تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805379109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حق الناس سياسي و رضايت جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: حق الناس سياسي و رضايت جامعه
حميدرضا عسگري در روزنامه آفرینش نوشت: نتايج و روند انتخابات اخير همچنان در ميان اقشار مردم و نامزدهاي شركت‌كننده، مورد بحث و گفتگو است و وزن كشي‌هاي سياسي از سوي رجال و جريان‌هاي سياسي ادامه دارد. البته اين مسئله ماهيتاً چيز بدي نيست و نشان از اهميت دستاوردهاي اين انتخابات براي جامعه و تحولات سياسي آينده كشور دارد.

اين انتخابات نشان از خواست‌ عمومي براي تغيير روش مديريت كشور داشت و معناي انتخاب بي سابقه مردم به اين سبك و سياق مستلزم بررسي و تحليل گفتماني جديد در كشور مي‌باشد. اما نكته‌اي كه زياد به آن پرداخته نشد و شايد اهميت آن از خود انتخابات كم‌تر نباشد، نحوه برگزاري و روال قانوني اجراي انتخابات از زمان ثبت نام تا اعلام نتياج مي باشد.

اهميت صيانت از آرا به قدري مهم و حياتي است كه رهبرمعظم انقلاب: راي مردم را به معناي واقعي کلمه «حق الناس» خواندند و تأکيد کردند: مراقبت از راي هر ايراني، «واجب شرعي و اسلامي» است و هيچ کس حق ندارد در اين امانت خيانت کند ضمن اينکه «نتيجه آراي» مردم نيز مظهر کامل حق الناس است و همه بايد در مراقبت و دفاع از آن تلاش کنند.

توجه به نكات مورد اشاره ايشان مصداق ايجاد آرامش و انگيزه براي مردم بود تا مطمئن باشند كه از آراي آنها صيانت خواهد شد و هرآنچه به درون صندوق‌ها ريخته شود از آن خارج مي‌گردد، نه چيز ديگري.

در اين دوره به رقم رقابت شديد بين ليست‌هاي سياسي مشاهده كرديم كه علي‌رغم بداخلاقي‌هايي كه قبل و بعد از انتخابات رخ داد، هيچ شخص يا گروهي نسبت به برگزاري، شمارش آرا و صيانت ازآرا شكايتي نداشتند و هيچ شبهه و ابهامي به وجود نيامد.

اين مسئله را بايد در عملكرد مناسب و منطقي وزارت كشور دانست كه توانست با حركت بر محور صداقت و پرهيز از جناح گرايي، اعتماد جامعه را به مصون بودن صندوق‌هاي راي بازگرداند. شاهد بوديم كه در اين دور از انتخابات مردم با انگيزه به پاي صندوق‌ها آمدند و بي تفاوتي مرسوم كه بعضاً در بين گفتگوهاي انتخاباتي رايج بود را مشاهده نكرديم.

اين دوره از انتخابات همه منتظر بودند تا نتيجه راي و عمل خود را ببينند و مشاهده كنند كه حضورشان مسبب شكل گيري خط مشي جديد و روشي بر محور اعتدال و عقلانيت خواهد شد. بايد توجه داشت كه همواره دولت ها به سبب در دست داشتن ابزارهاي قدرت از يكسو و مجري بودن در امر برگزاري انتخابات با گلايه‌ها و مسائلي مواجه مي‌شدند كه زيبنده انتخابات مردمي نبود. اما در اين دوره همه اقشار سياسي بر عملكرد استاندارد و قانوني مجريان برگزاري صحه گذاشتند و آن را تاييد كردند.

اين نوع عملكرد مثبت مي‌تواند مصداق همان حق الناسي باشد كه رهبري بر آن تاكيد كردند و موجب رضايت عمومي گرديده است. مي‌توان اميدوار بود كه با چنين رويه‌اي آن دسته از اقشاري را كه نسبت به برگزاري و نتايج حاصل از صندوق‌هاي راي بي تفاوت و بي اعتماد بودند را براي ادوار آينده جذب كرد و ديگر هيچگاه شاهد طرح مسائلي همچون تقلب و تخطي از قانون در انتخابات نباشيم.

رضايت امروز بيانگر آن است كه اعتدال و عقلانيت مورد وثوق عامه مردم است و اينطور نيست كه جامعه به تعيين آينده سياسي خود بي تفاوت باشد. اگر دلخوري‌ها و رنجش‌هايي در سال‌هاي گذشته به وجود آمد به سبب نوع عملكرد مسئولاني بود كه بعضاً با غرض و جهت دار عمل مي‌كردند. اگر جامعه مشاهده كند مسئولان امين آنها هستند در ساير امور سياسي، اقتصادي و اجتماعي نيز حضوري پررنگ خواهند داشت و اين دستاوردي بزرگ و سازنده براي كشور تلقي خواهد شد، به شرط آنكه حق الناس را به مردم چشاند...

تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 02 March 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن