تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819137943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهداف تركيه از تقويت روابط با ايران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: اهداف تركيه از تقويت روابط با ايران
قانون در یادداشتی آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، ارتباطات سياسي ميان كشورها از دو وجه آشكار و پنهان برخوردار است. به طور حتم درسفر احمد‌داوود اغلو،نخست وزير تركيه به تهران نيز گذشته از لبخندهايي كه رد وبدل مي‌شود، نكات نهفته فراواني نيز دارد.براي اطلاع از دلايل اصلي سفر وي به تهران به سراغ بهرام امیراحمدیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ترکیه رفتيم. وي معتقد است، روابط دو كشور روزگار مختلفي را به خود ديده‌‌ ولي هيچگاه به جدايي روي نياورده‌است.

 عمق روابط
بهرام امیراحمدیان با اشاره به مسائل ميان دو كشور مي‌گويد:روابط ایران و ترکیه، تاریخی است و از زمان پهلوی و در دهه‌‌هاي گذشته فراز و نشيب فراواني داشته است ولي تا كنون به قطع ارتباط منجر نشده‌است.وي ادامه داد:حتی در سال های اخیر اقتصاد دو کشور به هم گره خورده است و در اين راستا نيز ايران و تركيه به هم نیاز دارند.

اين استاد دانشگاه به بحران سوريه و تاثير آن بر ارتباطات دو كشور نيز اشاره و مي‌گويد: برخی مواقع ايران و تركيه منافع متضادی پیدا می‌کنند که باید با گفت‌وگو مسائل را حل کنند وسفرهای اخیر مقامات تركيه نشان می‌دهد که دو کشور تمایل دارند معضلات را از طريق ديپلماسي و رايزني حل كنند.

اين‌كارشناس تركيه ادامه مي‌دهد: دولت آنكارا مشکلات فراوانی در منطقه‌دارد.از درگيري با‌سوريه وروسيه گرفته تا بحران پناهجويان! به همين دليل در اين  فضاهايي كه ايجاد مي‌شود، آنكارا تلاش مي‌كند خود را به تهران كه قدرت منطقه‌اي بزرگي است،نزديك كرده و روابط را بهبود بخشد.

  تاثيرروسيه برمسائل دو كشور
اميراحمديان درادامه به روابط تيره روسيه و تركيه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: دولت اردوغان برخي ظرفیت‌های روسیه را از دست داده‌‌است لذا به دنبال تقويت روابط با ايران مي‌گردد تا كاستي آن ظرفيت‌ها جبران شود.

اين استاد دانشگاه بر نقش رسانه‌ها در بهبود روابط دو كشور تاكيد كرده و مي‌گويد: رسانه‌هاي ايران و تركيه به ويژه ايراني‌‌ها بايد به گونه اي برخورد كنند كه روابط دو كشور را به سوي همكاري و گفت‌وگو سوق دهند و تثبيت كنند كه مشكلات را بايد از راه رايزني حل كرد.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا نزديكي آنكارا به تهران، مسكو و رياض را نگران نمي‌كند، تاكيد كرد:ترکیه یک کشور چند وجهی است و هم با آمریکا رابطه برقرار می‌کند و هم از طرف دیگر به عنوان یک مرکزثقل اهل سنت در جهان اسلام فعال است.

  حل مشكل بدون واسطه
اميراحمديان در پايان تشريح كرد: ترکیه و ایران در روابط خود سعی نکردند یک عامل سومي را وارد كنند و مشكلات را همواره ميان خود حل كرده‌اند. برای همین شاهد آن هستیم که وقتی دو کشور بر سرمسائل مهمي مانند سوریه تضاد ديدگاه دارند ولی باز هم به گفت‌وگو روي آورده‌اند تا اختلافات برطرف شود.


منبع: روزنامه قانون


۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن