تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805118436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل سیاسی هفته جمهوری اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: تحلیل سیاسی هفته جمهوری اسلامی
جمهوری اسلامی در سرمقاله خود آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، این هفته در گرماگرم برگزاری انتخابات پرشکوه و هوشمندانه هفتم اسفند که علاوه بر مشخص کردن ترکیب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، نبض جامعه و خواست عمومی مردم را نیز به مسئولان گوشزد کرد، یکی از حوادث مهم سال 94 پس از برجام رقم خورد.

به بار نشستن برجام و درهم شکستن قفل تحریم‌ها کار کوچکی نبود که با اراده مردم وتلاش جهادگران عرصه دیپلماسی دولت تدبیر و امید در زمستان 94 صورت گرفت و فرصتی ایجاد کرد تا مردم در آزمونی دیگر که در راه بود، تلخکامی‌های هشت سال گذشته را این بار از راه صندوق‌های رای و با اراده ملی، به شیرینی و گرمی مبدل کنند.

انتخابات هفتم اسفند زمینه‌ای برای بروز و ظهور اراده ملت و امیدواری آنها به آینده‌ای روشن بود و اینکه مردم همچنان به اعتدال و عقلانیت متعهد بوده و از هرگونه قانون‌گریزی، مطلق‌انگاری و جناح بازی متنفرند.

قطعاً انتخابات اسفند 94 برای همیشه در حافظه تاریخی، اجتماعی و سیاسی ایران ثبت خواهد شد چرا که توانست تجلی‌بخش و منعکس کننده اراده‌ای شود که انشاءالله بتوان در پرتو آن شاهد ثمرات شیرینی بود. مردم با حضور باشکوه و البته هوشمندانه خود در انتخابات جمعه گذشته، مجلسی کارآمد، معتدل و مستقل را رقم زدند و نشان دادند که به حضور مردم در صحنه امید دارند و آنرا تداوم خواهند بخشید.

مردم در این انتخابات با آرای خود ثابت کردند دوران تقابل به سر آمده و از باندبازی‌ها و بداخلاقی‌ها خسته شده و خواستار دمیدن روح جدید در کالبد جامعه و حرکت پرشتاب در مسیر توسعه، رفاه و رسیدگی به مشکلات جامعه هستند.

با این اوصاف مردم با رای دادن به لزوم گردش نیروها در کشور خواستار ایجاد تحول مبارکی شدند که باید به تدریج در جامعه محقق شود. گرچه انتخابات هفتم اسفند گام نخست در مسیر این تحول بود ولی به نظر می‌رسد باید با مطالبه محوری خواسته‌های مردم از نمایندگان مجلس دهم در چهار سال آینده و نقش پررنگ و غیرجناحی رسانه‌ها، نمایندگان نقدگریز و غیرشفاف، مجالی برای فرار از پاسخگویی نیابند.

در این هفته و در پی پاسخ مردم به فراخوان رهبری برای شرکت پرشکوه در انتخابات هفتم اسفند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی از ملت آگاه و مصمم ایران به خاطر حضور حماسی در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تشکر کردند. در این پیام تاکید شده «اینجانب وظیفه خود می‌دانم که از این لبیک عمومی به فراخوان نظام اسلامی سپاسگزاری کنم و پاداش و هدایت الهی برای مردمی که این جمعه پرکار و پرشکوه را آفریدند مسالت نمایم.» رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم و مسئولان توصیه کردند: «به مسئولان کشور، چه انتخاب شوندگان برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر و چه دیگر مسئولان در سازمان‌ها و نهادها، یادآور می‌شوم که سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم و کشور و نظام اسلامی محقق سازند؛ ساده زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسئولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و خائنان، منش جهادی در اندیشه و عمل، و در یک جمله کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را، برنامه دائمی خویش در دوران این مسئولیت بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند.»

در این هفته سفر «یوهان اشنایدر آمان» رئیس‌جمهور سوئیس به ایران، گامی در راستای گشودن فصلی تازه در روابط «تهران- برن» در فضای پسابرجام بود که می‌تواند منافع متقابل و قابل توجهی را در همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و دیپلماتیک به بار آورد. رئیس جمهوری سوئیس، روز جمعه در صدر هیاتی بلندپایه وارد تهران شد و علاوه بر ملاقات با مقامات سیاسی و تجاری با رهبر انقلاب نیز دیدار کرد. توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف به عنوان محور اصلی گفت‌وگوها بود.

واقعیت اینست که در فضای کنونی، عرصه‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی برای همکاری‌های بانکی، مالی، تجاری، صنعتی، فناوری، کشاورزی و زیست محیطی بین دو کشور وجود دارد. در جریان سفر رئیس جمهوری سوئیس به ایران موافقت نامه‌ها و تفاهم نامه‌هایی به امضای مقام‌های دو کشور رسید. افزون بر این طی سال‌های گذشته کشور سوئیس بیش از هر کشور دیگری میزبانی گفت وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را برعهده داشت. سه نشست رسمی نخست ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو برگزار شد که در نهایت درنشست ژنو3، ایران و 6 قدرت جهانی به «طرح اقدام مشترک» دست یافتند. همچنین سیزدهم فروردین ماه امسال بود که در «لوزان» سوئیس بیانیه تفاهم خوانده شد و دو طرف در مجموعه‌ای از راه حل‌ها برای پایان دادن به مسائل هسته‌ای به توافق رسیدند.

در گذشته نیز بارها شاهد اقدام‌هایی از این دست بوده ایم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک ایران با آفریقای جنوبی و مصر، سوئیس عهده‌دار حفاظت از منافع کشورمان در آن کشورها شد. همچنین به دنبال قطع روابط ایران و آمریکا، جدا از اینکه سوئیس حفاظت از منافع اتباع آمریکایی را در ایران بر عهده گرفت، مقامات سوئیسی بارها اقدام به پیام رسانی‌های دیپلماتیک کردند.

این هفته صحنه بین‌المللی نیز شاهد تحولات متعددی بود. در سوریه، آتش بسی که از هفتم اسفند برقرار شده است، صرفنظر از چند مورد نقض جزئی، این هفته ادامه یافت. این درحالی است که مقامات عربستان و ترکیه موضع‌گیری‌های در قبال آتش بس داشتند که به روشنی ناخشنودی آنها را نشان می‌داد.ترکیه اعلام کرده است با وجود برقراری آتش بس، این گزینه را برای خود محفوظ می‌دا ند که شبه نظامیان کرد را در هر جا که باشند از جمله در خاک سوریه، تعقیب و مورد حمله قرار دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اینکه آتش بس به نفع روسیه و دولت سوریه است، عصبانیت خود را بروز داد. دولت عربستان نیز رفتارهای مشابهی در قبال آتش بس اتخاذ کرده است. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت درصورت شکست آتس بس، برنامه موسوم به «طرح ب» که مورد حمایت آمریکاست در سوریه به اجرا گذاشته خواهد شد. هر چند جزئیات این طرح اعلام نشده ولی گفته می‌شود منظور از این طرح، مداخله نظامی درسوریه است.

عادل الجبیر بار دیگر موضع‌گیری گستاخانه خود را تکرار کرد و گفت: «بشار اسد اگر از طریق سیاسی کنار نرود با اقدام نظامی کنار گذاشته خواهد شد!» ریاض که از پنج سال قبل از هیچ تلاشی برای ساقط کردن حکومت سوریه ابا نداشته، بهانه خود را برای مداخله در سوریه، «عدم مشروعیت» بشار اسد عنوان کرده است. این ادعای مداخله‌جویانه و گستاخانه دولت ریاض درحالی است که خود این دولت، یک از معیارها و روش‌های شناخته شده دنیای امروز را ندارد و به صورت قبیله‌ای، خاندانی و موروثی اداره می‌شود و کوچکترین اعتراض را با شدیدترین شکل سرکوب می‌کند که نمونه آن، اعدام ناجوانمردانه شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان بود،‌ فقط به این جرم که به صورتی مسالمت آمیز به خفقان و سیاست‌های تبعیض آمیز انتقاد داشت.

اکنون ریاض و آنکارا در تلاش هستند اگر بتوانند آتش بس را بشکنند و گزارش‌هایی از تدارک نظامی دو کشور به همین منظور وجود دارد از جمله اینکه، شمار قابل ملاحظه‌ای از هواپیماهای عربستان در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر شده‌اند.

این هفته، عراق نیز شاهد تحولات سیاسی و چند انفجار تروریستی بود. در صحنه سیاسی، فشارها بر دولت «العبادی» برای اجرای اصلاحات تشدید شد. منتقدان دولت العبادی، این دولت را متهم می‌کنند که برای اجرای اصلاحات، عزم لازم را ندارد و تلاش کافی نمی‌کند.

حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، تابستان سال گذشته و پس از اعتراض گسترده مردم، وعده اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی را داد اما خیلی زود با چالش‌های قانونی و مقاومت‌هایی مواجه شد. طی هفته‌های اخیر گروه‌هایی از مردم، با برگزاری تظاهرات، اجرای سریع اصلاحات را خواستار شده‌اند.

حیدرالعبادی در ماه جاری تعهد داد دولتی شایسته سالار را جایگزین وزرایی کند که براساس گرایش‌های سیاسی‌شان انتخاب شده‌اند اما تاکنون، این وعده اجرا نشده است. در تجمع اخیر مردم، مقتدی صدر رهبر جریان صدر با حمایت از اعتراضات، دولت را به فشارهای بیشتر تهدید کرد.

همزمان برخی شهرهای عراق شاهد ناآرامی بودند که مهم‌ترین آن حمله تروریستی گروه داعش به یک مجلس عزاداری در شهرستان «المقدادیه» واقع در استان دیالی بود که بیش از 50 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. دولت به همین علت در این شهر منع آمد و شد برقرار و اعلام سه روز عزای عمومی کرد.

سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد در بهمن ماه حداقل 670 نفر در جریان خشونت‌های عراق کشته شده‌اند. عملیات تروریستی پس از تحولات نظامی چند ماه اخیر و موفقیت‌های چشمگیر ارتش و نیروهای مردمی عراق در آزادسازی چند منطقه مهم از چنگ تروریست‌ها، تشدید شده است.

این هفته توطئه‌پردازی عربستان علیه حزب‌الله لبنان وارد مرحله جدید شد و شورای همکاری خلیج فارس، حزب‌الله را در فهرست تروریستی قرار داد. این شورا، هرگونه همکاری با رهبران و سازمان‌های مرتبط با حزب‌الله را ممنوع اعلام کرد. مشخص است که شورای همکاری خلیج فارس با فرمان عربستان حرکت می‌کند و موضع‌گیری این شورا در واقع مواضع ریاض است. جالب است که در مقابل این بازی سیاسی، رهبران جهاد فلسطین اعلام کردند حزب‌الله لبنان یک گروه تروریستی نیست بلکه در صحنه جهاد علیه رژیم صهیونیستی قرار دارد.

عربستان، از ایستادگی حزب‌الله لبنان در برابر سیاست‌های مداخله‌گرانه، تفرقه‌افکنانه و توطئه‌های ریاض، خشمگین است و به همین دلیل، فشارها بر حزب‌الله را تشدید کرده است تا به زعم خود این جنبش را منزوی و وادار به عقب نشینی کند. در مقابل، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز سه شنبه در اظهاراتی بار دیگر بر مواضع اصولی این جنبش، از جمله مخالفت با سیاست‌های مخرب عربستان تاکید کرد.


منبع: روزنامه جمهوری اسلامی


۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن