تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843624099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر تکنیک‌های ساخت فیلم‌های مستند بر فیلم‌های داستانی/شاخصه های مهم فیلم مستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


تاثیر تکنیک‌های ساخت فیلم‌های مستند بر فیلم‌های داستانی/شاخصه های مهم فیلم مستند استان‌ها > اصفهان - تهیه‌کننده و مستندساز سینمای کشورمان در کارگاه مستند سازی و پس از پخش فیلم «گفتگو در مه» به تشریح شاخصه‌های مهم فیلمهای مستند به ویژه شیوه مشارکتی که این فیلم از آن بهره برده است، پرداخت.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره حسنات کارگاه مستندسازی با موضوع «جامعه در سینمای مستند» با حضور اُرُد عطارپور برگزار شد؛ در این کارگاه آموزشی فیلم مستند «گفتگو در مه» به کارگردانی مرحوم محمدرضا مقدسیان برای مخاطبان به نمایش درآمد. پس از پایان پخش فیلم، اُرُد عطارپور مستندساز سینمای ایران با اشاره به اینکه این فیلم جزو فیلم‌های مستند مشارکتی است، اظهار داشت: طبقه‌بندی در فیلم‌های مستند به شکل معمول به همان شکلی که رخ داده به مخاطب منتقل می‌شود که این شیوه از دهه 50 شکل گرفته است. وی افزود:از نکات اساسی در مستندهای مشارکتی استفاده از مصاحبه است که این مصاحبه در پیشبرد یک امر واقعی در فیلم بسیار تاثیرگذار است. تهیه کننده و مستندساز سینما با بیان اینکه در کشور ایران انواع فیلم‌های سینمای مستند مشارکتی را شاهد هستیم، ابراز داشت: در فیلم‌های مشارکتی کارگردان به سوژه و موضوع نزدیک می‌شود و از عنوان ناظر بی طرف خارج و خود نیز ماجرا را تعقیب می‌کند. وی ادامه داد: این نوع فیلم، فیلمنامه ندارد و دارای غافلگیری‌هایی است که ماحصل دخالت‌های کارگردان است بر این اساس آنچه پیش خواهد آمد مشخص نیست. «گفتگو در مه» یک نمونه کاملا موفق در سینمای مستند ایران است عطارپور با بیان اینکه فیلم «گفتگو در مه» یک نمونه کاملا موفق در سینمای مستند ایران است که برداشت مستقیم از فیلم به راحتی حاصل نمی شود، ابراز داشت: مقدسیان با استادی تمام حضور خود را در این فیلم آشکار و پنهان می‌کند و در زمان موردنیاز وارد ماجرا می شود تا ارتباط‌ محافظه‌کارانه را بشکافد و بگوید در پس این موضوع چیست. وی اضافه کرد: از سویی در بخشی از فیلم نیز برعکس این روند شاهد این مسئله هستیم که کارگردان کاملا ساکت است وحرکات فیلم کُند پیش می‌رود چراکه نیازی به شکافته شدن موضوع نیست و بر این اساس مقدسیان اجازه می‌دهد مستند به روال خود پیش رود. مستندساز سینما با بیان اینکه در «گفتگو در مه» مصاحبه‌های فیلم به جز یکی دو مورد ناگهانی بود غافلگیری آدم‌های پشت صحنه مشخص بود، خاطرنشان کرد: در این فیلم کارگردان توجیه به میزانسن ندارد و از نریشن برای روشن شدن ابعاد مسئله استفاده نشده است. وی اضافه کرد: این فیلم با یک دوریبن فیلمبرداری شده است و سر دوربین در جهات مختلف می‌چرخد چرا که این سینما بر حقیقت جلوی دوربین بیشتر تکیه دارد و قصد نشان دادن مهارت فیلمبردار را ندارد. عطارپور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بسیاری از فیلم‌های داستانی نیز از شیوه مشارکتی استفاده شده است، ابراز داشت: در واقع این زیبایی شناسی و این نوع تکنیک از سینمای مستند به داستانی منتقل شده است که از این جمله فیلم‌های نبرد الجزایر، نجات سرباز رایان و از گور برگشته را می‌توان نام