واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – کارشناس و پژوهشگر برجسته دین : یک رسانه مذهبی این اجازه، توان و وظیفه را دارد که در همه عرصه هایی که دین به نحوی در آن عرصه حرفی و سخنی دارد، حضور پیدا کند. حجت الاسلام والمسلمین ناصر نقویان در گفت وگو با شفقنا به تبیین ساحت رسانه دینی پرداخت. وی در ابتداء به دو نظر در این زمینه اشاره کرد که نخستین نظریه رسانه دینی را رسانه ای می داند که تنها به موضوعات دینی می پردازد و نظریه دوم به این اشاره دارد که وجه دینی بودن رسانه، در رویکرد آن مشخص است و نه موضوعاتِ آن؛ بنابراین رسانه دینی، رسانه ای است که با رویکرد دینی به تمام موضوعات وارد می شود. او در این زمینه بیان کرد: با توجه به این که ما حدود سی و شش- هفت سال است که حکومت دینی تشکیل دادیم، آن تئوری رد می شود که آیا یک مجموعه دینی می تواند در همه چیز دخالت کند یا نه؟ یک حکومت از کوچکترین تا معنوی ترین، آسمانی ترین و الهی ترین مسائل مردم را متکفل و موظف است. همچنان که در مقدمه عهدنامه مالک هم آمده که حضرت به مالک فرموده که تو کار اصلیت چهارچیز است: «جبایه خراجها و جهاد عدوها واستصلاح اهلها و عماره بلادها» یعنی از جمع کردن مالیات، تا مقابله با دشمنان، تا اصلاح حال مردم و تا عمارت و آبادی شهر و دیار مردم وظیفه دولت اسلامی است. این گستردگی وظائف حکومت دینی، نشاندهنده وسعت ساحت رسانه دینی است. این دائره وسیع و ارض عریض نشان می دهد که یک رسانه دینی به معنی مطلق کلمه می تواند وارد تمام موضوعات شود؛ منتها به درستی. لذا به نظرم می آید که یک رسانه مذهبی و دینی این اجازه، توان و وظیفه را دارد که در همه عرصههایی که دین به نحوی حرفی و سخنی در آن عرصه ها دارد حضور پیدا کند. این واعظ مذهبی در پاسخ به این پرسش که اصحاب چنین رسانهای چگونه میتوانند مانع اِعمالِ نظرات شخصی خود شوند، به حق گویی و داشتن عاطفه نسبت به همه شیعیان اشاره کرد. او گفت: اگر قرآن را به عنوان یک متن مقدس و رفرنسی برای همه مسلمان ها قبول داشته باشیم، در جای جای این کتاب مقدس به ما دستور داده شده است که از مرز حق خارج نشویم. حتی اگر جایی حق با دشمنان شماست، خاضعانه آن را بپذیرید. وقتی از پیامبر (سلام خدا بر او و اهل خانهاش) راجع به ماه های حرام سوال میکنند، پیامبر(درود خدا بر او و اهل خانهاش) آن را امضاء میفرمایند؛ در حالی که واضع ماههای حرام، غیرمسلمانان و دشمنان اسلام بودهاند. ولی چون حرف درستی بود، اسلام آن را تایید کرد و گفت که جنگیدن در ماههای حرام گناه بزرگی است: «قُلْ قِتَالٌ فِیهِ کَبِیرٌ». این نشان می دهد که اگر دشمن ما هم سخن حقی گفت، ما باید آن را بپذیریم. این توصیه قرآنی درباره دشمنان است؛ چه آن که ما در داخل باید «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» باشیم. رسانه ای که می خواهد در مسیر حق عمل و حضور پیدا کند و همان مسیر را ادامه دهد، باید آن چیزی که حق است را بگوید. در هر گروهی سخن حقی بیان شود باید آن را ملاک قرار دهد و اگر یک بار کلام حقی را از گروهی تیتر کرد، بار دیگر سخن حق گروه دیگر را تیتر کند. مگر اینکه آن سخن مصداق “کلمه حق یراد بها الباطل” باشد. اگر بتواند این مشی را حفظ کند، بیشتر مورد اقبال قرار می گیرد، تا بیاید به منافع یک گروه خاص توجه کند. دقیقا مثل مرجعیت اعلای شیعه است. آیت الله العظمی بروجردی یا قبل از ایشان مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی به هر کس که نام شیعه داشت احترام می گذاشتند و برای شخصیت او احترام قائل بودند؛ جدا از این که مثلا آن خانم حجابش یک مقدار رعایت نمی شد، ولی شیعه بود. یا این آقا نمازش را کاهلی می کرد، اما شیعه بود. یا آن آقا حج نمی رفت، ولی شیعه بود. آن مراجع با این افراد به احترام شیعه بودنشان مانند پدری رفتار می کردند که فرزند ناخلف هم دارد، اما فرزند او هستند. رسانههای دینی باید این نگاه را داشته باشند. این استاد دانشگاه ادامه داد: باضافه این نکته که رسانه های دینی درگیر جوسازیها نشوند به طوری که واقعیت های مورد اهمیت جامعه که باید به آن ها برسند و آن ها را کنکاش بکنند، مغفول بماند و به چیزهای سطحی و ظاهری گرفتار شوند؛ کما این که من معتقدم دشمن دارد این کار را می کند. یعنی دارد ما را از واقعیات عینی و ملموس جامعه غافل می کند و به بازیهایی سرگرم می کند تا ما متوجه نشویم که چه اتفاقی دارد اندک-اندک آن زیر میافتد. یعنی موریانه ای دارد آرام-آرام پایه های این صندلی را می جود و کسانی که گوش تیزی دارند آن را می شنوند، اما ما دعوایمان این باشد که پارچه ای که روی این صندلی می خواهد قرار بگیرد، چه رنگی باشد. ناگهان می بینیم ما همه این کارها را برای ظاهر کردیم، اما یک دفعه این صندلی افتاد. به قول صائب تبریزی:« از نسیمی دفتر اوراق بر هم می خورد/ از ورق گردانی لیل و نهار اندیشه کن». باید از این ورق گردانی ها اندیشه داشته باشیم. نقویان درباره شفقنا به عنوان یک رسانه دینی اظهار کرد: مطمئنا می توانم مجموعه خبرگزاری شفقنا را یکی از خبرگزاری های موفق ارزیابی کنم در عرصه خبررسانی و درست خبررسانی، آن هم در مجموعه خبرگزاری های دینی. www.fa.shafaqna.com
چهارشنبه ، ۱۲اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفقنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]