي بابا در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: برقراري روابط پولي و بانكي تا حدودي زمان‌بر و نياز است كه بانك‌هاي اروپايي اطمينان بيشتري براي برقراري روابط بانكي با ايران پيدا كنند و از نظر اجراي برجام مسئله خاصي وجود ندارد.

نايب رئيس كميسيون پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: حجم مبادلات بانك‌هاي اروپايي با امريكا ارقام سنگيني است و با توجه به جرايمي كه در دوران تحريم، بانك‌هاي اروپايي در ارتباط با ايران داشته‌اند اكنون با احتياط بيشتري عمل مي‌كنند. حاجي بابا با تأكيد بر زمان‌بر بودن فرآيند برقراري سوئيفت و ارتباطات بانكي گفت: هم اكنون روابط بانكي آغاز شده است اما به طور طبيعي در ابتدا بانك‌هاي كوچك اروپايي ارتباطات خود را برقرار مي‌كنند، چراكه مبادلات و ارتباطات زيادي با امريكا ندارند اما بانك‌هاي بزرگ اروپايي مبادلات زيادي با امريكا دارند و با احتياط بيشتري در اين زمينه عمل خواهند كرد.
   
بانك‌هاي اروپايي از ترس امريكا با ايران همكاري نمي‌كنند
برجام سايهاز سوي ديگر عضو اتاق بازرگاني گفت: در حال حاضر بانك‌هاي ما قادر هستند كه از طريق سوئيفت پيامي را ارسال كنند ولي اين امكان فايده چنداني ندارد، زيرا بانك‌هاي اروپايي هنوز به ما اعتماد ندارند. اسدالله عسگراولادي عضو اتاق بازرگاني در گفت‌وگو با «نسيم آنلاين» افزود: بانك‌هاي ما و بانك‌هاي خارجي بايد قراردادي را امضا كنند كه طريقه ارتباط پولي بين آنها مشخص شود، اما بانك‌هاي اروپايي از امضاي اين قرارداد با بانك‌هاي ما سر باز مي‌زنند، به همين دليل اتصال به سوئيفت در حال حاضر فايده‌اي براي اقتصاد ما نداشته است. عسگراولادي تصريح كرد: بانك‌هاي مركزي كشورها بايد تضمين‌هاي لازم را بدهند كه اگر سوئيفت بازگشايي شد، بانك‌هاي خارجي بتوانند پولشان را بگيرند اما بانك‌هاي مركزي كشورهاي اروپايي چنين تضميني را نمي‌دهند، چون با درخواست هريك از كشورهاي 1+5 ممكن است تحريم‌ها برگردد. وي بر همين اساس گفت: بانك‌هاي اروپايي از همكاري با بانك‌هاي ما واهمه دارند ولي فكر مي‌كنم اين مشكل ظرف سه ماه آينده حل خواهد شد و مشكل سوئيفت تا خرداد ماه حل شود. عضو اتاق بازرگاني در خصوص تأثير اجراي برجام بر اقتصاد كشور با گذشت 45 روز از اجرايي شدن آن به نسيم آنلاين عنوان كرد: برجام به دليل جو انتخاباتي حاكم بر كشور در 45 روز گذشته اثري بر اقتصاد كشور نگذاشته است و اگر بخواهيم منتظر اثري از اجراي برجام باشيم بايد از 15 فروردين ماه آن را مشاهده كنيم. وي در خصوص همكاري بانك‌هاي امريكايي و اروپايي بعد از اجراي برجام به نسيم آنلاين بيان كرد: بانك‌هاي امريكايي به هيچ وجه با ما همكاري نخواهند كرد زيرا به دليل تحريم داماتو اجازه همكاري اقتصادي با ما را ندارند. براي همكاري بانك‌هاي ما با بانك‌هاي امريكايي بايد تحريم داماتو برداشته شود. عضو اتاق بازرگاني افزود: در حال حاضر مسئولان به خصوص در وزارت خارجه به دنبال اين هستند كه اين تحريم برداشته شود تا بانك‌هاي امريكايي هم بتوانند با بانك‌هاي ما همكاري كنند. بانك‌هاي اروپايي قانوناً مي‌توانند با ما همكاري كنند ولي از ترس اينكه كاخ سفيد آنها را جريمه كند با بانك‌هاي ما همكاري نمي‌كنند و فعلاً احتياط را در دستور كار خود قرار داده‌اند. عسگراولادي با بيان اين مطلب كه مشكلات تجار ما در دوران پسابرجام همچنان ادامه دارد، بيان كرد: مشكلات تجار ما در خارج از كشور برطرف نشده است و بازرگانان كشور براي واردات و صادرات كالا از طريق بانك‌هاي اروپايي تركيه، امارات و چين پول مبادله مي‌كنند و هنوز امكان انتقال پول براي تجار ما وجود ندارد.
 
تخت‌روانچي: احتياط بيش از حد بانك‌هاي اروپايي بي‌پايه است
برجام سايهاز سوي ديگر معاون وزير امورخارجه با اشاره به احتياط بيش از حد بانك‌هاي اروپايي در تعامل با ايران گفت: اين احتياط بي‌پايه است و محافظه‌كاري بيش از حد سبب مي‌شود در بهره‌گيري از اين وضعيت عقب بمانند.