برد. وی با بیان اینکه جا ماندن دوربین، تغییر سوژه، رفتن به موقعیت اصلی در این سینما به کرات دیده می شود، گفت: تکنیک جا ماندن دوربین، سرگردانی و القای التهاب و هیجان از این نوع نگاه و روش سینمای مستند اخذ شده است. مستندساز سینما تصریح کرد: در واقع در این شیوه در بسیاری از موارد دوربین در لحظه‌های مختلف جا می‌ماند، دوربین برمی‌گردد اما بخشی از ماجرا از دید دوربین از دست رفته است و شواهد پس از اتفاق وجود دارد. وی ادامه داد: به طور مثال انفجاری در پشت دوربین رخ می‌دهد، دوربین برای ثبت لحظه به عقب برمی گردد اما تنها دود پس از انفجار قابل مشاهده است. عطارپور با بیان اینکه این شیوه امروزه در بازیهای رایانه‌ای نیز استفاده می‌شود، گفت: بر این اساس روش مشارکتی خاص سینمای مستند نیست و می‌تواند در جاهای دیگر نیز به کار گرفته شود. وی بیان داشت: این سینما تکرار و تمرین ندارد سعی می‌کند و فی البداهه از دل سوژه بیرون می‌آید چرا که سوژه‌های کنترل شده خود را در زیر نقابی پنهان می‌کند. مستندساز سینما با اشاره به استفاده از این روش در فیلم‌های ایرانی ابراز داشت: معمولا فیلمسازانی که بیشتر به مسایل اجتماعی توجه دارند به این شیوه توجه دارندو برخی مولفه‌های این نوع نگاه را امسال در برخی فیلم‌های جشنواره مانند «اژدها وارد می‌شود» شاهد بودیم. وی با بیان اینکه فیلم‌های اسکویی نیز بخشی از شیوه مشارکتی را در دل خود دارد، افزود: همچنین در فیلم های اصغر فرهادی زیبایی شناسی سینمای مستند به ویژه روش مشارکتی دیده می شود و در فیلم ابد و یک روز نیز شاهد حرکت، تغییر کردن صحنه و جا ماندن دوربین هستیم. عطارپور تصریح کرد: نمونه‌ای دیگر از این نوع فیلم را در «آخرین روزهای زمستان» شاهد هستیم که همه چیز بر مبنای نوار صوتی از شهید باقری به عنوان مبدا مستند اصلی بازسازی شده است. ساخت مستند به روش انعکاسی درست در نقطه مقابل روش مشارکتی است وی با تاکید بر اینکه روش انعکاسی درست در نقطه مقابل روش مشارکتی است، تاکید کرد: در این نوع از فیلم که نمونه شاخص آن فیلمهای مهدویان است، حضور عوامل تولید حس می شود و به طور مثال فیلمبردار نیز در پروسه ساخت فیلم دیده می شود . مستندساز سینما با اشاره به اینکه همچنین در تقسیم بندی سینمای مستند در محافل آکادمیک شیوه‌های مختلف توزیعی، شاعرانه، فیلم مشاهده گر و غیره نیز مطرح است، تاکید کرد: در فیلم مشاهده گر مانند فیلم‌های «فرهاد ورهرام» مستندساز کشورمان دوربین در جایی مستقر می شود و بدون دخالت در واقعیت دوربین تنها آنچه رخ می‌دهد را ثبت می کند. وی با بیان اینکه این فیلم ها بر برداشت های بلند متکی هستند، ابراز داشت: در این فیلمها کارگردان سعی دارد به شما بگوید که من به شما موضوعی را تحمیل نکردم؛ به طور مثال زمانی که سوارکاری در حال حرکت است جزئیات صورت، چشم و دیگر جزئیات بدن وی نشان داده نمی‌شود چراکه این امر نوعی دخالت کردن در فیلم است. عطارپور اضافه کرد: در این فیلم‌ها واقعیت روبرو تاثیری در فیلم ندارد و فیلمساز سعی می کند هیچ تاثیری بر موقعیت نگذارد که این امر درست برعکس فیلم‌های مستند مشارکتی است. وی اضافه کرد: بر این اساس طبیعی است در بخش مونتاژ این نوع فیلم‌های مستند کار سبک‌تر می‌شود و دیگر چارچوب فیلم بر امر تدوین استوار نیست.    

کلید واژه ها: استان اصفهان -




چهارشنبه 12 اسفند 1394 - 21:39:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن