واضح آرشیو وب فارسی:پارس نیوز: اگر نویسنده ای بخواهد داستان های مینیمال خود را به چاپ برساند باید 100 داستانک بنویسد؛ اما در جشنواره این امکان پذیر است که با چند اثر خود استعدادهایش را معرفی کند و فضا برای ادامه فعالیتش باز شود.به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پرویز، نویسنده و منتقد ادبی، در ارتباط با بخش های داستان کوتاه کوتاه و داستان کوتاه که در فراخوان چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره گنجانده شده است، اظهار کرد: اقبال نویسندگان جوان به این قالب ادبی زیاد بوده است. البته بسیاری از نویسندگان حرفه ای کشورمان گرایشی به سمت نوشتن داستان کوتاه کوتاه ندارند، اما از طرف دیگر داستان های 100 کلمه ای، داستانک ها و داستان های مینی مال در فضای مجازی به تعداد زیاد و با تنوع زیاد منتشر می شود و اتفاقا آثار پرخواننده ای هم هستند. وی ادامه داد: شاید فضای مجازی و گروه های اجتماعی قابلیت و تحمل آثار بلند را نداشته باشند، اما داستانک ها می توانند در چنین فضاهایی مورد استفاده قرار بگیرند و الان هم اگرچه در حوزه چاپ کتاب و داستان کوتاه حرکت رو به جلو نداشته ایم، اما در مورد تک داستان ها ذوق و علاقه نویسندگان باعث می شود شاهد مینیمال های خوبی در فضای مجازی باشیم. پرویز با تاکید بر اینکه برخی داستانک ها بسیار خوب و با بهره مندی از عناصر داستانی به نگارش درآمده اند و به لحاظ فنی و تکنیکی بی عیب و نقص هستند، عنوان کرد: برای اینکه داستانک ها بتوانند تبدیل به کتاب شوند، نویسنده باید تعداد زیادی تولید کرده باشد و نگارش داستان مینیمال هم کار ساده ای نیست. این نویسنده و منتقد ادبی همچنین گفت: باید به این نکته توجه داشت که داستان کوتاه کوتاه و داستان مینیمال های زیادی وجود دارد. برای این که دچار تکرار نشوید، نیازمند این هستید که سوژه های بسیاری را به همراه داشته باشید و اگر کسی می خواهد 100 داستانک را در کتابی منتشر کند، باید 100 سوژه و مضمون متنوع داشته باشد. در رمان این گونه نیست و می توان یک مضمون را شاخ و برگ داد؛ اما کار نگارش داستانک و داستان مینیمال دشوار است. وی همچنین گفت: یک نکته فنی وجود دارد که گاهی در داستان کوتاه هم شاهد توصیف صحنه صرف هستیم و تنها طرح داستان مطرح می شود که نیاز به پردازش دارد. مشکل دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که توصیف یک صحنه به راحتی امکان پذیر نیست. بهره مندی از عناصر داستانی از دید برخی نویسنده ها، داستان کوتاه محسوب می شود در حالی که این گونه نیست. پرویز با تاکید بر اینکه عناصر داستانی اصلی را باید در داستان های کوتاه کوتاه هم مدنظر قرار داد، گفت: نویسندگانی که در عرصه داستنگ ها و مینیمال ها قلم می زنند، باید توجه ویژه ای به این نکته داشته باشند. حتی اگر قرار است داستان در ذهن خواننده ادامه پیدا کند، اما باید روایت آن و موضوع پرداخت صحیحی داشته باشد. این منتقد ادبی معتقد است اگر نویسنده ای هوشمندانه موضوعی را از زاویه دید خاص دنبال کند و بتواند با ایجاز در کلام و سپردن ادامه داستان و یا بخش های ناگفته داستان به ذهن مخاطب ، هنرمندی کند و اثر قوی اما مینیمال بیافریند، کار ارزشمندی کرده است. وی جشنواره ها را مشوق خوبی برای پرداختن به مسائل و موضوعات مختلف دانست و گفت: ارائه داستانک ها و داستان های کوتاه کوتاه در جشنواره ها باعث می شود تا استعدادهای نویسندگان شناخته شود، بدون آن که نیاز به صرف زمان زیاد و چاپ اثری باشند. اگر نویسنده ای بخواهد داستان های مینی مال خود را به چاپ برساند، باید 100 داستانک بنویسد، اما در جشنواره این امکان پذیر است که با چند اثر خود، استعدادهایش را معرفی کند و فضا برای ادامه فعالیتش باز شود. به همین دلیل هم جشنواره های ادبی حائز اهمیت هستند و ادامه فعالیت جشنواره شعر و داستان جوان سوره ارزشمند است و امیدواریم بتواند منجر به شناسایی و جذب استعدادهای جوان شود. برای دریافت آخرین اخبار در کانال پارس نیوز عضو شوید
چهارشنبه ، ۱۲اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پارس نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]