مجيد تخت روانچي معاون اروپا و امريكاي وزارت امور خارجه در دومين همايش تجاري و بانكي ايران و اروپا با اشاره به احتياط بيش از حد بانك‌هاي اروپايي در تعامل با كشورمان گفت: اين احتياط بي‌پايه است و محافظه‌كاري بيش از حد سبب مي‌شود در بهره‌گيري از اين وضعيت عقب بمانند. تخت‌روانچي افزود: امريكايي‌ها اعلام كردند مانعي براي كار تجاري اقتصادي در چارچوب برجام وجود ندارد اما كم اطلاعي بانك‌هاي اروپايي نسبت به موضوع لغو تحريم از چالش‌هاست.
وي درباره ديگر چالش‌هاي بعد از برجام گفت: برخي از كشورها هنوز تلاش دارند در روند موفقيت‌آميز برجام اخلال ايجاد كنند اما هر چه زمان بگذرد اين امر كمرنگ‌تر مي‌شود.

وي با بيان اينكه در بحث مبارزه با پولشويي ايران از كشورهاي پرخطر فرض شده است، افزود: اين امر بايد تغيير كند زيرا عادلانه نيست، بانك مركزي به دنبال رفع اين مشكل است.

معاون وزير امور خارجه گفت: قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم تصويب شده و منتظر نظر شوراي نگهبان هستيم، ضمن اينكه اصلاحيه قانون پولشويي نيز در حال انجام است. وي با بيان اينكه همه تحريم‌هاي اقتصادي و مالي مرتبط با بحث هسته‌اي ايران لغو مي‌شود، گفت: در حوزه اروپا، نقل و انتقالات مالي بين اشخاص و نهادهاي اروپايي و همچنين مؤسسه‌هاي مالي امكانپذير شده، همچنين ارائه خدمات پيام رساني مالي از جمله سوئيفت براي افراد و اشخاص امكانپذير است.
 
ایران هراسی در حوزه بانکی ادامه دارد
برجام سايهمعاون نظارت بانك مركزي همچنين در اين همايش با اعتقاد به اينكه ايران‌هراسي در حوزه بانكي همچنان ادامه دارد، اعلام كرد: بر اين اساس از صندوق بين‌المللي پول درخواست كرده‌اند تا ضوابط قانوني ايران در زمينه مبارزه با پولشويي را ارزيابي كند تا با اعلام نتيجه آن اين نگراني‌ها تا حد زيادي برطرف شود.

حمیدرضا تهرانفر با اشاره به اينكه بانك مركزي براي رفع نگراني‌هاي بانك‌هاي خارجي براي همكاري با بانك‌هاي ايراني در فضاي بعد از برجام اقدامات لازم را در دستور كار خود دارند، اظهار كرد: در اين زمينه روابط قانوني تدوين شده درباره مبارزه با پولشويي كه با بالاترين رويه‌هاي جهاني منطبق است تا به صندوق بين‌المللي پول ارائه كرده و از آنها خواسته‌ايم تا اين قوانين را ارزيابي كنند. تهرانفر گفت: آنطور كه صندوق بين‌المللي پول به ما اعلام كرده است نتيجه ارزيابي از قوانين مبارزه با پولشويي ايران تا سال 2018 اعلام خواهد شد كه اين مي‌تواند نگراني‌هاي موجود در مورد بانك‌هاي ايراني را تا حد زيادي رفع كند.

9 بانك متخلف در هيئت انتظامي
معاون نظارتي بانك مركزي با اعلام اينكه در دور جديد كاهش نرخ سود بانكي تخلف خاصي تاكنون گزارش نشده است، گفت: در جريان تخلفات در دوره قبل 9 بانك اكنون در هيئت انتظامي بانك‌ها مورد بررسي قرار گرفته و در حال تصميم‌گيري در مورد آنها هستيم. حميد تهرانفر ديروز در حاشيه همايش بانكي و تجاري ايران و اروپا در رابطه با نظارت بانك مركزي بر اجراي نرخ‌هاي سود جديد بانكي كه اخيراً با مصوبه شوراي پول و اعتبار به 18 درصد در سود سپرده و 22 درصد در تسهيلات كاهش يافته بود، اظهار كرد: اين بانك در مورد نظارت بر اجراي نرخ‌هاي جديد به شدت انرژي گذاشته و به طور جدي در سراسر كشور آن را پيگيري مي‌كند. اين در حالي است كه خود بانك‌ها مصمم به اجرا و پايبندي به نرخ‌هاي جديد هستند.

معاون نظارتي بانك مركزي همچنين در رابطه با برنامه‌هاي اين بانك براي ساماندهي مؤسسات غيرمجاز نيز يادآور شد: اكنون ديگر تعريف از مؤسسات غيرمجاز تغيير كرده چراكه اثرگذاري آنها به مانند گذشته نيست و هم‌اكنون نمي‌توانند شبكه بانكي را به مانند قبل تحت تأثير قرار دهند.



منبع: جوان آنلاین


۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن